Ett hållbart universitet
På Linnéuniversitetet tror vi att vi bäst bidrar till lösningar av samhällsutmaningarna inom hållbarhet genom att verka via vår forskning, utbildning och samverkan. Vi tar avstamp i vår Vision och hållbarhetspolicy och tar stöd i FN:s globala hållbarhetsmål Agenda 2030 för att tillsammans försöka skapa ett hållbart universitet – ekologiskt, ekonomiskt och socialt.
Vad betyder arbetet med hållbarhet på Linnéuniversitetet?
Linnéuniversitetets hållbarhetspolicy lyfter fram att universitetet har en nyckelroll i omställningen mot ett hållbart och rättvist samhälle och vi därför har ett stort ansvar. Linnéuniversitetet kan bidra till detta på olika sätt.
Vi bidrar genom att följa det uppdrag som kommer från högskolelagens krav om att lärosätena genom sin verksamhet ska främja en hållbar utveckling, att jämställdhet alltid ska iakttas och vikten av en ömsesidig samverkan med det omgivande samhället. Vi vill att hållbarhet i bred bemärkelse integreras i strukturer och kulturer i hela Linnéuniversitetets verksamhet. Det betyder att vi genom att se hållbarhet gränsöverskridande, utnyttja den variation av kompetenser som finns, ska verka för att medvetandegöra krav, förväntningar och behov inom hållbarhetsområdet genom utbildningen, forskningen och genom våra arbetssätt.
Linnéuniversitetet ska vara ett föredöme som en hållbar studie- och arbetsplats; i möten mellan människor, i våra tillgänglighetsanpassade fysiska och digitala miljöer, i vårt resursanvändande och i vårt klimat- och jämställdhetsarbete.
Vi vill vara ett universitet som tar ansvar för framtiden!
Linnéuniversitetets vision "Vi sätter kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling" sträcker sig fram till 2030. Den är därför nedbruten i fem mål som beskriver vad universitetet ska ha uppnått under perioden 2021-2025. Ett av dessa mål handlar om hur Linnéuniversitetet bidrar med kunskapsbaserade lösningar på globala samhällsutmaningar genom ett systematiskt och synliggjort hållbarhetsarbete i alla delar av verksamheten.
Linnéuniversitetets hållbarhetsarbete inkluderar följande perspektiv; miljö/klimat, jämställdhet/lika villkor, arbetsmiljö och internationalisering.
Agenda 2030
Agenda 2030 är en handlingsplan som FN:s medlemsstater antog 2015. Den består av 17 mål, Sustainable Development Goals (SDG), som syftar till att skapa omställning till ett hållbart samhälle för människorna, planeten och välståndet. Målen är integrerade och odelbara och omfattar de tre dimensionerna av hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.
Linnéuniversitetet ser de 17 målen i Agenda 2030 som en karta som innefattar de olika delarna av universitetets arbete med hållbarhet. Genom vår verksamhet som lärosäte, genom forskningen och det egna arbetet med att uppnå interna ambitioner arbetar vi mot att nå målen i Agenda 2030.
Läs rapporten Sustainable Development Goals Report 2023 med exempel på utbildning, forskning och samverkan kopplat till målen i agenda 2030.
Linnéuniversitetet bidrar i klimatomställningen
Världen befinner sig i ett klimatnödläge, vilket understryks i FN:s klimatpanel IPCC:s senaste rapport. Världssamfundet konstaterar att de närmast kommande åren är kritiska för att begränsa klimatförändringarna och undvika de värsta konsekvenserna. Därför är de kommande åren avgörande för mänsklighetens framtid. FN:s miljöprogram UNEP konstaterade 2022 att endast en total omställning av våra ekonomier och samhällen kan rädda oss från en accelererande klimatkatastrof.
Universitetens roll i omställningen är central. Vi utbildar dagens och framtidens medborgare och beslutsfattare samt skapar kunskaper genom vår forskning.
Linnéuniversitetet har därför beslutat om en klimathandlingsplan 2023-2025 där aktiviteter och åtgärder påverkar genom utbildning, forskning och samverkan och genom att med vetenskaplig grund ta ansvar för att minska den negativa klimatpåverkan från vår egen verksamhet. Linnéuniversitetet har två övergripande mål gällandeminskning av koldioxidutsläpp, som bägge utgår från 2019 års nivåer
- att fram till 2025 minska koldioxidutsläpp från tjänsteresor med 50 % per årsarbetskraft
- att till 2030 minska det totala koldioxidutsläppet med 50 % per årsarbetskraft
Klimathandlingsplan 2023-2025
Linnéuniversitetets klimathandlingsplan 2023–2025
Minsta möjliga miljöpåverkan
Hållbarhetsarbetet pågår i alla delar av universitetet och utgår från Linnéuniversitetets vision 2030 och målsättning 2025 samt Agenda 2030. På Linnéuniversitetet finns en Hållbarhetspolicy (PDF) och Hållbarhetsmål och handlingsplan 2024-2025 (PDF).
