Linnaeus residency programme
Linnaeus residency programme är en residensverksamhet med fokus på art & science. Vi bjuder in konstnärer att under en tid samverka med en forskare eller forskargrupp vid Linnéuniversitetet. Vi välkomnar alla konstarter med målet att konsten och vetenskapen ska befrukta varandra. Vi har både längre och kortare residens.
Tidigare
Susanne Nordqvist, Jan Magnusson, Mikael Wallmark
Jan 2023 – dec 2023
Att hantera jordens vattenresurser på ett hållbart sätt är en stor utmaning. Syftet med kunskapsmiljön Vatten är att möta denna samhällsutmaning genom att samla och sprida den kunskap som krävs för att förstå hur vi bäst skapar och förvaltar en hälsosam vattenmiljö. I detta residens samarbetade författarduon Susanne Nordqvist och Jan Magnusson och illustratören Mikael Wallmark med kunskapsmiljön för att ta fram en barnbok på ämnet.
Läs mer
Susanne Nordqvist har arbetat som skolbibliotekarie och barn- och ungdomsbibliotekarie och då drivit flera läsfrämjande projekt bland barn och unga.
Jan Magnusson har arbetat som lärare, journalist och redaktör. Han har skrivit flera böcker om bland annat Bamse, Lilla Spöket Laban och Alfons och var under mer än tio år redaktör för serietidningen Bamse.
Susanne och Jan har tillsammans skrivit ett antal pedagogiska aktivitetsböcker för förskolebarn och nu senast faktaboken ”Vi ser på ögon” om djurs och människans ögon.
De har också utvecklat sällskapsspelet ”Upp till tre”, ett finurligt frågespel om ord.
Illustratören Mikael Wallmark har studerat zoologi, botanik, genetik och kemi. Han har arbetat med marknadsföring under många år, kombinerat med illustrerande och korsordskonstruktion. Mikael har bland annat illustrerat den nyss utkomna boken ”Vi ser på Ögon” skriven av Susanne Nordqvist och Jan Magnusson.
Om kunskapsmiljö Linné - Vatten
Att hantera jordens vattenresurser på ett hållbart sätt är en stor utmaning. Syftet med kunskapsmiljön Vatten är att möta denna samhällsutmaning genom att samla och sprida den kunskap som krävs för att förstå hur vi bäst skapar och förvaltar en hälsosam vattenmiljö.
Läs mer om kunskapsmiljön Vatten
Swedish red elephant
Nov 2022 – mars 2023
Swedish red elephant, som består av Louise Lindenger och Håkan Persson, kommer i detta projekt arbeta tillsammans med Kunskapsmiljö Linné – En ifrågasatt demokrati som leds av professor Magnus Hagevi. Under residenset undersöktes den samhällsutmaning vi står inför rörande vår demokrati, och konstnärerna har musikaliskt tolkat forskningen som bedrivs inom kunskapsmiljön.
Läs mer
Swedish Red Elephant, bestående av Håkan Persson och Louise Lindenger, är en producent- och låtskrivarduo som är verksamma internationellt med utgångspunkt i Växjö där de driver studio i den anrika lokalen ”Uffes Källare”. Duon har en gedigen katalog och bredd med miljontals av streams inom elektronisk dansmusik och pop. De två träffades under sin utbildning på Musikproduktionsprogrammet på Linnéuniversitetet 2011 och har byggt upp en kreativ sfär och kompetens tillsammans med andra musiker här i Växjö. Duons motto är att verka i en liten stad, men att med hjälp av internet kunna sprida sitt material och bygga ett nätverk som når ut internationellt. Som exempel har de ett låtskrivaravtal med ett musikförlag från Los Angeles och arbetar med producenter från hela Europa.
2017 fick duon uppmärksamhet av Tiësto som signade dem till sitt skivbolag och släppte låten ”Next Summer”, och sen dess har Swedish Red Elephant haft flera framgångsrika releaser på skivbolag som Universal, Sony, Spinnin’ och Selected. 2020 fick duon sin största placering hittills med en världsomfattande kampanj för Samsung med låten ”Blow The Speakers Up”. Utöver detta har duon också skrivit K-pop till Korea och producerat musik som varit med i serier från Netflix och Apple TV+. Sedan ett par år tillbaka driver duon skivbolagen Indieshake och Ate That! tillsammans med kollegor i Finland. Bolagen jobbar med indie och elektronisk dansmusik med artister från hela världen. Även om Håkan och Louise brinner för den business som musikbranschen innebär, är det alltid det fria kreativa skapandet som står i fokus när de två skapar musik.
