Lärarstudenter belönades för uppsats om elevers syn på livet
Linnéuniversitetets nyutexaminerade studenter från grundlärarprogrammet, Ebba Håkansson och Memija Halilovic, tilldelades ett nationellt uppsatspriset från Nationellt centrum för naturvetenskap och teknikdidaktik (NATDID) för sitt examensarbete om mellanstadieelevers förståelse av livet. Priset delas ut till två uppsatser av hög vetenskaplig kvalitet och tydligt bidrag till läraryrket.
När Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID) vid Linköpings Universitet i oktober delade ut sitt årliga pris till examensarbeten inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik, gick ett av priserna till två studenter från grundlärarprogrammet, Ebba Håkansson och Memija Halilovic.
Deras uppsats, “Den lever lite, men den lever ändå inte” – En fenomenografisk studie av mellanstadieelevers uppfattningar kring begreppet liv, belönades för sitt vetenskapliga djup och sin relevans för undervisningen.
– Det känns både hedrande och roligt att få ta emot detta pris. Vi är stolta över att vårt arbete har uppmärksammats och att det kan bidra till utvecklingen inom naturvetenskapsdidaktiken, säger Ebba Håkansson.
Examensarbetet genomfördes inom ramen för grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i årskurs 4-6 och handleddes av Ulrika Bossér med Emelie Patron som examinator.
Fångade elevers olika sätt att förstå liv
I sitt examensarbete undersökte Ebba och Memija hur mellanstadieelever resonerar kring vad som är levande och inte samt vilka tankemönster som formar deras förståelse. Resultaten visar hur elevernas uppfattningar spänner från biologiskt korrekta till mer vardagliga eller tekniskt influerade sätt att se på liv.
– Studien har verkligen fått mig att se på undervisning med nya ögon. Jag har fått en djupare förståelse för hur elever tänker kring vad liv egentligen är och hur vi som lärare kan hjälpa dem att utveckla sina tankar genom att våga stanna upp, diskutera och reflektera tillsammans, säger Ebba.
Hon beskriver hur särskilt elevernas syn på teknik väckte eftertanke.
– Flera elever tyckte att roboten vi använde i studien var levande, vilket jag först blev förvånad över. Men ju mer jag tänkte på det, desto mer insåg jag hur snabbt tekniken förändrar våra föreställningar. Det gör det ännu viktigare att prata om sådana frågor i klassrummet och att utforska elevernas tankar och missuppfattningar tillsammans.
Presentation inför forskare och lärare
Som en del av priset bjöds Ebba och Memija in till konferensen FobasNT25 i Norrköping, där de presenterade sitt arbete för forskare och lärare från hela landet.
– Att presentera på konferensen var både nervöst och väldigt inspirerande. Det var en unik upplevelse att få dela vårt arbete med en så kunnig publik, och jag kände att vårt arbete togs på allvar. Diskussionerna gav nya perspektiv, särskilt kring hur resultaten kan användas i olika undervisningssammanhang.
Väckt intresse för forskning
Priset och konferensupplevelsen har också väckt ett ännu större intresse för forskning inom naturvetenskapsdidaktik.
– Jag ser hur viktigt det är att bygga broar mellan forskning och praktik, något som också lyftes under konferensen. Jag skulle gärna vilja fördjupa mig vidare, kanske i form av framtida studier eller forskningsprojekt, säger Ebba.
Läs examensarbetet
"Den lever lite, men den lever ändå inte" - En fenomenografisk studie av mellanstadieelevers uppfattningar kring begreppet liv. Av Ebba Håkansson och Memija Halilovic.
Mer om NATDID
NATDID står för Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik. NATDID:s uppdrag är att stödja svensk skolutveckling inom naturvetenskap och teknik genom att göra forskning och beprövad erfarenhet mer tillgänglig för personer som arbetar i skolan.
Läs mer om NATDID hos Linköpings Universitet.
Foton på sidan: Thor Balkhed och Olivia Hugoo, LiU.