Klimatramverk
Som organisation vill vi vara ett föredöme genom att minska våra egna utsläpp av växthusgaser. Därför har vi tillsammans med andra universitet och högskolor skrivit på ett nationellt klimatramverk. Det innebär att vi åtar oss att bidra till att samhället ska nå uppsatta mål och att vi ska minska vår egen klimatpåverkan i linje med nationella och internationella överenskommelser.
Hållbara resor
För oss är det självklart att medarbetare åker tåg på resor mellan campus Kalmar och Växjö, utvecklar digitala arbetssätt och använder oss av distansundervisning för att minska klimatpåverkan från resor bland annat. För att främja hållbara resor har Linnéuniversitetet, tillsammans med Kalmar kommun drivit EU-projektet ”Hållbara resval Kalmar”. Linnéuniversitetet var även en del av EU-projektet ”Hållbar mobilitet i gröna Kronoberg”.
Social hållbarhet och lika villkor
Vårt mål är att studenter och medarbetare känna sig delaktiga och trygga i sin studie- och arbetsmiljö. Därför arbetar vi kontinuerligt med att skapa lika villkor för alla. Varje år genomförs aktiviteter för att minska risker för diskriminering och öka jämställdheten för både studerande och anställda.
Jämställdhet vid Linnéuniversitetet
Linnéuniversitet arbetar utifrån ett jämställdhetsperspektiv med fokus på intersektionalitet och hållbarhet som utgår från kön men också hur kön samverkar med andra maktordningar. På så sätt är utgångspunkten alltid kön, men aldrig bara kön.
Jämställdhetsplan för 2023-2025 belyser tre olika områden: Studera på lika villkor, arbeta på lika villkor och forska på lika villkor.
I Jämställdhetplan 2023-2025 kan du läsa mer om arbetet med jämställdhet vid Linnéuniversitet.
Diskriminering, trakasserier och andra kränkningar
Normer, fördomar och stereotyper kan leda till att vi både avsiktligt och oavsiktligt diskriminerar människor. Detta sker i hela samhället, så Linnéuniversitetet är tyvärr inget undantag. Diskriminering, trakasserier och andra kränkningar sker ofta i skymundan. Därför är det viktigt att du säger till eller anmäler om du själv eller någon annan blir utsatt.
Changing Conversations
Forskning inom hållbarhet
På Linnéuniversitetet bedrivs forskning inom många olika ämnen och fält kopplande till ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. På sidan om forskning vid Linnéuniversitetet finns mer heltäckande information om forskning. Nedan finns ett urval av tips på podcast, intervju och filmer med forskare på Linnéuniversitetet som på olika sätt bidrar till ett mer hållbart samhälle.
Hållbara utbildningar
På Linnéuniversitetet bedrivs utbildning inom många olika ämnen och fält kopplande till ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. På sidan om utbildning vid Linnéuniversitetet finns mer heltäckande information.
Studentprojekt inom hållbarhet
Linnéuniversitetet utlyser medel för studenter vid Linnéuniversitetet som vill genomföra projekt inom hållbarhet. Linnéuniversitetet vill med detta ta tillvara på studenters engagemang, intresse och kunskaper kringhållbarhetsfrågor men även åstadkomma ett lärande för hållbar utveckling som sträcker sig utanför den ordinarie utbildningen. Studentprojekten är en del av universitetets övergripande arbete med hållbarhet och förhoppningen är att projekten, i stort eller smått, ska vara bidrag i arbetet för en hållbar samhällsutveckling.
Många olika slags projektidéer är möjliga, både vad gäller innehåll och form. Det kan röra sig om en bokcirkel, en informationskampanj, en klädbytardag, ett odlingsprojekt, en utställning, en filmvisning, en öppen föreläsning eller någonting helt annat som på något sätt berör hållbarhet och där detta kan motiveras.
Kriterier
- Den som söker ersättning ska under projekttiden vara student vid Linnéuniversitetet. Om en är registrerad på någon av universitetets kurser under läsåret 2023-2024 räknas en som student.
- Projektet ska vara tidsbegränsat, alltså ha ett start- och slutdatum. Om projektet är av sådan karaktär att det lever vidare efter projekttidens slut kommer medel att betalas ut endast för omkostnader under projekttiden.
- Ersättning ges till hela eller delar av projektet för omkostnaderna med att planera och genomföra projektet. Det ges alltså inte ersättning för arbetstiden som läggs ner i projektet.