Om Kunskapsmiljö Linné – En ifrågasatt demokrati
Den fria världen står inför sin största utmaning sedan Berlinmurens fall: ifrågasättandet av den liberala demokratin. Syftet med kunskapsmiljön En ifrågasatt demokrati är att möta denna samhällsutmaning – att hålla en av mänsklighetens största landvinningar, demokratin, levande.
Läs mer om kunskapsmiljön En ifrågasatt demokrati
Åskar Lilja
Nov 2022- dec 2023
I projektet Tecknade samhällsutmaningar samarbetar konstnären Åskar Lilja med forskarna inom Kunskapsmiljö Linné – Hållbar hälsa med att studera vad som krävs för att uppnå god hälsa för alla i vår tid. Residenset kommer att innehålla en process där forskning inom Kunskapsmiljö Linné – Hållbar hälsa omvandlas till en konstnärlig tolkning i form av ett seriealbum/bok och en utställning.
Eller som Åskar formulerar sig:
- Med start i mörka november 2022 och fram till ljusare tider kommer jag med hjälp av samtal med forskare, research, diskussioner med vänner och ovänner samt utförande av underliga och underfundiga undersökningar samla in material till, och senare framställa, en serie/konstbok + en uts
Läs mer
Åskars konstnärliga karriär satte igång hösten 2003 då han som hemvändare efter konstvetenskapliga studier i Lund varje lördag hade med en serieruta/enruting i Smålandsposten. Med humorns hjälp fick han Växjörborna i över tre års tid att sätta morgonkaffet i halsen.
-Många gånger av det mörka och sköra (ja som ni vet ligger humorn och ångesten väldigt nära varandra), men ganska ofta bara av en hemskt dålig/låg ordvits, berättar Åskar.
Efter det tog det fart med en uppstart av Galleri Plan B, plus en mängd olika konstprojekt i olika uttrycksätt - som till exempel utställningar i teckning och måleri, dokumentärfilmer och musiksläpp. 2014 - 2015 gick han på Serieskolan i Malmö och 2017 - 2018 testade han på lite Stockholm. Men nu är han tillbaka i Växjö igen. Det blir ofta så. Tydligen.
Åskar Lilja är vad många skulle kalla för en allkonstnär. Han är bildkonstnär (teckning/måleri), musiker, filmare och fotograf. Han håller dessutom i (vad han själv kallar dom) alternativa stadsvandringar. Där visar han upp ett Växjö som dom flesta missar; till exempel bakgårdar med målningar, kul och många gånger märkliga detaljer som skaver. Han diskuterar även byggnationer, platser och hur man kan göra Växjö mer spännande. Med kameran ständigt i gång resulterade allt det här i boken Skev Stad som släpptes på Trolltrumma Förlag i februari 2022.
Åskar jobbar även som lärare och i skivbutiken Rundgång i Växjö.
Om kunskapsmiljö Linné - Hållbar hälsa
God hälsa för alla i vår tid kräver att vi bemöter ett antal utmaningar: befolkningsförändringar, medborgares engagemang, förändrade sjukdomsmönster, traumatiska händelser och organisatorisk samordning. Syftet med kunskapsmiljön Hållbar hälsa är att möta dessa samhällsutmaningar – att främja hälsa och välbefinnande för alla människor i alla åldrar.
Läs mer om kunskapsmiljön Hållbar hälsa
Amanda Selinder
Nov 2022 – okt 2023
Amanda Selinder har i detta residens samarbetat tillsammans med Kunskapsmiljö Linné – Avancerade material som leds av docent Per Nilsson. Under residenset har Amanda i nära samarbete med forskargruppen konstnärligt tolkat forskningen kring att ta fram nya material med förbättrade egenskaper och ökad hållbarhet. Resultatet gick att se på samlingsutställningen Öran mot marken och blicken utåt på Kalmar Konstmuseum 27/5-1/10 2023 som är en del av Smålandstriennalen.
