HBTQ-lärares erfarenheter i skolan blir till utbildningsmaterial
Hur är det att vara homo-, bi-, eller transperson (HBTQ-person) i skolan? Det undersöker Mattias Lundin, docent i pedagogik, i sitt forskningsprojekt. Nu har forskningen bland annat resulterat i en skrift som ska kunna användas i utbildningssyfte i skolor och på lärarutbildningar.
Forskningsprojektet har sin utgångspunkt i att skolan behöver vara en inkluderande plats för alla, även för de lärare som identifierar sig som HBTQ-personer, eftersom det är svårt att arbeta främjande i den pedagogiska verksamheten om inte villkoren också är goda i kollegiet.
Erfarenheterna från HBTQ-lärare viktiga
I projektet har Mattias Lundin analyserat HBTQ-lärares berättelser från skolan. En av de berättelser som ingår i diskussionsmaterialet är Charlies berättelse, berättar han. Charlie deltog vid ett tillfälle i en fortbildningskurs om värdegrundsfrågor. Under en övning med perspektivbyte blev deltagarna ombedda att föreställa sig att de var homosexuella vegetarianer, med syftet att utmana och bredda deras perspektiv som pedagoger. För Charlie, homosexuell och vegetarian, blev övningen surrealistisk och obekväm, då Charlie blev föremål för andras föreställningar om sitt liv. I stället för att bredda perspektiv, blev aktiviteten en övning i stereotypa frågeställningar.
– Heteronormativitet är fortfarande en stor utmaning i den svenska skolan, men erfarenheterna och insatserna från HBTQ-lärare, som i Charlies fall, är avgörande för att främja mångfald och inkludering, säger Mattias Lundin.
Skrift med konkreta exempel och metodik för samtal
HBTQ-lärares bidrag är, enligt Mattias Lundin, betydelsefulla men också kantade av utmaningar. De spelar en nyckelroll i att främja en antiförtryckande utbildning och vidga förståelsen för köns- och sexuella identiteter inom skolmiljön.
– Förståelse handlar inte bara om att öka medvetenheten, utan också om att aktivt utmana och bryta normativa antaganden i utbildningssammanhang.
Resultaten från forskningsprojektet har bland annat resulterat i en skrift som innehåller konkreta exempel på HBTQ-personers upplevelser, tillsammans med en beprövad metodik för samtal.
– Det finns fortfarande mycket att göra för att främja HBTQ-personers situation – även i skolan, trots att frågor om sexualitet, samtycke och relationer numera är en del av skolans arbete. Jag hoppas att skriften ska fungera som ett utbildningsmaterial både i skolor och i lärarutbildningar, säger Mattias Lundin.
Mer information
Läs utbildningsmaterialet: Om lärare för lärare – Ett samtalsunderlag om att vara HBTQ i skolan
Läs mer om forskningsprojektet: Att vara HBTQ-person i skolan