Lyckat språkprojekt uppmärksammas i media
Forskningsprojektet Moroten med fokus på flerspråkiga barns motivation till att lära sig svenska som andraspråk här väckt intresse i hela landet och uppmärksammas nu i media
Projektet ingår i Utbildning, lärande, forskning ULF och har drivits av Sunnadals förskolor tillsammans med forskare vid Linnéuniversitetet. Projektet går nu in i sin slutfas och i början av december presenterade förskolorna och forskarna sina resultat och erfarenheter för politiker och förvaltningschefer i Karlskrona kommun.
Läs mer på projektsidan för Moroten.
Följande text och intervju är framtagen och skriven av Karlskrona kommun:
Ellenor Björnlund, rektor för Sunnadals förskolor, berättar att projektet grundar sig i att det fanns ett behov av att öka motivationen till att lära sig det svenska språket. Efter knappt två år märks en förflyttning, både i lusten att lära och i samarbetet mellan förskola och vårdnadshavare.
- På förskolorna ser vi att barnen är mer motiverade till att lära sig svenska, att de pratar mer och att deras närvaro har ökat. Vi ser också att barnen i högre utsträckning pratar svenska och sitt förstaspråk hemma samt att kontakten mellan pedagogerna på förskolan och vårdnadshavarna har blivit bättre, säger Annika Andersson som är docent på Linnéuniversitetet.
Resultaten från projektet är tydliga och både vårdnadshavare och personal på förskolan ser en tydlig förflyttning i barnens motivation att lära sig språk.
- När föräldrar kommer fram till mig och med stolthet berättar om utvecklingen de ser hos sina barn, då är det värt allt arbete vi har lagt ner i det här projektet, säger Madelene Finnman, som är rektor på Sunnadals förskolor.
Projektet och resultatet har fått uppmärksamhet och väckt intresse över hela landet då liknande utmaningar finns på flera ställen. Det pågår även en utredning kopplat till projektet som tittar på kostnader i relation till nytta om man till exempel skulle erbjuda fler timmar i förskolan till barn som behöver det.
- Det blir intressant när man tittar på det utifrån vilka bra effekter fler timmar i förskolan kan ge genom hela skoltiden sedan, säger Annika Andersson.
När projektet nu avslutas så är förhoppningen att Moroten 2.0 ska ta arbetet vidare. Då handlar det om att fortsätta jobba med både kvalitet och kvantitet i språkinlärningen, både hemma och på förskolan.
- Nu fortsätter vårt viktiga arbete, för att alla barn ska ges möjlighet att nå sina drömmar och bli sitt bästa jag, säger Madelene Finnman.