Internationell konferens med fokus på Educational Linguistics
Den 11–13 september äger den internationella konferensen Educational Linguistics 2024: Language(s) from Childhood to Adult Age rum vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Det är en tvärvetenskaplig konferens som omfattar skilda perspektiv på språk i olika utbildningskontexter från förskola till vuxen- och högskoleutbildning.
- Educational Linguistics är ett brett forskningsfält som utforskar hur språk och utbildning interagerar. Det är tvärvetenskapligt och forskare inom t.ex. lingvistik, psykologi och didaktik kommer att presentera studier som visar hur språk påverkar lärande men även hur lärande påverkar språk, säger Annika Andersson, docent vid institutionen för svenska språket.
Konferensen genomförs för att etablera Educational Linguistics som ett forskningsfält i Sverige och Norden och för att visa upp den forskning som bedrivs inom området i Norden och världen.
- Idén att anordna en internationell konferens föddes för ca 3 år sedan och för oss är det ett sätt att uppmärksamma den forskning som bedrivs vid Centrum för Educational Linguistics både nationellt och internationellt, berättar Sergej Ivanov, universitetslektor vid institutionen för svenska språket.
Både nya och etablerade forskare inom fältet Educational Linguistics är inbjudna att delta i konferensen, som innehåller såväl plenarföreläsningar och muntliga presentationer, som paneldiskussioner och posters. Tre internationellt kända professorer med olika forskningsbakgrunder medverkar som föreläsare. Det är Francis M. Hult och Donna Coch från USA samt Eva Lindgren från Sverige. Dessa föreläsare representerar mångfalden inom området Educational Linguistics och framhåller konferensens bredd.
- Våra plenarföreläsare är ett utmärkt exempel på bredden av forskning som kan anses tillhöra Educational Linguistics. Hults forskning fokuserar flerspråkighetsfrågor i policy och i praktik. Coch kombinerar beteendedata med hjärnavbildningar för att förstå läsprocesser och slutligen uppmärksammar Lindgren skrivande i skolan och dess roll för demokrati, säger Annelie Johansson, universitetslektor vid institutionen för svenska språket.
Vidare har man fått medel från både Riksbankens jubileumsfond och Linnéuniversitetet för att genomföra konferensen som ett strategiskt led i att initiera ett nordiskt nätverk för Educational Linguistics.
- Som ett resultat av konferensen hoppas vi på att sätta igång ett nordiskt nätverk för Educational Linguistics och föra samman forskare som brinner för liknande frågor som berör såväl språkundervisning som språk i undervisning, avslutar Sergej Ivanov.
För mer information om konferensen besök dess engelska webbsida: Lnu.se/en/edling2024