En som håller i en mobil

Höjd säkerhetsnivå gällande inloggning till Ladok för samtliga studenter med svenskt personnummer

Från och med tisdagen den 15 oktober 2024 krävs en högre säkerhetsnivå, AL2-nivå (Assurance level), för inloggning till Ladok för dig som är student med svenskt personnummer oavsett om du redan har ett studentkonto eller ska skapa ett nytt.

Som ett led i det ständigt pågående arbetet med IT-säkerheten, lokalt vid Linnéuniversitet och nationellt inom Ladokkonsortiet , så kommer kraven på inloggning till Ladok succesivt att höjas.

För att bekräfta din identitet och få den högre AL2-nivån på ditt studentkonto kan du göra det redan nu med hjälp av något av följande alternativ.

  • Via BankID i Kontoportalen
  1. Logga in på universitetets Kontoportal med ditt studentkonto.
  2. Klicka på fliken ”Student” och välj ”Mitt konto”.
    Står det ”Din identitet är bekräftad” behöver du inte göra något mer, ditt konto har redan den högre säkerhetsnivån.
  3. Klicka på ”Bekräfta min identitet”.
  4. Klicka på ”BankID”.
  5. Öppna Bank-ID-appen på mobilen eller surfplattan och välj att skanna med QR-kod.
  6. Rikta kameran mot QR-koden som visas på webbsidan (i Kontoportalen). Godkänn identifieringen i Bank-ID-appen.
  7. När det är klart får du en bekräftelse på att din identitet är bekräftad och ditt konto har nu registrerats med den högre säkerhetsnivån.
  8. Klicka på ”Logga ut”.

  • Legitimera dig vid disken hos IT-supporten
    Om du inte har möjlighet att höja säkerhetsnivån på ditt studentkonto via BankID behöver du fysiskt besöka IT-supporten och visa upp giltig legitimation.

Har du frågor gällande hur du bekräftar din identitet för den högre säkerhetsnivån kan du kontakta IT-support.

Har du frågor kring det nya kravet på en högre säkerhetsnivå för inloggning till Ladok är du välkommen att skicka ett mail till support.studieadministration@lnu.se.