Två personer framför en racingbåt

Sjökaptensstudenten Mathilda Wiberg tävlar i VM i båtracing

I helgen går VM i båtracing av stapeln och Mathilda Wiberg från Åkersberga kommer att ställa upp i endurance racing som är ett 12-timmars lopp över två dagar. Mathilda läser första året på Sjökaptensprogrammet och gör sin elitsatsning i båtracing parallellt med studierna.

- Sjökaptensprogrammet och båtracing passar bra ihop. Vissa av de förkunskaper båtracingen har gett mig har jag kunnat använda i studierna och eftersom Linnéuniversitetet är ett Elitidrottsvänligt lärosäte, EVL, har jag stor flexibilitet med tentor och övningar om de skulle krocka med en träning eller tävling, berättar Mathilda.

Tävlingen äger rum i Belgien och Mathilda tävlar i ett par olika discipliner inom båtracing, ”offshore” som kan liknas med rally och ”rundbana” som är ungefär som gokart på vatten.

- Inför säsongen 2023 satsar jag mest på rundbana i en klass som heter Formel 4. I den klassen går fyra VM-deltävlingar i Italien och Tyskland. Med samma Formel 4-båt ska jag i helgen tävla VM i endurance racing. Detta race blir det första för säsongen men troligen blir det olika race runt om i Europa nästan varje helg i sommar, säger Mathilda.

Hela Mathildas familj är engagerad i båtracing och de åker runt på tävlingarna som ett team. Det var hennes pappa som fick henne att få upp ögonen för sporten då han tävlade som ung.

- Inför VM nu i helgen bygger jag inte upp några särskilda förväntningar. Jag har aldrig tidigare kört ett så långt race. Jag och min lillebror tävlar för Sverige i samma team och han gör VM-debut i klassen. Det ska bli spännande att möta toppförarna igen från förra året och förhoppningsvis kunna upprätthålla VM-bronset som jag fick i Formel 4 2022, säger Mathilda.

Båtracing

Att Mathilda kan satsa på idrottskarriären samtidigt som hon studerar är möjligt tack vare att hon är en så kallad ”EVL-student”. Linnéuniversitetet vill att fler elitidrottare ska få möjlighet att studera, läs mer om vårt arbete som elitidrottsvänligt lärosäte här.