Två drakar

Linnéuniversitetet i unikt samarbete för att utveckla svensk damhockey

Reality-TV bakom hockeykulisserna, utökad interaktion med spelare och publik på sociala medier och pausunderhållning för hela familjen. Det var några av förslagen som Linnéuniversitetets studenter lade fram till den svenska damhockeyligans ledning för hur de kan få fler ögon på svensk damhockey.

Ett av kursmomenten på Linnéuniversitetets program Coaching och Sport Management heter SDHL:s Draknäste. Upplägget är hämtat från den internationella TV-succén Draknästet och studenterna får pitcha idéer om hur Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) kan utveckla verksamheten organisatoriskt, ekonomiskt, publikmässigt och sportsligt.

Speciellt inbjudna för att fånga upp studenternas inspel var Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL och sportchef Oscar Alsenfelt. Studenterna presenterade sina förslag och fick feedback direkt av ligaledningen.

– Det här var verkligen superbra! Studenterna var spot on på flera områden som vi vet att vi behöver utveckla. Vissa förslag, som ökad strategisk närvaro på sociala medier ligger till och med redan i vår pipeline. Andra förslag, som till exempel uppdelning av serien i två geografiska ligor Nord-Syd och turnering med target score-matcher är bra förslag, men i nuläget svåra att genomföra i praktiken, säger Angelica Lindeberg.

Internationellt vinner damhockeyn alltmer mark och ligorna blir både fler och större. Sveriges landslag Damkronorna har länge tillhört topp fem i världen, med bland annat EM-guld, OS-silver och flera bronsmedaljer från både VM och OS på meritlistan.

Utöver ett färskt VM-silver för damjuniorerna har de stora internationella sportsliga framgångarna dock lyst med sin frånvaro under de senaste åren. Svensk damhockey står inför flera utmaningar, både vad gäller återväxten av spelare, att behålla dem längre och att locka publik och sponsorer till matcherna.

Initiativtagaren till kursmomentet SDHL:s Draknäste är hockeyforskaren Tobias Stark, lektor vid Linnéuniversitetets institution för idrottsvetenskap och även föreståndare för den tvärvetenskapliga forskargruppen Forward – forum för ishockey, kultur och management.

– Det här är ett spännande sätt att levandegöra centrala utbildningsmoment för kursdeltagarna. Samtidigt stärker vi kopplingen till arbetsmarknaden och det idrottsvetenskapliga kunskapsfältet genom att tunga ”drakar” medverkar i utbildningen, konstaterar Tobias Stark.

Bästa förslaget hade rätt målgrupp

Den grupp som till slut fångade ligaledningens intresse i störst utsträckning var kvintetten bakom konceptet kallat ”Disney On Ice” som satte fingret på flera viktiga parametrar.

Fem tjejer på rad
Gänget bakom dagesn bästa förslag bestod av Annie Knutsson, Ellika E. Davidsson, Elin Karlsson, Tess Walter och Anni Pedersen. Ulrika Bergström

– Det här förslaget berörde segmentet barnfamiljer som är en av våra huvudsakliga målgrupper. Spelarna i SDHL är ofta unga, mycket yngre än killarna på samma nivå, så för oss blir det extra viktigt att matcherna kan vara något som intresserar hela familjen. De träffade flera områden för att fler ska få upp ögonen för sporten, säger Angelica Lindeberg om det vinnande bidraget.

Detta var första gången som SDHL:s Draknäste genomfördes och parterna var snabbt överens om att initiativet gav mersmak och har alla förutsättningar att bli ett återkommande inslag på Coaching och Sport Management-programmet.

– Ishockeyn kan och bör vara en superkraft i samhället. För oss på SDHL är det självklart att samarbeta med universitetsvärlden för att förverkliga sportens fulla potential. Att kunna göra det med tillsammans med studenter, lärare och forskare på institutionen för idrottsvetenskap är extra roligt, eftersom hela SDHL:s kansli dessutom är alumner. Jag ser redan fram emot nästa års Draknäste, summerar Oscar Alsenfelt.
(Utöver Oscar Alsenfelt och Angelica Lindeberg ingår även marknadskommunikatören och tillika alumnen Gustaf Walli Walterholm i SDHL:s kansli.)

Samtliga förslag som presenterades för SDHL-drakarna:

1. Geografisk serieindelning - Nord och Syd i seriespel
    Långsiktig breddsatsning för att få fler lag, fler spelare och därmed ökat intresse

2. Utökad marknadsföring via sociala medier
    -Tävlingar, omröstningar, takeover av spelare, tränare, personal
    -TikTok för storytelling och fler interaktioner

3. Target score-turnering
    Turnering för SDHL- och damettanlag med korta snabba matcher med target score för att avgöra matcherna

4. Reality-TV
    Bakom kulisserna i ett damhockeylag
    -Tävlingar
    -Rekrytera spelare, marknadsföring, publikintresse