Lärarstudenters uppsatser hyllades i Kalmar och i Växjö, 31 maj 2024
Den 30 maj genomfördes populärvetenskapliga presentationer av uppsatser som har skrivits inom grundlärarprogrammet i Kalmar och Växjö. Temat för eftermiddagen var: Självständiga arbetens bidrag till undervisning i skolan eller i fritidshemmets verksamhet. Dagen efter, under avslutningshögtiden, delades stipendier ut för ”bästa verksamhetsnära arbete”.
Studenter från inriktningarna fritidshem, årskurs F–3 och årskurs 4–6 presenterade sina utvecklingsinriktade/praktiknära examensarbeten både i Kalmar och i Växjö. Detta år presenterades arbeten skrivna i svenskämnets didaktik, matematikdidaktik, samhällsorienterande ämnen, engelska samt det fritidspedagogiska området.
Tack till alla VI-lärare som har läst, bedömt och utsett vinnare av bästa praktiknära arbete. Stipendiet är 5 000 kronor per arbete.
Tack till representanter från studentföreningarna och musiker. Tack till Lotta Lindgren, verksamhetschef i Oskarshamns kommun som delade ut stipendier i Kalmar. Tack till skoleleverna Majkel och Ebbe Rosander som delade ut stipendier i Växjö.
Prisbelönta självständiga arbeten Kalmar
Inriktning fritidshem
Titel: “Alltså lite så här action och också läskig”. Ett utvecklingsinriktat arbete om filmskapande med surfplattor på två fritidshem.
Författare: Per Bjurenius, Jacob Nilsson.
Motivering: Ni har på ett intressant sätt arbetat med teknik i fritidshemmet i form av filmskapande. Att introducera filmskapande som ett verktyg ger eleverna inte bara möjlighet att utveckla sitt digitala kunnande utan även sin sociala kompetens och samtidigt producera en film med stöd av enkla verktyg. Er studie visar en god struktur i utformandet och tydliga reflektioner om studiens resultat i styrkor och svagheter.
Med ert arbete ger ni oss inblick i många fritidshemmets vardag där implementeringen med ett projekt kräver tid och personal men att ni kunnat genomföra arbetet med stort engagemang och med en tydlighet. Att använda teknik och digitala plattformar ligger i tiden och aktualiseras då våra barn mottager mycket information via sociala medier via sina skärmar. Att använda Ipads för skapande blir således en utveckling för elevernas olika förmågor där ett digitalt medel blir ett arbetsverktyg.
Ni arbetar ämnesövergripande med flera av våra undervisningsämnen i relation till vår läroplan vilket gör studien intressant och nyanserad för dagens lärande gentemot våra elever.
Årskurs F–3
Titel: Kunskapsutforskande samtal i ämnet svenska – analys av en lärsekvens i lågstadiet.
Författare: Michelle Sandberg och Isabelle Åstrand.
Motivering: Ett ämne som ligger nära en lärares vardag och som vi ständigt utmanas med i undervisningen, vilket gjorde oss nyfikna på att läsa mer. Författarna har gjort ett välarbetat och genomtänkt arbete, med tydlig struktur som gör det lätt att läsa och förstå.
Studiens insamlade material av planering, observationer och elevtexter gav en bra grund för resultatet. Det visar att det behövs mycket planering och förarbete för att ett samtal ska kunna bli kunskapsutforskande. Studien ger en ärlig bild av läraryrkets komplexitet och inte bara inom ämnet svenska. Vidare diskuterar författarna vikten av kollegialt arbete och att ett bra kunskapsutforskande samtal måste få ta tid. Ett lyckat kunskapsutforskande samtal ger många vinster, både för elever och lärare.
Årskurs 4–6
Titel: Jag vill inte gå i skolan för jag vill beckna – En studie om beteendeproblematik.
Författare: Lisa Kammarfelt och Elin Möller.
Motivering: Utmaningarna i klassrummet, förutom ämnesundervisningen, är många och komplexa. Författarna belyser ett intressant, aktuellt och återkommande ämne som är praktiknära på så sätt att det utgör fundamentet till all undervisning och personlig utveckling hos eleverna. Studien belyser en växande och komplex utmaning såväl i samhället som i skolan. Den beskriver ett verksamhetsnära fenomen som väcker många frågor lämpade för vidare forskning.
