Hallå där Paul Rapacioli, ny verksamhetschef för Medieinstitutet Fojo
Medieinstitutet Fojo är ett institut som arbetar med att stärka journalistik i Sverige och globalt. Fojo, som är en förkortning av fortbildning för journalister, har funnits i Sverige sedan 1972 och varit verksamma internationellt sedan början av 90-talet. Fojo arbetar för att journalistiken ska bidra till att skapa demokratiska och hållbara samhällen.
Paul, berätta vad som gjorde att du sökte dig till jobbet som verksamhetschef.
– Det kändes självklart. Det finns inte så många jobb där uppdraget är samhällsfokuserat med en uppgift att bidra till att lösa de problem samhället står inför. Det är en fantastisk möjlighet att få arbeta i en etablerad organisation tillsammans med andra i det uppdraget.
Hur ser du på ditt uppdrag och Fojos roll?
– Innan jag pekar ut någon riktning behöver jag lära mig om och förstå organisationen, men några delar kan jag se redan nu. Journalistiken utmanas av AI och svårigheterna att hitta en långsiktigt hållbar affärsmodell för journalistiken är enorma. Samtidigt ser vi samhällsutmaningar med klimatkris, ökat terrorhot och stora mängder desinformation där journalistiken verkligen behövs.
– Någon måste bidra till att hitta lösningarna och Fojo och Linnéuniversitetet kan vara arenan och ett centrum för de innovativa lösningarna. Framåt är det också viktigt att få fler unga intresserade av journalistik – som konsumenter och som en karriär.
Tillsammans med James Savage är du grundaren till The Local, en engelskspråkig nyhetssajt som presenterar svenska nyheter på engelska och nu finns i nio länder med miljontals läsare.
Och efter det att du lämnade rollen som VD har du arbetat som föreläsare och konsult och skrivit en bok, ’Good Sweden, Bad Sweden’. Vad av detta blir viktigt för dig att ta med i din nya roll?
– Egentligen allt! Arbetet med nyhetssajten visade mig vikten av journalistik; att den är både global och lokal och att det lokala och nära perspektivet är angeläget. Den frågan är en utmaning för oss när medieföretagens affärsmodeller utmanas och vi får allt färre lokalt förankrade journalister.
– I ett tidevarv när vi utmanas med fejkade nyheter och propaganda blir journalistikens arbete ännu mer angeläget. Böckerna handlar om bilden av Sverige i andra länder och vilka mekanismer som påverkar den - en debatt är ju högst aktuell och relevant.
Berätta något mer om din bakgrund!
– Jag är britt, utbildad vid universitetet i Bristol. Jag var tidigare digital chef för Reed, en brittisk arbetsförmedlingstjänst, jag har en svensk fru och har bott i Sverige sedan 2003.