Hur påverkar studiehandledarens arbetssituation och samverkan med andra lärare nyanländas lärande?
I en ny studie har forskarna Hennie Kesak och Goran Basic vid Linnéuniversitetet undersökt relationen mellan studiehandledare på modersmål, lärare och nyanländas lärande inom ramen av skolverksamhet i Sverige. De har studerat dokument, suttit med på lektioner, samt intervjuat studiehandledare, lärare och elever som nyligen anlänt till Sverige.
Studiehandledningen på modersmål är tänkt att ge stöd och anpassning till nyanlända elever som ännu inte behärskar det svenska språket tillräckligt för att kunna tillgodogöra sig undervisningen. Studiehandledning på modersmål kan hjälpa nyanlända att förstå undervisningen och förbättrar deras möjligheter att nå kunskapsmålen. Genom att få stöd på sitt modersmål kan eleverna bättre förstå komplexa ämnen och begrepp, vilket leder till en djupare kunskapsutveckling. När eleverna känner att de förstår undervisningen och kan delta aktivt, ökar deras motivation och engagemang i skolarbetet. Studiehandledning på modersmål kan fungera som en brygga till att lära sig svenska, eftersom eleverna kan jämföra och kontrastera de två språken.
Studiehandledare har varierande yrkesbakgrund och erfarenhet. Många har någon form av akademisk utbildning från sina gamla länder, men de upplever ofta att deras kompetens inte utnyttjas fullt ut och att de inte ses som jämlika kollegor. Detta kan göra det svårt att effektivt stödja elevernas lärande. Det är viktigt med samarbete mellan studiehandledare, ämneslärare och skolledare för att säkerställa att handledningen integreras effektivt i undervisningen. Det är inte bara samarbetet med ämneslärare som är viktigt. Forskarna i studien menar att studiehandledning på modersmål måste bli en skolövergripande fråga med tydliga riktlinjer och rutiner för hur den ska genomföras och kan bidra till en mer strukturerad och effektiv användning viktig för nyanländas lärande.
Kapitlet finns att läsa här: Möjligheter och hinder med studiehandledning på modersmål för nyanlända.
Kapitlet är en del av forskningen i projektet: Skolframgång för nyanlända: möjligheter, hinder, identiteter och samverkan.