Polistidningen uppmärksammar polisforskning på Linnéuniversitetet
I en studie om poliser som har disputerat visar forskarna Cecilia Jonsson, lektor i polisiärt arbete vid institutionen för kriminologi och polisiärt arbete och Magnus Persson, docent i sociologi vid institutionen för samhällsstudier, att Polismyndigheten har svårt att tillvarata polisernas nyvunna akademiska kompetenser. Resultatet blir att poliserna lämnar yrket. Nu uppmärksammar Polistidningen studien.
Cirka 20 poliser har genomfört forskarutbildning och disputerat i Sverige. I denna studie har flertalet av dessa intervjuats om vad som drev dem att genomföra forskarutbildning och hur karriärerna efter disputation har gestaltat sig.
Studien visar att poliserna i hög utsträckning förväntade sig att Polismyndigheten skulle möjliggöra och erbjuda nya arbetsuppgifter, anpassade till deras forskarkompetens. De disputerade polisernas erfarenhet är dock att detta inte sker vilket de tolkar som att Polismyndigheten saknar kapacitet, resurser och kompetens till att kapitalisera på deras akademiska kompetenser. Resultatet blir att flertalet, ofta motvilligt, lämnar yrket och istället fortsätter inom akademin (inte sällan på polisutbildningen) eller går vidare till andra positioner utanför både akademin och Polismyndigheten.
Nu har Polistidningen uppmärksammat studien och har intervjuat de båda forskarna. Studien är en betydelsefull pusselbit i förståelsen av relationen mellan det akademiska systemet och polisutbildningen/yrket som Cecilia Jonsson och Magnus Persson undersöker i det VR-finansierade forskningsprojektet "En bra polis(utbildning): Frågan om akademisk förtätning och praktiska färdigheter".