Digital nyfikenhet under Digitalidag
Fredagen den 10 oktober deltog Linnéuniversitetet i den nationella satsningen Digitalidag, som varje år samlar organisationer över hela landet för att stärka digital delaktighet och förståelse. Genom aktiviteter i Växjö, Hultsfred och Markaryd bidrog universitetet till att väcka nyfikenhet och skapa samtal om teknik, kreativitet och framtidens möjligheter.
Två frukostmöten arrangerades. I Hultsfred samlades företagare hos Additivt Teknikcenter tillsammans med representanter från Vimmerby och Hultsfreds kommuner för en tech-frukost med fokus på hur tekniska lösningar som Internet of Things (IoT) och artificiell intelligens (AI) kan användas för att skapa värde och effektivisera verksamheter.
- Vi var på Additivt Teknikcenter i Hultsfred och berättade om Linnéuniversitetets samverkan med industrin inom IoT och AI. Vi fick också en rundvisning bland alla deras toppmoderna 3D-skrivare, vilket var mycket spännande. Nya kontakter skapades, och vi påmindes återigen om att spetsteknologi och innovation även sker i Smålands mörkaste skogar, berättar Alexander Gustafsson, forskningsingenjör vid institutionen för datavetenskap och medieteknik.
Även i Markaryd stod framtidens företagande i fokus under rubriken AI för näringslivet – hur svårt kan det vara?. Tillsammans med Vetenskapshuset bjöd vi in företagare för att diskutera AI-kommissionens arbete, smart ledarskap med hjälp av AI samt lokala exempel som berättade sina AI-lösningar som har gett konkret nytta.
I Växjö arrangerade TeMa Linné (Centrum för skolsamverkan vid fakulteten för teknik), Araby Park Arena och Växjö stadsbibliotek en eftermiddag där barn fick pröva teknik och digitala verktyg som stimulerade kreativitet, problemlösning och samarbete. Studenter från institutionen för datavetenskap och medieteknik deltog för att möta barnen och inspirera dem att utforska teknikens möjligheter.
– Det är fantastiskt att se barnens nyfikenhet när de får utforska teknik på egna villkor. Det är så vi bygger intresse för lärande och innovation. Genom lek och kreativitet kan vi visa att digital kompetens handlar om så mycket mer än bara skärmtid, säger Laure Fournier, verksamhetsansvarig vid institutionen för datavetenskap och medieteknik.
Vi är glada över att så många deltog i våra aktiviteter. Dagen visade att digitalisering handlar lika mycket om människor som om teknik – och att lärandet fortsätter genom hela livet!
Läs mer om Digitalidag på den här webbsidan.