studenter sitter i korridor och pratar med varandra

Hur ser förutsättningarna för vidare studier ut för blivande studenter på landsbygden?

I en ny vetenskaplig artikel undersöker Klara Björkum från Campus Västervik och Goran Basic från Linnéuniversitetet förutsättningar för vidare studier på universitetsnivå för blivande studenter på landsbygden. I artikeln analyseras hur blivande universitetsstudenter skapar och återskapar en serie muntliga framställningar i två diskursiva kategorier: närhet/avstånd till studier och utbildningsutbud.

Inom kategorin närhet/avstånd till studier analyseras de utmaningar som blivande studenter på landsbygden står inför och innefattar behovet av att ta hänsyn till fysiskt avstånd till studier, pendlingsmöjligheter och möjligheten att flytta till en ny stad där högre utbildning finns. Teman som flytt, pendling, platsval och antagningssystem analyseras som en rad svåra beslut relaterade till närheten till högre utbildning. I utbildningsutbud, som är den andra kategorin, analyseras utbildningsmöjligheter och intervjupersonernas överväganden kring vikten av platsen för utbildningen, preferenser för fysiska studier kontra distansutbildning, tvivel om värdet av högre utbildning och oro för att göra rätt val vid val av utbildning. Analysen avslöjar också en spänning mellan arbete och studieval samt det överflöd av valmöjligheter som finns i Sverige.

Båda kategorierna visar intervjupersonernas osäkerheter, oro och motsägelsefulla önskemål när de navigerar i den komplexa flöden av framtida möjligheter. Skildringar av konflikt och konsensus i studien analyseras som både spända och balanserade i blivande studenters muntliga framställningar i relation till både närhet/avstånd till studier och utbildningsutbud. Balansgången mellan konflikt och konsensus är ett sätt att skapa och återskapa engagemang, integration, delaktighet, sammanhållning och normalitet, och kan tolkas som en form av erkännande både i den sociala och pedagogiska meningen som är viktig för individens framgång i det kontext som framställningar speglar.

Artikeln “Conditions for higher education study: the perspectives of prospective students from rural areas” finns att läsa i sin helhet här.

Artikeln är publicerad i Educational Research och är den tredje publiceringen från projektet ”Blivande studenters perspektiv på högre utbildning”.
Detta forskningsprojekt har bedrivits i samverkan mellan Campus Västervik och Linnéuniversitetet. Studien tillför en värdefull dimension till förståelsen av hur blivande studenter på landsbygden beskriver förutsättningarna för sitt inträde på högre utbildning.