Ett hållbart universitet
Linnéuniversitetet bidrar till lösningar på samhällsutmaningar genom forskning, utbildning och samverkan.
Vi tar avstamp i vår Vision 2030 med tillhörande Målsättningar 2025 och med stöd i FN:s globala hållbarhetsmål i Agenda 2030 skapar vi tillsammans ett hållbart universitet – ekologiskt, ekonomiskt och socialt.
Linnéuniversitetets hållbarhetspolicy lyfter fram att universitetet har en nyckelroll i omställningen mot ett hållbart och rättvist samhälle och därför har vi ett stort ansvar.
Linnéuniversitetet ska vara ett föredöme som en hållbar studie- och arbetsplats; i möten mellan människor, i våra tillgänglighetsanpassade fysiska och digitala miljöer, i vårt resursanvändande och i vårt klimat- och jämställdhetsarbete. Läs mer i Linnéuniversitetets hållbarhetsmål 2024–2025.
Agenda 2030
Linnéuniversitetet tar avstamp i Agenda 2030 i vårt hållbarhetsarbete och bidrar i arbetet mot de globala hållbarhetsmålen genom vår verksamhet.
Läs rapporten Sustainable Development Goals Report 2024 med exempel på detta.
Linnéuniversitetet bidrar i klimatomställningen
Världen befinner sig i ett klimatnödläge, vilket understryks i FN:s klimatpanel IPCC:s senaste rapport. Världssamfundet konstaterar att de närmast kommande åren är kritiska för att begränsa klimatförändringarna och undvika de värsta konsekvenserna. Därför är de kommande åren avgörande för mänsklighetens framtid.
Universitetens roll i omställningen är central. Vi utbildar dagens och framtidens medborgare och beslutsfattare samt skapar kunskaper genom vår forskning.
Linnéuniversitetet har därför beslutat om en klimathandlingsplan 2023–2025 där aktiviteter och åtgärder påverkar genom utbildning, forskning och samverkan och genom att med vetenskaplig grund ta ansvar för att minska den negativa klimatpåverkan från vår egen verksamhet.
Linnéuniversitetet har två övergripande mål gällande minskning av koldioxidutsläpp, som bägge utgår från 2019 års nivåer
- att till och med 2025 minska koldioxidutsläpp från tjänsteresor med 50 procent per årsarbetskraft
- att till och med 2030 minska det totala koldioxidutsläppet med 50 procent per årsarbetskraft
Klimatramverk för universitet och högskolor
Som organisation vill vi vara ett föredöme genom att minska våra egna utsläpp av växthusgaser. Därför har vi tillsammans med andra universitet och högskolor skrivit på ett nationellt klimatramverk.
Det innebär att vi åtar oss att bidra till att samhället ska nå uppsatta mål och att vi ska minska vår egen klimatpåverkan i linje med nationella och internationella överenskommelser.
Jämställdhet vid Linnéuniversitetet
Linnéuniversitet arbetar utifrån ett jämställdhetsperspektiv med fokus på intersektionalitet och hållbarhet som utgår från kön men också hur kön samverkar med andra maktordningar. På så sätt är utgångspunkten alltid kön, men aldrig bara kön.
Jämställdhetsplan för 2023–2025 belyser tre olika områden: Studera på lika villkor, arbeta på lika villkor och forska på lika villkor.
I Jämställdhetplan 2023–2025 kan du läsa mer om arbetet med jämställdhet vid Linnéuniversitet.
Diskriminering, trakasserier och andra kränkningar
Normer, fördomar och stereotyper kan leda till att vi både avsiktligt och oavsiktligt diskriminerar människor. Detta sker i hela samhället, så Linnéuniversitetet är tyvärr inget undantag.
Diskriminering, trakasserier och andra kränkningar sker ofta i skymundan. Därför är det viktigt att du säger till eller anmäler om du själv eller någon annan blir utsatt.
Forskning för hållbar utveckling
På Linnéuniversitetet bedrivs forskning inom många olika ämnen och fält kopplande till ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. För att möta vår tids samhällsutmaningar krävs bred kunskap och samarbete över ämnesgränserna.
Därför samlar Linnéuniversitetet framstående och nytänkande forskning, utbildning och samverkan i något vi kallar kunskapsmiljöer. Här finns mer om vår forskning.
Utbildning för hållbar utveckling
På Linnéuniversitetet bedrivs utbildning inom många olika ämnen och fält kopplande till ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Läs mer om Linnéuniversitetets utbildningar här.
Changing Conversations
Changing Conversations är ett sätt att skapa uppmärksamhet, synlighet och engagemang kring frågor som rör demokrati och trygg samhällsutveckling.
Fem forskare från Linnéuniversitetet har besökt olika skolor runt om i Sverige för att höra elevernas tankar om högaktuella ämnen kopplat till deras egen forskning. Projektet har resulterat i fem filmer, en från varje skola.
Studentprojekt inom hållbarhet
Linnéuniversitetet utlyser medel för studenter vid Linnéuniversitetet som vill genomföra projekt inom hållbarhet. Linnéuniversitetet vill med detta ta tillvara på studenters engagemang, intresse och kunskaper kring hållbarhetsfrågor men även åstadkomma ett lärande för hållbar utveckling som sträcker sig utanför den ordinarie utbildningen.
Studentprojekten är en del av universitetets övergripande arbete med hållbarhet och förhoppningen är att projekten, i stort eller smått, ska vara bidrag i arbetet för en hållbar samhällsutveckling.
