Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring

Kunskapsmiljön Utbildning i förändring (UiF) vid Linnéuniversitetet är en gemensam arena för elva forskningsmiljöer som förenar utbildning, forskning och samverkan. Genom kreativa och tvärvetenskapliga sammanhang skapar vi nya möjligheter att förstå och påverka de utmaningar som präglar dagens utbildningslandskap. UiF välkomnar samarbeten med skolor, myndigheter och andra samhällsaktörer som vill bidra till att stärka utbildningen i Sverige genom kunskapsutveckling, dialog och praktiknära forskning.

Utbildning är avgörande för både individ och samhälle – men står också inför stora utmaningar. Skillnaderna mellan skolor ökar, kunskapsresultaten sjunker och behovet av behöriga lärare är stort. För att möta dessa komplexa frågor krävs nya arbetssätt och samlade resurser.

Vad är Kunskapsmiljö Linné?

För att möta vår tids samhällsutmaningar krävs bred kunskap och samarbete över ämnesgränserna. Därför samlar Linnéuniversitetet framstående och nytänkande forskning, utbildning och samverkan i något vi kallar kunskapsmiljöer.

Våra Kunskapsmiljöer Linné arbetar tvärvetenskapligt för att ta ett mångsidigt grepp om samhällsutmaningarna och inspirera till nytänkande inom sina respektive områden.

Läs mer om Kunskapsmiljö Linné.

Inom UiF samlas elva starka forskningsmiljöer med ansvar för den vetenskapliga grunden i lärarutbildningarna. Genom att arbeta över ämnes- och fakultetsgränser skapar vi synergier och nya perspektiv. I skärningspunkten mellan utbildning, forskning och samverkan bygger vi broar mellan teori och praktik – alltid med blicken riktad mot skolans roll i att stärka både lärande och ungas välmående.

Är du verksam i skolan och nyfiken på ny forskning? Utforska hur vi tillsammans kan utveckla framtidens utbildning.

Om Utbildning i förändring och samhällsutmaningarna

Vill du ha textning? Klicka på CC i filmspelarens meny och välj Svenska.

  

Aktuellt

Seminarieserie
I kalendern nedan hittar du samtliga kommande seminarier som ingår i kunskapsmiljöns seminarieserie. Du hittar även en sammanställning av kommande och redan genomförda seminarier på följande sida

Rapportserie: Utbildning i förändring

omslaget till rapport nr 2-2025

Syftet med rapportserien Utbildning i förändring är att snabbt och tillgängligt sprida kunskap från den mångfasetterade forskning inom skola och utbildning som bedrivs vid Linnéuniversitetet. Avsikten är att texterna ska kunna användas i utbildningarna och på så vis bidra till arbetet med att stärka den vetenskapliga grunden och utbildningskvaliteten i de professionsutbildningar som riktar sig mot skola och utbildning.

Ambitionen är att löpande publicera texter om utbildnings- och forskningsprojekt genomförda inom ramen för kunskapsmiljön och som kan vara av intresse för forskare, lärare och universitetslärare, men även för lärare som är handledare i verksamhetsförlagd utbildning, liksom andra avnämare. Rapporterna går att ladda hem gratis nedan.

Kalender

Samverkan, forskning och utbildning

Operativ grupp

Utbildning i förändring, UiF, samordnas av en operativ grupp bestående av Mattias Lundin (akademisk ledare), Robert Walldén (biträdande akademisk ledare), Hanna Palmér, Olof Engblom och Eva Eriksson. Till vårt stöd har vi en styrgrupp med representanter från de elva forskningsmiljöerna.

Styrgrupp

Utbildning i förändring har en styrgrupp som utgörs av den operativa gruppen tillsammans med representanter från de elva forskningsmiljöerna. Dessa representanter är: 

  • CCS: Åsa Trulsson
  • Centrum för naturvetenskapens och teknikens didaktik: Bodil Sundberg
  • CHILLL: Malin Alkestrand
  • CÄHL: Torsten Löfstedt
  • EdLing: Marie Källkvist
  • Idrott:  Susanne Linner
  • LOU: Robert Walldén
  • Matematikdidaktik: Per Nilsson
  • PePP: Kristina Holmberg
  • Ride: Johan Malmqvist / Disa Berghner
  • Site: Carl-Henrik Adolfsson