Helena Ackesjö

Nytt projekt ska stödja lärare i socioekonomiskt utsatta områden

Lärare i fritidshem är särskilt drabbade av hot och våld i skolan. Dessutom ökar antalet stressrelaterade sjukskrivningar och sjukfrånvaro på grund av olyckor eller brister i arbetsmiljön för yrkesgruppen. Nu ska ett nytt forskningsprojekt vid Linnéuniversitetet bidra till en bättre arbetssituation, med särskilt fokus på socialt utsatta områden. Projektet leds av Helena Ackesjö och finansieras av Afa försäkringar.

Forskningsprojektet ”Att främja ett hållbart lärararbete i socioekonomiskt utsatta områden” kommer att undersöka vilka de mest förekommande riskerna för lärare i fritidshem är och hur de kan hanteras och förebyggas för att göra yrket fysiskt och psykosocialt hållbart.

– Vi vet ganska lite om fritidshemspersonalens arbetssituation, deras utsatthet och vanligt förekommande arbetsmiljörelaterade risker, särskilt i utsatta områden. Det saknas forskning om och i denna välfärdsprofessions vardag. Fritidshemmet är öppet tolv timmar per dygn, vilket innebär verksamhetsansvar under tider då annan skolpersonal inte är på plats, säger Helena Ackesjö, docent i pedagogik, som leder projektet.

Projektet ska ge svar på hur skolledare kan organisera arbetet för att främja en bra arbetsmiljö och god arbetsrelaterad hälsa.

– Våra förstudier från utsatta områden visar hur våldsdåd och narkotikaförsäljning i närområdet, men även hot, våld och kränkningar, kan påverka personalens arbetsmiljö. Därför är det viktigt att skapa mer kunskap om fritidshemspersonalens arbetssituation, kartlägga risker och utsatthet, samt resonera om förebyggande strategier för att främja en bra arbetsmiljö och ett hållbart lärararbete, säger Helena Ackesjö.

 

Mer information:

Projektet ”Att främja ett hållbart lärararbete i socioekonomiskt utsatta områden” har tilldelats 2,8 miljoner kronor av Afa försäkringar, i deras utlysning för forskning inom arbetsmiljö och hälsa. Projektet inleds i augusti 2025 och pågår i tre år.

Projektet ingår i forskargrupperna Forskning om pedagogiska professioner och praktiker, Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning, samt Läroplansteori och didaktik.

Läs mer om Helena Ackesjöns forskning: ”Fritids kan minska risken att barn rekryteras till gäng”