Samhällets spegling i skolans värld och de negativa mönstren som finns bland barn och ungdomar behöver fångas upp och stärkas allt tidigare. Det kräver en samverkan mellan olika aktörer i samhället för att ta ett samlat grepp om barns mående och ofta negativa inställning till skolan. Det är av allra högsta vikt att prioritera det demokratiska uppdraget, då hela vårt samhälle vilar på den demokratiska, okränkbara friheten. För att lyckas med detta måste vi förstå komplexiteten i samhällets regler, normer och beteendemönster hos våra barn. Författarna har utgått från aktuella rön och hållit sig till den senaste forskningen i sin studie, vilket gör att den anses vara aktuell.
”Jag vill inte gå i skolan för jag vill beckna” är en studie om beteendeproblematik som är intressant för alla lärare då vi ser att barns psykiska ohälsa ökar och skjuter nedåt i åldrarna samtidigt som plikten att närvara i den nioåriga grundskolan är lagstadgad.
Prisbelönta självständiga arbeten Växjö
Inriktning fritidshem
Titel: Återkommande osämja mellan elever i fritidshemmet - En studie om lärares syn på återkommande osämja i fritidshemmet.
Författare: Irmeli Niskasaari och Moa Hörberg Bengtsson.
Motivering: Osämja mellan elever i fritidshemmet är ett viktigt ämne att diskutera och samtala om. Ni har i detta arbete undersökt hur lärarnas erfarenheter ger insikter i hur konflikter påverkar yrkesrollen och hur viktigt det är att inkludera arbete med osämja och relationer i undervisningsplaneringen.
Ni lyfter även osämja som ett lärandetillfälle, i de tidigare åldrarna så handlar det om att bygga relationer som sedan behöver vårdas. Det relationella arbetet, som ni beskriver, är något som fritidslärarna lyfter som något viktigt i arbetet med osämja. Vi får reda på att arbetet relationellt ses som ett viktigt verktyg. Ni har med hjälp av resultatet av arbetet ökat medvetenheten och förståelsen för de utmaningar som lärare inom fritidshem står inför dagligen.
Årskurs F–3
Titel: Bilderbokssamtal i förskoleklassen. En studie av lärares hantering av bilderbokens visuella resurser under högläsning.
Författare: Elin Fällman.
Motivering: Det självständiga arbetet startas med meningen ”Men jag har ju redan läst boken, själv!"
Utifrån den meningen vill författaren undersöka hur man kan jobba vidare med bilderbokens visuella resurser. Författaren undersöker i sin fallstudie hur framträdande den visuella litteraciteten är i anslutning till högläsning av bilderböcker samt lärarens inställning till att använda båda modaliteterna text och bild.
I arbetet intervjuas två pedagoger i förskoleklass som visar hur den multimodala språksynen är en framgångsfaktor för att utveckla elevernas språk. Bilden förstärker och fördjupar texten och förståelsen av densamma. Läsningen är upplevelsebaserad och det är viktigt att den får ta tid. Arbetet har väckt nyfikenhet hos oss och vi kommer jobba vidare med bilderboken i klassrummet med fokus på modalitet.
Årskurs 4–6
Titel: Bedömningsvariation i skrivuppgifter. En empirisk studie om variation i lärares bedömning av skrivuppgifter.
Författare: Carl-Johan Örnblom.
Motivering: Detta praktiknära arbete belyser ett ständigt aktuellt område i lärarnas profession. Det är samtidigt ett område som inte alltid får plats i diskussionerna gällande bedömning i den mån som det borde. På ett tydligt sätt och med en välskriven text förmedlas att lärare alltid behöver tänka på rättvis och likvärdig bedömning. Textens slutsats är viktig för att göra lärare medvetna om en problematik och utmaning i bedömningsarbetet.
Vi kan direkt ta budskapet vidare till verksamheten och diskutera hur vi ska arbeta för att utveckla vår bedömning, till exempel via mer sambedömning eller kollegialt samarbete. Slutligen bjuder arbetet också tydligt in till vidare forskning som skulle vara gynnsam för hela skolverksamheten.
Mer information och kontakt
Katarina Herrlin, lärarrepresentant i Linnéuniversitetets ULF-grupp.
katarina.herrlin@lnu.se
Här finns mer information om Linnéuniversitetets ULF-projekt (Utbildning, Lärande, Forskning)
Inom kort kommer alla studenternas uppsatser att vara sökbara för att läsa i sin helhet via sökbasen DiVA, Digitala Vetenskapliga Arkivet.
Grattis till stipendiaterna och tack till alla som deltog!