Mats Trondman talar till publiken, foto.

Samverkan med mervärde – praktiknära forskning i fokus när forskare mötte skolornas representanter

Den 12 november 2024 genomfördes den fjärde konferensen i konferensserien Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet vid Linnéuniversitetets lärarutbildning.

På förmiddagen fick konferensdeltagarna ta del av sju utvalda ULF-projekt som presenterades av forskare och medverkande representanter från skolväsendet. ULF står för Utbildning, Lärande och Forskning och under de senaste åren har flera intressanta projekt utvecklats i samarbete mellan regionens skolor och Linnéuniversitetets forskare.

Eftermiddagen inleddes med en presentation om följeforskning av ULF-projekten. Professor Mats Trondman delade med sig av både framgångsfaktorer och utmaningar. Därefter följde ett panelsamtal där huvudmännens representanter och Linnéuniversitets forskare diskuterade sina reflektioner. Medskicket för dagen blev:

  • Samverkan med mervärde ger värdefulla resultat i skola och akademi
  • Praktiknära forskning i samverkan kräver en viss typ av engagerad forskare och möjligheter för efterarbete riktade mot vetenskaplig publicering
  • Praktiknära forskning i samverkan kräver lokal förankring och resurser i förskola och skola
  • Framtida utvecklingsarbete: Bäring av ny kunskap i förskola/skola och lärarutbildning
  • Nästa år vill vi få med studenterna i större omfattning, både i projekten och vid konferensen.

Missade du konferensen, eller vill du se presentationerna igen? I presentationerna nedan finns även kontaktuppgifter och länkar till undervisningsmaterial och projekt samt publikationslistor. 

ULF-projekt Moroten. Annika Andersson, Ellenor Björnlund, Madelene Finnman.
Presentation: ULF-projektet Moroten är en praktiknära intervention för att motivera förskolebarns språkinlärning. Ellenor Björnlund, Madelene Finnman och Annika Andersson.
Avslutande panelsamtal
Panelsamtal: Gunnel Hübinette, Josefin Danielsson, Andreas Ebbelind, Miguel Perez och Mats Trondman.

Foto överst i nyheten: Professor Mats Trondman.