Boken Pop music made in Småland

Ny bok om pop och småländska musikentreprenörer

Den nya boken Pop Music Made in Småland – Music Production and Entrepreneurship in Sweden kombinerar intervjuer med musikskapare och akademiska texter om branschens utveckling. Centrala frågor som behandlas är bland annat hur popmusik och karriärer inom popmusiken skapas.

Boken innehåller sex artiklar skrivna av forskare som är bland annat verksamma vid Linnéuniversitetet. Artiklarna undersöker hur förutsättningarna för musikproduktion och entreprenörskap på popmusikens område har förändrats från 1970-talet till i dag. Den innehåller även intervjuer med sex småländska musikproducenter: Björn Ulvaeus, Andreas Carlsson, Julia Karlsson, Ida ’Adée’ Olsson, Andreas Ahlm och Hilda Stenmalm.

– Ett stort antal etablerade och framväxande popartister och producenter från denna region av Sverige har haft betydande framgångar på den internationella scenen, säger Göran Nikolausson, adjunkt i musikpedagogik vid Linnéuniversitetet och en av medförfattarna till boken.

– Området har förändrats massivt de senaste 50 åren både vad gäller teknik (från analog till digital), social produktion (från individuella produktioner till kollektiva projekt), distribution och marknadsföring (från att sälja konsertbiljetter och LP-skivor till att skapa prosumer fanbases och en stor variation av strategier när det gäller genrer, arenor och aktiviteter). Detta kommer fram i intervjuerna och i artiklarna, säger Martin Knust, docent i musikvetenskap vid Linnéuniversitetet och redaktör för boken.

 

Mer information:

Läs mer om boken Pop Music From Småland – Music Production and Entrepreneurship in Sweden på förlagets hemsida.

Boken bygger på forskningsprojektet Datorn är det nya munspelet, som finansieras av Familjen Kamprads Stiftelse.