Universitetskajen

Universitetskajen Kalmar

Ett stadsintegrerat universitet bidrar till en levande stadskärna. Människor med olika bakgrund, erfarenhet och förutsättningar är välkomna och mycket värdefulla för Linnéuniversitetets verksamhet.

Universitetsområdet erbjuder mötesplatser såsom kaféer, butiker och restauranger som är tillgängliga och välkomnande för både kalmarbor och besökare.

Med en samlad och synlig placering i Kalmar blir spännande och oväntade möten möjliga. Möten mellan forskare, studenter, näringsliv och offentlig verksamhet. Dessa möten leder till att nyskapande, kreativa och entreprenöriella idéer föds. Dessa idéer bidrar till utveckling så väl regionalt som nationellt och internationellt.

För övriga frågor och bokning av studiebesök är du välkommen att kontakta vårt infocenter info@lnu.se eller via telefon 0772-28 80 00. Från och med den 18 januari 2021 tar vi emot studiebesök i hus Stella och Culmen, dock begränsade antal och med Coronaviruset i beaktande.

Film: Historien om Universitetskajen

En dokumentär om Linnéuniversitetets nya samlade universitetsområde i Kalmar. Vi får bland annat veta hur idén uppkom, vilka andra placeringar i Kalmar som diskuterades, att området Fredriksskans länge var en het kandidat och så får vi se de tidigaste arkitektförslagen. Vi får också veta om Universitetskajens fysiska utformning och höra hur det stadsintegrerade universitetet ska bidra till en levande stadskärna.

Film: Historien om Universitetskajen i Kalmar

Universitetskajen mini invigs

Den 18 januari 2021 hölls en mini invigning av Universitetskajen där överbibliotekarie Catta Torhell höll tal. Den första officiella flagghissningen till fanfar genomfördes och nu står de två sista husen färdiga - Stella och Culmen. Det här gör att alla universitetets lokaler är nu samlade i hamnen, Magna, Radix, Forma, Vita, Stella och Culmen.

Kika/lyssna på mini invigningen vettja!