Läs mer
Amanda Selinder (b. 1990, Tranås) är yrkesverksam bioart/textilkonstnär bosatt och verksam i Uppsala, Sverige. I sitt konstnärskap jobbar Amanda med levande processer som tar sig uttryck på olika sätt. Slemsvampar, biofilm, nedbrytarsvampar och färgväxter är några organismer som hon utforskar och försöker lära sig mer om. Någonting som är centralt och återkommande i Amandas arbete är undersökandet av deras förmåga att producera eller absorbera pigment.
De senaste åren har svamparna fått mer fokus och då främst de svamparna som finns runt omkring oss hela tiden men som vi inte ser eller kanske ens vet existera. Svampar som flyger omkring som sporer i luften, lever inuti växters cellvävnad eller slingrar sig som långa, tunna trådar under marken. I det dolda producerar de pigment som en del i deras försvarsmekanism mot UV-strålning eller oxidativ stress. Genom att ta prover från tex växter och placera på näringsagar börjar de svampar som lever inuti cellvävnaden att ta sig ut. De pigmentproducerande svampmycelen får växa tillsammans med sidentyg där de färgas in i abstrakta mönster. Det blir som ett avtryck över svampens livscykel – pigmenten förändras beroende på miljön, svampens ålder eller om den behöver försvara sig mot en annan art eller individ. Genom textila abstrakta installationer och pågående odlingar gör Amanda den osynliga biologiska mångfalden synlig.
Amanda har en kandidatexamen från HDK i Göteborg och School of Visual Arts i New York (2016). Sedan dess har hon ställt ut både nationellt och internationellt, däribland Österängens konsthall i Jönköping, Art lab Gnesta, Uppsala konstmuseum, Soft galleri i Oslo, Moscow International Biennale for Young Arts, the cluster gallery i New York och Gallery KC väst i Göteborg. 2021 fick hon Uppsalas kulturstipendium och 2020 Konstnärsnämndens ettåriga arbetsstipendium.
Om Kunskapsmiljö Linné – Avancerade material
Det behövs nya typer av material för att möta aktuella och framtida utmaningar inom områden som energi, resurser, hälsovård och livsmedel. Syftet med kunskapsmiljön Avancerade material är att möta denna samhällsutmaning genom att skapa hållbara, funktionella material som möter framtidens behov.
Läs mer om kunskapsmiljön Avancerade material
Madam snickeri med Tack skogen 2.0
Dec 2020-dec 2021
Projektet Tack skogen 2.0 kommer ur erfarenheten av att arbeta med virke som de själva har hämtat i skogen, det vill säga sådant virke som inte har gått om vägen via träindustrin. Inte sällan bär detta virke spår av skogens liv. Det kan till exempel vara ett vackert lilasprängt körsbärsträ som har fått sin färg av gamla spikar. Detta är skador som rensas ut tidigt i skogsindustrins hantering av virke och når därför sällan vare sig hantverkare eller slutkonsument.
Läs mer...
Normer inom träindustrin har en lång historia. I introduktionen till skriften Regler och antydningar för Sortering af Plankor, Battens och Bräder från 1888 står det att “För trävarurörelsen vore det utan tvivel fördelaktigt, om likhet kunde åstadkommas i virkessorteringen vid alla brädgårdar”. Därefter följer en noggrann redovisning för en normal kvalitet och det som anses vara skadat, och därmed obrukbart trä. Formuleringen är från en tid då Sverige industrialiseras, en tid där också skogen ska gå från att vara natur, vara skog, till att bli en industriell vara. Genom standardiseringen skulle det ”fina”, eller ”det godkända” virket väljas ut och bli en vara på en framväxande virkesmarknad. Dessa normer i skogsindustrin leder till att det virke vi ser och de möbler och föremål av trä som tillverkas ofta har ett likriktat utseende som är långt ifrån skogens liv. I det skadade träet finns något av skogens dagbok, eller skogen arkiv.
Detta är normer som skogsindustrin i stor utsträckning ännu idag förhåller sig till. I projektet Tack skogen 2.0 söker MADAM snickeri & restaurering att genom sitt hantverk ompröva dessa normer, med frågan om det är så att i det så kallade skadade träet, finns de kvalitativa egenskaper som krävs och som skulle kunna uppgraderas från pappersmassa och brännved till virke i bruksföremål.
