Höjd säkerhetsnivå gällande inloggning till Ladok för samtliga studenter med svenskt personnummer
Från och med tisdagen den 15 oktober 2024 krävs en högre säkerhetsnivå, AL2-nivå (Assurance level), för inloggning till Ladok för dig som är student med svenskt personnummer oavsett om du redan har ett studentkonto eller ska skapa ett nytt.
Som ett led i det ständigt pågående arbetet med IT-säkerheten, lokalt vid Linnéuniversitet och nationellt inom Ladokkonsortiet , så kommer kraven på inloggning till Ladok succesivt att höjas.
För att bekräfta din identitet och få den högre AL2-nivån på ditt studentkonto kan du göra det redan nu med hjälp av något av följande alternativ.
- Via BankID i Kontoportalen
- Logga in på universitetets Kontoportal med ditt studentkonto.
- Klicka på fliken ”Student” och välj ”Mitt konto”.
Står det ”Din identitet är bekräftad” behöver du inte göra något mer, ditt konto har redan den högre säkerhetsnivån. - Klicka på ”Bekräfta min identitet”.
- Klicka på ”BankID”.
- Öppna Bank-ID-appen på mobilen eller surfplattan och välj att skanna med QR-kod.
- Rikta kameran mot QR-koden som visas på webbsidan (i Kontoportalen). Godkänn identifieringen i Bank-ID-appen.
- När det är klart får du en bekräftelse på att din identitet är bekräftad och ditt konto har nu registrerats med den högre säkerhetsnivån.
- Klicka på ”Logga ut”.
- Legitimera dig vid disken hos IT-supporten
Om du inte har möjlighet att höja säkerhetsnivån på ditt studentkonto via BankID behöver du fysiskt besöka IT-supporten och visa upp giltig legitimation.
Har du frågor gällande hur du bekräftar din identitet för den högre säkerhetsnivån kan du kontakta IT-support.
Har du frågor kring det nya kravet på en högre säkerhetsnivå för inloggning till Ladok är du välkommen att skicka ett mail till support.studieadministration@lnu.se.