Linnaeus University Center for Intermedial and Multimodal Studies (IMS)

IMS i Almedalen: Kan spel (hjälpa till att) rädda planeten?

Kan spel (hjälpa till att) rädda planeten? Vilka positiva och negativa effekterna har spel och spelutveckling på planetens välmående? Datorspel är sedan länge ett tema för forskningen vid Linnaeus University Center for Intermedial and Multimodal Studies (IMS), och under årets Almedalsvecka lyftes temat fram.

I ett samtal om datorspelens klimatpåverkan under Almedalsveckan berättade Beate Schirrmacher från Linnaeus University Center for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) hur datorspel kan förmedla kunskap om klimatförändringar. På vilket sätt kan datorspel och deras egenskaper ge insikter om komplexa ekosystem? 

- Datorspel har länge varit ett tema inom IMS och det kändes spännande få lyfta fram mina kollegors forskning i Almedalens samhällsdiskussion, säger Beate Schirrmacher. 

- Seminariet handlade om hållbarhet i speldesign och spelande och den forskning vi bedriver vid IMS - vad spelen förmedlar för kunskap och framför allt hur det sker. Det blev ett viktigt och intressant samtal och vi vill hålla kontakterna vi etablerade - vi har spännande publicering inom området inom snar framtid.

Samtalet mellan Marléne Tamlin, Hållbarhetschef, Dataspelsbranschen och Beate Schirrmacher ägde rum den 24 juni och hade titeln 'Klimatet, koden och kreativiteten - spelbranschens roll i den gröna omställningen'.

Linnaeus University Center for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) och Dataspelsbranschen bjöd på frukost!

Programmet:

https://almedalsveckan.info/rg/almedalsveckan/evenemang-almedalsveckan/2025/511

Bakgrund:

Kan den svenska spelbranschen vara en ledande aktör i den gröna omställningen? Rapporten Klimatet, koden och kreativiteten (2024) visar att svenska spelföretags klimatavtryck är lågt och att innovationer i spelbranschen kan bistå i andra branschers klimatarbete. Rapporten lyfter också kulturens roll att väcka känslor, tankar och samtal. Vad behövs för att frigöra spelens potential att rädda världen? Rapporten bygger på ett samarbetsprojekt mellan Dataspelsbranschen, RISE, Game Habitat och U&We, finansierat av Vinnova.

📌 Läs mer om IMS och dess arbete: https://lnu.se/en/ims