Genom att utmana normen, industrialismens standardiserande synsätt på trä, dess kvaliteter och utseenden söker de bjuda in inte bara betraktaren till att vidga den visuella upplevelsen av trä, utan också att pröva hur skogen på ett utökat sätt kan tas tillvara i produktionen.
Under residenstiden arbetar Madam snickeri tillsammans med Christina Zetterlund, lektor i design, och hennes projekt Lära om arkivet. Residenset genomförs i samarbete med Virserums konsthall och Nationellt arkiv för svensk form.
Om Madam Snickeri
Madam snickeri består av möbelsnickaren och dekupören Marie Carlsson samt möbelkonservatorn Magdalena Marano.
Deras samarbete började redan under utbildningstiden på Carl Malmstens. Året efter att de examinerats från skolan 2013 grundade de MADAM snickeri & restaurering som arbetar för många olika uppdragsgivare, alltid med fokus på hållbarhet. Idag har de sin verkstad med snickeri i en väglada i Sankt Anna. Det är en bygd som har betydelse i deras praktik, här formar de samarbeten samtidigt som de genom sitt snickeri vill bidra till bygden. Med en djup materialkunskap, kreativitet och en stark tilltro till handens kunskap finner de i sina olika uppdrag och projekt hållbara möjligheter.
Om Christina Zetterlund
Jan Carleklev, med Ironwomen Soundrun
Mars 2021-dec 2021
I projektet Ironwomen Soundrun samarbetar ljudkonstnären Jan Carleklev och forskaren docent Patrick Bergman. Residenset innehåller en process där Bergmans data kring acceleration i löpning omvandlas till ljud. Målet är att illustrera aktivitet och kommer att resultera i dels undervisnings- och forskningsmaterial, och dels en utställning.
Jan Carleklevs konstnärskap är baserat på att lyssna och att skapa förutsättningar för att lyssna på olika sätt och han använder ofta ny digital teknik som sensorer och mikroprocessorer i sina projekt. Dessa erfarenheter kommer väl till pass i arbetet med Bergmans data. Målet är att göra informationen från hans forskning tillgänglig för en publik både inom och utanför akademin. Den slutgiltiga konstnärliga gestaltningen ska skapa en meningsfull och spännande upplevelse av en värld som vanligtvis är dold bakom siffror och diagram. Det är ett projekt där vetenskaplig forskning och konst möts med intentionen att skapa ny förståelse för fysisk aktivitet.
Om Jan Carleklev
Med en master från Konstfack och en bakgrund som tonsättare och musiker har Carleklev turnerat i olika delar av världen med musik och scenkonst. Idag arbetar han som konstnär med ljud som mitt främsta material. Men material och metoder varierar och verken talar till flera sinnen. Carleklev har etablerat en framgångsrik konstnärlig praktik där han själv eller i deltagande processer tillsammans med sin publik utforskar vår relation till vår omvärld och kanske framför allt vår relation till oss själva med hjälp av ljud.
Om Patrick Bergman
Läs mer om Patrick och hans forskning på hans personsida genom att klicka på denna länk
Anna Ekman och Cecilia Järdemar med projektet Les Archives Suedoises
Okt 2018 - mars 2019
I projektet Les Archives Suedoises tog Anna Ekman och Cecilia Järdemarsin utgångspunkt i fotografier från missionsverksamhet i Kongo under slutet av 18- och början av 1900-talen.
De undersökte hur missionärernas resor påverkade Sveriges bild av Afrika och i förlängningen vår självbild i förhållande till omvärlden. De sökte efter minnen i det småländska landskapet, och satte dem tillsammans med de fotografiska glasplåtarna från Kongo för att kombinera här och nu med där och då.
Konstnärerna arbetade tillsammans med Lnuc Concurrences in colonial and postcolonial studies. Under residenstiden träffade de forskare och studenter i olika konstellationer för att utbyta tankar, idéer och kunskap bland annat kring deras respektive arbetsprocesser. Sommaren 2019 visades en utställning på Kalmar konstmuseum och då släpptes också en bok om projektet.