Stigma eller inkludering? Så påverkar interaktioner inom institutionell vård ungdomar
En ny studie av docent Goran Basic vid Linnéuniversitetet och Sophia Yakhlef, lektor vid Högskolan Kristianstad, undersöker hur vardagliga interaktioner inom institutionell vård formar identitetsskapande och social inkludering bland marginaliserade ungdomar.
Studien är baserad på etnografiskt material som intervjuer, observationer och institutionella dokument från särskilda ungdomshem. Analysen kombinerar socialpedagogiska, interaktionistiska, etnometodologiska och intersektionella perspektiv.
– Berättelser från ensamkommande flyktingar och unga med drog- och kriminalitetsrelaterade utmaningar visar hur erfarenheter av trauma, stigmatisering och ifrågasatta professionella roller samverkar och påverkar självrepresentation och integration. Medan vissa institutionella aktörer erbjuder avgörande stöd, bidrar andra till exkludering genom maktpräglade praktiker, säger Goran Basic.
En värdefull introduktion till symbolisk interaktionism
En analys på flera nivåer belyser hur uttalade konflikter och underliggande dynamiker formar professionella roller och framtida följder.
– Vår studie betonar behovet av empatisk, inkluderande och reflekterande samverkan mellan institutionella aktörer för att bättre stödja unga människor. Vi menar att artikeln fungerar som en värdefull introduktion till symbolisk interaktionism och etnometodologi för forskare som överväger vilken ansats de ska använda i sin forskning. Den kan även fungera som en referenspunkt för praktiker och forskare som arbetar med socialpedagogiska frågor inom och utanför Norden, säger Goran Basic.
Mer information
- Artikeln From stigma to inclusion: Ethnographic studies in social pedagogy, publicerad i tidskriften Ethnography
- Intervjuer och observationer i studien har genomförts i forskningsprojekten Omhändertagna ungdomar med krigserfarenhet och Conflicts in youth-care – accounts, comparisons and alliances