DVD-omslag på filmer som handlar om folkmordet i Rwanda

Folkmordet i Rwanda och mediernas makt att forma historien

I år är det 30 år sedan folkmordet i Rwanda, som är ett av de mest filmatiserade folkmorden någonsin. Men mediebilden av händelsen ser olika ut i västerländska skildringar jämfört med inhemska filmer. I en ny bok visar filmvetaren Tommy Gustafsson hur film och tv formar vår bild av historien.

I april 1994 inleddes den massaker som kom att kallas Folkmordet i Rwanda, där mer än 800 000 människor mördades. Sedan dess har det producerats en mängd tv-nyheter och cirka 200 filmer och dokumentärer om folkmordet. Det gör det till det näst mest filmatiserade folkmordet efter Förintelsen.

Bokomslag
Historical Media Memories of the Rwandan Genocide: Documentaries, Films, and Television News.

Tommy Gustafsson är aktuell med boken Historical Media Memories of the Rwandan Genocide: Documentaries, Films, and Television News, som visar hur folkmordet i Rwanda har speglats i olika media. Ett återkommande tema i västerländska skildringar är bilden av Afrika som våldsamt och irrationellt.

En kolonial bild av Afrika

Tommy har till exempel undersökt hur folkmordet framställdes i de svenska tv-nyheterna under de 100 dagar som folkmordet pågick. Nyhetsrapporteringen inleddes under den första veckan med långa dagliga reportage, med fokus på evakueringen av västerlänningar. Inslagen innehöll även starka bilder på svarta döda kroppar som låg längs vägkanter, i floder och staplade på hög, och bilder på hur människor slås ihjäl vid en vägspärr. Dessa bilder upprepades ofta och man skapade berättelser utifrån dem.

– Nyhetsrapporteringen i tv karaktäriserades av ett fördomsfullt och kolonialt perspektiv, där Afrika framställdes som våldsamt, irrationellt och omoget. Och därmed oemottagligt för västerländska lösningar såsom demokrati, kapitalism och FN:s fredsbevarande arbete. Redan första dagen förklarar en kommentator i TV4:s Nyheterna att ”risken är naturligtvis stor att vi helt enkelt låter dem fortsätta att slå ihjäl varandra och fortsätter att vända ryggen till”, säger Tommy, professor i filmvetenskap.

Bilderna, som filmades under den första veckan av internationella tv-journalister, återanvändes och reproducerades av internationell media för att illustrera och förklara folkmordet på ett förenklat sätt.

200 filmer

Bilderna från Tv-nyheterna kom senare även att återanvändas i många av de filmer och dokumentärer om folkmordet som producerades. Det handlar om totalt cirka 200, producerade internationellt i 39 länder mellan 1994 och 2021. Några exempel är filmerna Hotel Rwanda och Ghosts of Rwanda, båda från 2004, som skapade en våg av nya filmer om folkmordet.

– Bilderna på lik återskapades i film efter film. Detta förstärkte återigen bilden av det våldsamma och irrationella Afrika. Filmerna upprätthåller på så sätt det man kan kalla för ett globalt historiskt minne av folkmordet, säger Tommy.

En ny rwandisk identitet

Men det finns även filmer om folkmordet som har ett annat fokus, och det gäller främst de filmer som producerats i Rwanda. De fokuserar istället på försoning och på att skapa en ny nationell identitet. Dessa filmer använder inte våldsamma bilder i samma utsträckning som västerländska tolkningar, eftersom det går emot försoningstanken och eftersom alla i Rwanda redan känner till våldet. Ett av flera exempel är filmen Intore från 2014.

– Folkmordet har blivit en viktig del av den nya nationella identiteten i Rwanda, där man idag undviker de etniska benämningarna hutu och tutsi och istället använder rwandier, säger Tommy.

Tommys tips: 10 sevärda filmer om folkmordet i Rwanda

  • 100 Days (Nick Huges, UK, Rwanda 2001)
  • Hotell Rwanda (Terry George, UK, Sydafrika, Italien, USA 2004)
  • Ghosts of Rwanda (Greg Barker, USA 2004)
  • A Sunday in Kigali (Robert Favreau, Kanada 2006)
  • Triage: Dr James Orbinski’s Humanitarian Dilemma (Patrick Reed, Kanada 2007)
  • Iseta: Behind the Roadblock (Juan Reina, Kenya, Rwanda 2008)
  • Finding Hillywood (Chris Towey, Leah Warsawski, USA 2013)
  • Intore (Eric Kabera, Rwanda 2014)
  • Life After Death (Joe Callander, USA 2014)
  • Litet land (Eric Barbier, Frankrike, Belgien 2020)

Vilket är budskapet med boken?

– För det första: det är viktigt att vara medveten om den stora betydelse som historieberättande på film och tv har. Till exempel när det gäller hur det förflutna används i olika syften, och när bilder och förklaringar som ständigt upprepas i olika media skapar historiska minnen, säger Tommy.

– För det andra vill jag lyfta fram folkmordet i Rwanda och visa på hur bilder från händelsen har skapats och reproducerats i filmer ända sedan 1994. Det gäller främst ur ett västerländskt perspektiv som ger bilden av det våldsamma Afrika, men också i ett lokalt perspektiv, där Rwanda skapade sina egna bilder och mediaminnen av folkmordet, med syftet att skapa en ny nationell identitet.

Läs mer

Läs mer om boken på bokförlaget Edinburgh University Press, där den går att ladda ned gratis.