Många olika slags projektidéer är möjliga, både vad gäller innehåll och form. Det kan röra sig om en bokcirkel, en informationskampanj, en klädbytardag, ett odlingsprojekt, en utställning, en filmvisning, en öppen föreläsning eller någonting helt annat som på något sätt berör hållbarhet och där detta kan motiveras.
Kriterier
- Den som söker ersättning ska under projekttiden vara student vid Linnéuniversitetet. Om en är registrerad på någon av universitetets kurser under relevant läsår räknas en som student.
- Projektet ska vara tidsbegränsat, alltså ha ett start- och slutdatum. Om projektet är av sådan karaktär att det lever vidare efter projekttidens slut kommer medel att betalas ut endast för omkostnader under projekttiden.
- Ersättning ges till hela eller delar av projektet för omkostnaderna med att planera och genomföra projektet. Det ges alltså inte ersättning för arbetstiden som läggs ner i projektet.
- Ersättning ges till studentverksamhet som inte utgörs av ordinarie studier.
- Ersättningen förutsätter att Linnéuniversitetet som myndighet inte uppträder partiskt när det gäller partipolitiska eller religiösa uppfattningar eller annan organisatorisk tillhörighet som kan skada universitetet, individer eller verksamheter. Vägledande är demokratins principer.
- Studenter skall i sin projektansökan motivera på vilket sätt projektet bidrar till en hållbar utveckling.
Beslut om beviljande av medel:
- Studenter skickar in projektbeskrivning inklusive budget till koordinatorerna för hållbar utveckling: hu@lnu.se.
- Vicerektor för hållbarhet bedömer inkomna projektbeskrivningar och beslutar vilka projekt som ska beviljas ersättning.
- Studenter som har beviljats medel skall efter avslutat projekt redovisa resultatet. Ekonomisk redovisning med verifikationer/kvitton skall bifogas i samband med projektredovisningen.
- Utbetalningar av medel sker utifrån beviljad projektbudget. Kostnader som uppkommit innan eller efter projektperioden, kan inte ersättas av universitetet. Avsaknaden av verifikationer/kvitton medför att utbetalning av ersättning ej kan ske.
Beslut om beviljande av medel sker löpande fram till och med 31 mars varje år. Projekt som har beviljats medel ska avslutas och redovisas senast 15 juni varje år.
Nyheter
-
Digitalisering i praktiken – FEKIS-konferens vid Linnéuniversitetet Nyhet
-
Ny film om masterprogrammet Skogsbruk för grön hållbar utveckling Nyhet
-
Linnéuniversitetet stärker samverkan med lokala och regionala EUniWell partners Nyhet
-
Från språkmodeller till hållbarhet – Insikter från årets Big Data-konferens Nyhet
Kurs för lärare: Lärande för hållbar utveckling
Hur kan utbildning inom mitt ämne bidra till en hållbar samhällsutveckling?
Hur hänger miljöfrågor ihop med ekonomiska och sociala frågor?
Vilka kunskaper och färdigheter kommer att krävas för att möta morgondagens utmaningar?
Kursen ger en introduktion och en grundläggande förståelse för ämnet hållbar utveckling. Den ges varje år och riktar sig till lärare från samtliga ämnesområden. Det är en unik möjlighet att mötas över ämnesgränser och lära av varandra genom seminarier, föreläsningar och texter som kretsar kring framtidens stora utmaningar. Kursdeltagarna bidrar till kursinnehållet genom kunskaper och erfarenheter från egna ämnesområden och det ges stort utrymme för att utveckla den egna undervisningen, i form av ett projektarbete.
Vill du veta mer?
Läs mer om kursen Lärande för hållbar utveckling, 3 hp
Kursplan
Anmälan och frågor
Kontakta kursansvariga Johan Älvgren och Sofia Jönsson Ekström, koordinatorer för hållbar utveckling, hu@lnu.se
Rapporter och redovisningar
- Universitetets hållbarhetsarbete följs upp årligen i en särskild hållbarhetsredovisning.
Hållbarhetsredovisning 2022 (PDF)
Hållbarhetsredovisning 2021 (PDF)
Hållbarhetsredovisning 2020 (PDF)
Hållbarhetsredovisning 2019 (PDF)
Hållbarhetsredovisning 2018 (PDF) - Universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling – en tematisk utvärdering, del 1 (PDF)
Universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling – en tematisk utvärdering, del 2 (PDF) - Linnéuniversitetets direkta och indirekta miljöpåverkan kartläggs i en miljöutredning.
Linnéuniversitetets miljöutredning 2018 (PDF) - Rapport: Berättelser om sexuella trakasserier och övergrepp på Linnéuniversitetet (PDF)
Lyssna på poddavsnitt
-
Sluta konsumera, börja reflektera – så bryter du ditt shoppingmönster PODD: Vi håller på att shoppa ihjäl Moder jord och vi måste ändra vårt förhållningssätt till konsumtion. Vi vet att det är…
-
Är ishockey bara för riktiga män? Om maskulinitet på hal is PODD: Ishockey ses av många som den manligaste av alla sporter. Var kommer denna machobild ifrån? Tobias Stark, lektor i idrottsvetenskap,…
-
Sköna bönor! En snabbkurs för dig som har en dålig relation med baljväxter PODD: Är du ännu inte helt övertygad om poängen med baljväxter? Lyssna då på denna podd. Vi följer med vår baljväxtexpert…
-
När flickor begår sexuella övergrepp PODD: Att tonårsflickor utsätter andra för sexuella övergrepp är okänt för många. Cecilia Kjellgren, forskare i socialt arbete, berättar om vad som kan förklara…