Noter och fåglar som sitter på linjer, ska symbolisera musik

Kan körsång påverka vuxnas inlärning av ett andraspråk?

Laszlo Harmat vid institutionen för psykologi har tilldelats 5 065 031 kronor från Riksbankens Jubileumsfond (RJ) för ett nytt forskningsprojekt om hur körsång kan påverka vuxnas inlärning av ett andraspråk.

Projektet ”Vuxnas andraspråksinlärning genom körsång: påverkan på färdighet och bearbetning” ska undersöka hur körsång kan hjälpa vuxna att lära sig ett andraspråk, i det här fallet svenska, och vad som händer i hjärnan när man sjunger. Målet är att hitta nya sätt att använda sång i språkinlärning, och på så sätt underlätta integrationen av invandrare i det svenska samhället.

– Vi vill undersöka hur musik och språk hänger ihop, och hur körsång kan främja både språklig utveckling och välbefinnande. Resultaten kommer sannolikt att vara av stort intresse både för forskare som vill förstå mekanismerna bakom språkinlärning, musik och sång, samt för yrkesverksamma inom vuxenutbildning, socialt arbete och hälsa – och även för allmänheten, säger Laszlo Harmat.

Projektet kombinerar flera forskningsfält – musikpsykologi, språkinlärning och kognitiv neurovetenskap – för att besvara en helt ny fråga: "Kan körsång faktiskt förändra hur hjärnan bearbetar språk?" Genom att mäta både beteendemässiga och neurofysiologiska effekter hoppas Laszlo få en djupare förståelse av mekanismerna bakom språkinlärning. Projektet genomförs i samarbete med Annika Andersson och Sanna Kraft vid Institutionen för svenska språket, där hjärndata samlas in i LiLa Lab med hjälp av elektroencefalogram (EEG).

– Den här finansieringen ger oss möjlighet att genomföra en unik och metodologiskt robust studie som kan förändra hur vi ser på språkinlärning. Vi hoppas att resultaten inte bara bidrar till forskningen, utan också leder till praktiska verktyg som gör integrationen lättare och mer meningsfull för många människor, säger Laszlo.

Mer information