Utsläpp av lastrester från tankfartyg hotar marina skyddade områden
Forskare vid Linnéuniversitetet har tillsammans med Kustbevakningen tagit fram en ny rapport som visar att tillåtna kemikalieutsläpp från tankfartyg hotar marina skyddade områden i Östersjön och Västerhavet. Många utsläpp har upptäckts utanför Skåne, Blekinge och Öland och enligt forskningsrapporten behövs ett skarpare regelverk för att utsläppen inte ska skada känsliga havsområden.
Utsläpp av fossila oljor är helt förbjudna i Östersjön och Nordsjön. Utsläpp av lastrester av biobränslen och andra biobaserade oljor från kemikalietankfartyg är däremot till viss del fortfarande tillåtet, enligt det internationella regelverket.
I rapporten analyseras det ökande antalet utsläpp av lastrester av biobränslen och andra biobaserade oljor från kemikalietankfartyg i svenska vatten. Flera studier har visat att utsläpp av olika typer av biobaserade oljor kan vara lika skadliga som utsläpp av fossila oljor för marina fåglar och andra marina organismer.
Av de 233 utsläppen som upptäcktes av kustbevakningens övervakningsflyg mellan 2020 och 2023 skedde 14 procent i marina skyddade Natura 2000-områden. Det största utsläppet täckte en havsyta om hela 78 kvadratkilometer. Omkring 25 procent av utsläppen täckte 5 kvadratkilometer eller mer.
Vissa kemikalieutsläpp fortfarande tillåtna i begränsad mängd
– Det är helt uppenbart att utsläpp av kletig olja, oavsett ursprung, kan döda eller påverka marint liv och att effekterna kan bli särskilt stora i känsliga områden. Till skillnad från utsläpp av fossila oljor, som är helt förbjudna i Östersjön och Nordsjön, är utsläpp av andra kemikalier fortfarande tillåtna i begränsad mängd i samband med tankfartygens rengöring av tankar till havs, säger Kjell Larsson, professor emeritus, Sjöfartshögskolan vid Linnéuniversitetet.
Studien tar särskilt upp att internationella konventioner, det vill säga MARPOL-konventionen och IBC-koden, som reglerar transporter av skadliga kemikalier med tankfartyg, inte är i linje med de regler och mål som EU och svenska myndigheter beslutat ska gälla för skyddade Natura 2000-områden.
MARPOL-regelverket skiljer i dagsläget bland annat inte på om utsläppen sker i av EU skyddade marina Natura 2000-områden eller inte.
– Utsläpp av kemikalier som tallolja, biodiesel/FAME, och olika typer av vegetabiliska oljor från kemikalietankfartyg sker frekvent. Särskilt många utsläpp upptäcks i södra Östersjön utanför Skåne, Blekinge och Öland, konstaterar Erik Stålnacke vid Kustbevakningen
– Förhoppningsvis kan det internationella regelverket skärpas, men tills dess så sker måste rederier som fraktar skadliga kemikalier och den kemiska industri, det vill säga raffinaderier, kraftvärmeverk och pappersmassabruk, som hanterar stora volymer av olika typer av biobaserade oljor ta ett ansvar för hela logistikkedjan så att skadliga lastrester inte hamnar i Östersjön och Västerhavet, säger Kjell Larsson.
Bakgrund
Produktionen och sjötransporter av en rad olika oljor som har ett icke fossilt ursprung ökar kraftigt globalt. Vegetabiliska oljor som till exempel palmolja, rapsolja, sojaolja och en värdefull substans som tallolja, dvs en biprodukt som kan erhållas vid framställning av pappersmassa, kan användas som råmaterial vid raffinering av olika typer av biobränslen eller vidareförädlas till ett mycket stort antal produkter. Vissa vegetabiliska oljor används också inom livsmedelsindustrin.
Eftersom det är stora volymer inblandade transporteras oljorna globalt ofta med kemikalietankfartyg. För att minska risken för föroreningar av havsmiljön har FNs sjöfartsorganisation IMO (International Maritime Organization) skapat ett regelverk för fartygstransporter av kemikalier i bulk. Det huvudsakliga regelverket finns i MARPOL-konventionens Annex II “Regulations for the control of pollution by noxious substances in bulk”, och i IBC koden “International Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Dangerous Chemicals in Bulk”.
Eftersom kemikalietankfartyg efter lossning vanligtvis kommer att lasta en annan kemikalie i samma tank måste tanken tvättas av säkerhetsmässiga och kommersiella skäl. Hur sådan tankspolning ska gå till och om det förorenade spolvattnet kan släppas ut i havet eller om det ska lämnas till en mottagningsanläggning i hamn är beroende av vilken substans som transporterats.
Reglerna i MARPOL Annex II tillåter utsläpp as lastrester från kemikalietankfartyg i begränsad mängd och under vissa förutsättningar, bland annat att utsläppen måste ske längre än 12 nautiska mil från land. Regelverket i MARPOL Annex II specificerar däremot inga särskilda regler som ska gälla i marina skyddade områden.
Samtidigt har EUs medlemsländer en skyldighet att utse marina Natura 2000-områden både i ländernas territorialhav, dvs inom 12 nautiska mil från land, och i ländernas ekonomiska zoner för att skydda känsliga arter och habitat. Eftersom utsläpp av oljor av icke fossilt ursprung kan vara lika skadliga som utsläpp av oljor av fossilt ursprung för många marina arter lever inte regelverket i MARPOL Annex II upp till de regler och mål som angetts i EUs habitat- och fågeldirektiv och i havsmiljödirektivet.
Studien har publicerats vetenskapliga tidskriften Ambio.
- Studien i sin helhet: Recurrent discharges of non-petroleum substances from chemical tankers in Swedish marine Natura 2000 sites are against the aims of EU Directives
Illustrationer
Upptäckta utsläpp av lastrester av biobränslen och andra bio-baserade oljor från kemikalitankfartyg i svenska vatten mellan 2020 och 2023. Färgen på punkterna indikerar storleken av respektive utsläpp. Gröna områden visar skyddade marina Natura 2000-områden.
Högupplösta bilder för nedladdning >>
- Tankfartyg - Foto: Kustbevakningen
- Figurer från publicerad artikel i Ambio i enlighet med https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Kontakt
Kjell Larsson, professor emeritus, 070-657 52 35, kjell.larsson@lnu.se
Erik Stålnacke, Kustbevakningen, 076-865 70 18, erik.stalnacke@kustbevakningen.se