Make Music Matter Let's Co-Net - nätverksträff 20 september 2023
Hur kan musikundervisning stävja problematisk frånvaro i skolan? Och hur kan digitala verktyg i musikundervisningen främja språkutveckling? Detta och mycket annat kommer beröras på höstens första nätverksträff.
Varmt välkomna den 20 september och denna gång sänder vi digitalt från studion i Kalmar.
Se sändningen från 20 september:
Medverkande:
Martin Laps, författare, artist och musiklärare, om Musiken mitt i skolan.
Martin Laps använder digitala verktyg i musikundervisningen för att främja ett språkutvecklande arbetssätt i samarbete med sina kollegor. Musikämnet hamnar i centrum vilket lyfter både elevernas kunskapsutveckling och musikämnet som sådant.
Ingrid Tidvall, författare och förstelärare i musik, om Gleerups musik 7-9, digital.
Tidvall visar ett material som hon utvecklat tillsammans med sina två musiklärarkollegor Mirjam Hjalmarsson och Linda Wahlgren.
Jonas Engström, årets körledare 2022 och initiativtagare till riksdagsseminariet- Musik som räddar liv – en resurs att räkna med.
Jonas berättar om det seminarie som kommer hållas i riksdagen 18 oktober.
Annette Mars, lektor i musikpedagogik vid Malmö Universitet och Ketil Thorgersen,docent Stockholms Universitet, om gruppstorlek och undervisning.
Många har vittnat om betydelsen av halvklass i musikundervisningen medan andra hävdar att det går utmärkt att undervisa i helklass. Dock finns inga systematiska studier av vilka konsekvenser olika gruppstorlekar får. Annette Mars berättar om det forskningsprojekt hon just nu genomför tillsammans men kollegan Ketil Thorgersen.
Pelle Nylén, musikpedagog och förskollärare, om Musikprojektet problematisk frånvaro.
Elever som inte kommer till skolan är problematiskt. Detta musikprojektet och dess modell har vid ett flertal tillfällen visat sig vara ett lyckat verktyg i att vända den situationen. Skolan står via mentor och elevhälsan i kontakt med vårdnadshavare och det är genom dessa kontakter som skolan kan erbjuda elev att få delta i ett Musikprojekt. Den första frågan är om eleven skulle kunna tänka sig att delta i ett musikprojekt och här förklaras också vad man får göra, att lära sig spela instrument och att få göra en egen låt genom att jobba med dator och musikprogram tillsammans med en pedagog. Med musikprojektet har lärarna lyckats få flera elever att bryta problematisk skolfrånvaro och istället börja komma till skolan, och i många fall under tid också ökat sin totala måluppfyllelse på skolan.
Vi är glada och stolta att kunna presentera månadens artist - BELL!
BELL tog hela Sverige med storm när hon släppte ”Missförstått” i juni
2022 efter att den hade blivit viral på TikTok. Låten gick direkt in på förstaplatsen på Spotifylistan i Sverige och har sedan dess streamats över 20 miljoner gånger, är platina i Sverige och guldi Norge. 2023 blev hon nominerad till en Grammis i kategorin ”Årets Nykomling”.
BELL började skriva musik och skapa redan vid 6-årsålder i sitt flickrum och vill idag göra musik som hennes lyssnare kan relatera till i en blandning mellan sårbarhet och kaxighet.
Bell studerade på Academy of Music and business i Småländska Tingsryd 2016-2019.
Med mina låtar vill jag skapa en plats för mig själv att ha kul på, men också där jag kan prata om och bearbeta saker jag känner och saker som hänt i mitt liv.