Studenter analyserade den polska marknaden åt Gabriel kakelugnar
- Jag har länge sneglat på den polska marknaden. Via SmålandsNavet fick jag hjälp av fyra studenter att skapa en marknadsanalys för vad vi bör tänka på om vi vill börja sälja kakelugnar i Polen, säger Jesper Svensson, VD och ägare för Gabriel Kakelugnar.
Han är ägare och VD för företaget Gabriel Kakelugnar som ligger i det småländska samhället Timmernabben. Företaget grundades för snart 100 år sedan och har idag 15 anställda.
- Jag är väldigt nöjd med studenternas arbete. När man driver ett litet företag är tiden väldigt dyrbar och det har varit en stor tillgång för mig att ha en grupp studenter som har tid att analysera marknaden, säger Jesper Svensson.
Studenterna har fått ta mycket eget ansvar, och efter att ha genomfört en intervju med Jesper har de studerat den polska marknaden för kakelugnar. I sin rapport lyfter de bland annat de polska konsumenterna intresse för en viss typ av design. I rapporten lyfter de också vikten av att ha en lokal förankring i Polen, för att kunna hantera språk, kultur, marknadsföring, infrastruktur och den polska byråkratin.
- Jag har själv studerat vid Baltic Business School och jag tror att detta skulle kunna vara bra sak för många mindre företag. Med hjälp av studenter kan vi ta del av akademiska resultat som vi sedan kan mixa med vår praktiska verkligheten, säger Jesper Svensson.
Studenterna David och Emil tycker att företag ska ta chansen att samarbeta med studenter.
- Under vår uppsats träffade vi Jesper i en timme för en riktigt bra intervju då vi gick igenom alla detaljer, innan vi genförde vår marknadsanalys. Som företagare eller entreprenör tar man inga stora risker, men man har mycket att vinna på att samarbeta med oss studenter, säger Emil Hofdam.