Just nu pågår en typ av telefonbedrägerier till våra företagsabonnemang. Vi har flera drabbade.
Bedragarna som ringer dessa samtal använder sig av så kallad "spoofing". Det betyder att de manipulerar telefonnummer, så att du ser någon annans telefonnummer på din display än det numret som de egentligen ringer från.
Vad ska du göra för att undvika bedragare via telefon?
- Svara inte på samtal från okända personer.
- Om du svarat men blir osäker, be att få ringa tillbaka - då får du reda på om uppringaren ringde från ett korrekt nummer.
- Svara inte på några frågor. Framför allt svara inte JA eller NEJ, du kan då omedvetet ingå ett avtal för något.
- Lägg på luren om du misstänker att samtalet kommer från en bedragare och frågorna är underliga.
Ofta upphör det av sig själv, men om det pågår en längre tid (över 1 vecka) meddela Infocenter.
Mer om spoofing
Ofta använder bedragare sig av nummer som tillhör betrodda källor, som stora företag eller myndigheter. Det innebär dock inte en debitering, bedragare har inte åtkomst till ditt abonnemang. Bedragarna använder sig av flera nummer och byter ofta. Läs mer om spoofing här. https://sakerhetskollen.se/artiklar/har-du-koll-pa-spoofing
Här kan du läsa mer om olika bedrägeriformer och hur du skyddar dig. https://www.telia.se/privat/om/kundkommunikation