- Ersättning ges till studentverksamhet som inte utgörs av ordinarie studier.
- Ersättningen förutsätter att Linnéuniversitetet som myndighet inte uppträder partiskt när det gäller partipolitiska eller religiösa uppfattningar eller annan organisatorisk tillhörighet som kan skada universitetet, individer eller verksamheter. Vägledande är demokratins principer.
- Studenter skall i sin projektansökan motivera på vilket sätt projektet bidrar till en hållbar utveckling.
Beslut om beviljande av medel:
- Studenter skickar in projektbeskrivning inklusive budget till koordinatorerna för hållbar utveckling: hu@lnu.se.
- Vicerektor för hållbarhet bedömer inkomna projektbeskrivningar och beslutar vilka projekt som ska beviljas ersättning.
- Studenter som har beviljats medel skall efter avslutat projekt redovisa resultatet. Ekonomisk redovisning med verifikationer/kvitton skall bifogas i samband med projektredovisningen.
- Utbetalningar av medel sker utifrån beviljad projektbudget. Kostnader som uppkommit innan eller efter projektperioden, kan inte ersättas av universitetet. Avsaknaden av verifikationer/kvitton medför att utbetalning av ersättning ej kan ske.
Beslut om beviljande av medel sker löpande fram till och med 31 mars 2024. Projekt som har beviljats medel ska avslutas och redovisas senast 15 juni 2024.
Nyheter
-
En midsommar på soptippen blev startskottet för miljöforskarens nya bok Nyhet
-
Ola Salo, Martin Tunström och Sverker Sörlin utses till hedersdoktorer vid Linnéuniversitetet Nyhet
-
Europeiska experter föreläser om diskriminering Nyhet
-
HBTQ-lärares erfarenheter i skolan blir till utbildningsmaterial Nyhet
Kurs för lärare: Lärande för hållbar utveckling
Hur kan utbildning inom mitt ämne bidra till en hållbar samhällsutveckling?
Hur hänger miljöfrågor ihop med ekonomiska och sociala frågor?
Vilka kunskaper och färdigheter kommer att krävas för att möta morgondagens utmaningar?
Kursen ger en introduktion och en grundläggande förståelse för ämnet hållbar utveckling. Den ges varje år och riktar sig till lärare från samtliga ämnesområden. Det är en unik möjlighet att mötas över ämnesgränser och lära av varandra genom seminarier, föreläsningar och texter som kretsar kring framtidens stora utmaningar. Kursdeltagarna bidrar till kursinnehållet genom kunskaper och erfarenheter från egna ämnesområden och det ges stort utrymme för att utveckla den egna undervisningen, i form av ett projektarbete.
Vill du veta mer?
Läs mer om kursen Lärande för hållbar utveckling, 3 hp
Kursplan
Anmälan och frågor
Kontakta kursansvariga Johan Älvgren och Sofia Jönsson Ekström, koordinatorer för hållbar utveckling, hu@lnu.se
Rapporter och redovisningar
- Universitetets hållbarhetsarbete följs upp årligen i en särskild hållbarhetsredovisning.
Hållbarhetsredovisning 2022 (PDF)
Hållbarhetsredovisning 2021 (PDF)
Hållbarhetsredovisning 2020 (PDF)
Hållbarhetsredovisning 2019 (PDF)
Hållbarhetsredovisning 2018 (PDF) - Universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling – en tematisk utvärdering, del 1 (PDF)
Universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling – en tematisk utvärdering, del 2 (PDF) - Linnéuniversitetets direkta och indirekta miljöpåverkan kartläggs i en miljöutredning.
Linnéuniversitetets miljöutredning 2018 (PDF) - Rapport: Berättelser om sexuella trakasserier och övergrepp på Linnéuniversitetet (PDF)
Lyssna på poddavsnitt
-
Sluta konsumera, börja reflektera – så bryter du ditt shoppingmönster PODD: Vi håller på att shoppa ihjäl Moder jord och vi måste ändra vårt förhållningssätt till konsumtion. Vi vet att det är…
-
Är ishockey bara för riktiga män? Om maskulinitet på hal is PODD: Ishockey ses av många som den manligaste av alla sporter. Var kommer denna machobild ifrån? Tobias Stark, lektor i idrottsvetenskap,…
-
Sköna bönor! En snabbkurs för dig som har en dålig relation med baljväxter PODD: Är du ännu inte helt övertygad om poängen med baljväxter? Lyssna då på denna podd. Vi följer med vår baljväxtexpert…
-
När flickor begår sexuella övergrepp PODD: Att tonårsflickor utsätter andra för sexuella övergrepp är okänt för många. Cecilia Kjellgren, forskare i socialt arbete, berättar om vad som kan förklara…