Att våga lite kaos: En rapport om värdeskapande lärande på högstadieskolan Bikupan i Lessebo
Under 2021–2023 genomfördes ett kommunfinansierat samverkansprojekt mellan Lessebo kommun och Linnéuniversitetet om värdeskapande lärande. I rapporten presenteras projektet genom beskrivningar av de insatser som gjordes, möjligheter som uppstod och de utmaningar och frågor som väcktes.
Värdeskapande undervisning hade identifierats som ett utvecklingsområde för högstadieskolan Bikupan, bland annat med basis i den årliga terminsutvärderingen där lärare specifikt framhållit vikten av att kunna stimulera elevers motivation. Skolans syfte med att arbeta värdeskapande var att sätta elevens lärande i centrum samt skapa mer lustfyllt lärande och ökad motivation genom att jobba med verkliga mottagare för skolarbetet.
Målsättningen var att detta skulle ske i samarbete med näringslivet och kommunen som helhet. Uppdraget till forskaren från Linnéuniversitetet var att insatser skulle bedrivas som ett kollegialt lärande där personalen på skolan fick möjlighet att lära av och med varandra för att utforska och utveckla ett motivationsskapande arbetsklimat i lärarlaget och för eleverna.
- Rapporten Att våga lite kaos: Värdeskapande lärande på högstadieskolan Bikupan i Lessebo (Pdf 5,5 MB i fulltext via DiVA, Digitala Vetenskapliga Arkivet.)
Värdeskapande lärande-begreppet känns nu som något man kan utföra oftare i sin undervisning utan att det ska behöva betyda att man går ifrån sin planering utan snarare som en del i sin planering.
Lärare i terminsutvärdering
Se rapportens framsida
Förordet i boken är skrivet av Therese Linnér, som under projekttiden var skolchef i Lessebo kommun.
Forskare, processledare och författare av rapporten är Katarina Ellborg, Institutionen för management, Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Hör gärna av dig om du vill veta mer om rapporten