Om webbplatsen
Lyssna på webbplatsens innehåll
Med hjälp av funktionen Talande Webb kan du få webbplatsens innehåll uppläst för dig.
Talande webb, läs mer om och aktivera
Så här behandlar vi personuppgifter
Linnéuniversitets styrelse är personuppgiftsansvariga för behandlingen av personuppgifter på webbplatsen Lnu.se. Här finns mer information om hur Linnéuniversitetet behandlar personuppgifter på Lnu.se.
Upphovsrätt för text och bild
Upphovsrätt - bilder
Linnéuniversitet har särskilda avtal om hur bilder får användas i vår egen kommunikation, på våra webbplatser och i våra trycksaker. Bilderna får inte "ges bort" till tredje part, med undantag för personalbilder som kan laddas ner som högupplöst bild.
Det är inte fritt att använda övriga bilder från Linnéuniversitet. Men du kan alltid ta kontakt med kommunikationsavdelningen som kan hjälpa dig, kommunikationsavdelningen@lnu.se.
Upphovsrätt - texter
Texter publicerade på Lnu.se får citeras och vidareförmedlas med angivande av källa: Linnéuniversitets webbplats Lnu.se. Texterna får inte användas i kommersiellt syfte utan tillstånd eller på ett sätt som kan skada Linnéuniversitetet.
Grafisk profil
Den grafiska profil som används på Linnéuniversitetet och våra webbsidor får inte kopieras och användas av annan. För rådgivning och praktiska frågor om Linnéuniversitetet grafiska profil och profilelement, kontakta kommunikationsavdelningen@lnu.se.
Webbstatistik och cookies
Vi använder oss av Google Analytics 4 för att samla in och analysera vår webbstatistik. Datan vi samlar in använder vi för att utveckla Lnu.se till det bättre och för att optimera för dig som användare.
Vi använder oss av annonseringsverktyg, Facebook, för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Detta verktyg används för att anpassa innehåll, annonser och funktioner i sociala medier och för att analysera trafiken på vår webbplats. Genom att acceptera vår policy accepterar du att vi samlar in denna data.
Säkerhet
Har du misstankar om dataintrång, hittar olämpligt material eller liknande på Lnu.se, hör av dig till kommunikationsavdelningen@lnu.se.
Tillgänglighet för Lnu.se, Tillgänglighetsredogörelse
Linnéuniversitetet står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Här beskriver vi hur Lnu.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, de problem vi känner till och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från Lnu.se som inte är tillgängligt för dig, kan du meddela oss så hjälper vi dig. Du kan kontakta oss på följande sätt:
- skicka e-post till kommunikationsavdelningen@lnu.se
- ring 0772-28 80 00
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns. Så här kan du nå oss:
- Skicka e-post till kommunikationsavdelningen@lnu.se
- Ring: 0772-28 80 00
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
- Det finns bilder som inte är beskrivna med text. I vissa fall kan dessa bilder vara informationsbärande vilket gör att besökare som inte ser bilden kan missa information. (WCAG 1.1.1)
- Det finns inte alltid alternativ till ljudklipp och videoklipp. (WCAG 1.2.1)
- Det finns videoklipp som saknar textning. (WCAG 1.2.2)
- Det finns videoklipp som saknar syntolkning eller textalternativ. (WCAG 1.2.3)
- Vi anger inte alltid i koden vad sidans olika delar har för roll. När vi justerat detta och använder html-elementen på rätt sätt ökar chansen att informationen presenteras korrekt oavsett mottagarens verktyg. (WCAG 1.3.1)
- På vissa ställen är kontrasten mellan text och bakgrund inte tillräckligt hög vilket kan göra texten svårläst. (WCAG 1.4.3)
- Det finns länkar som är otydligt formulerade. Det innebär att det kan vara svårt att veta vart de leder om man inte ser länkens kontext. (WCAG 2.4.4)
- Det finns formulär med inmatningsfält som saknar tydlig beskrivning. (WCAG 3.3.2)
- Det finns element ID som inte är unika. Detta innebär att koden inte fullt ut validerar med standard. (WCAG 4.1.1)
- Det finns skräddarsydda komponenter som inte fungerar i hjälpmedel. (WCAG 4.1.2)
Problem vid användningen av PDF-filer:
- Det finns pdf-filer som inte är maskinläsningsbara alls.
- Det finns pdf:dokument som inte är uppmärkta på rätt sätt, det kan saknas rubriker, titlar osv. Det kan innebära svårigheter för dig som använder skärmläsare.
Vi jobbar kontinuerligt med att minska dessa tillgänglighetsproblem.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av Lnu.se, där vi använt oss av ett granskningsverktyg för att kontrollera webbplatsen.
Senaste bedömningen gjordes den 21 februari 2021.
Redogörelsen uppdaterades senast den 24 februari 2021.
Tillgänglighet i Ladok för studenter
Du som är student når Ladok och dina Ladoktjänster via Lnu.se/student.
För tillgänglighetsfrågor som gäller Ladok för studenter, se separat tillgänglighetsredogörelse.
Tillgänglighet för Lnu-appen, Tillgänglighetsredogörelse
Linnéuniversitetet står bakom den här appen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda appen. Det här dokumentet beskriver hur väl Lnu-appen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är appen?
Vi är medvetna om att delar av appen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av appen?
Om du behöver innehåll från appen som inte är tillgängligt för dig kan du kontakta oss på följande sätt:
- skicka e-post info@lnu.se
- ring 0772-28 80 00
Rapportera brister i appens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om appens tillgänglighet
Den här appen är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Android
Innehåll som inte är tillgängligt
- Listor är inte korrekt uppmärkta i koden. Uppläsningen och navigeringen blir då svårare med hjälpmedel.
- En del rubriker saknar rätt kod vilket kan göra det svårare att navigera med hjälpmedel.
- Det kan vara svårt att förstå vart en del länkar leder och att veta om en har kommit rätt efter att ha klickat på en länk.
- Rubriker, ledtexter och etiketter hjälper inte alltid användaren att förstå innehåll och syfte.
Färger
- Det kan vara svårt att se vad som är en länk för den som har nedsatt färgseende eller låga kontraster på sin skärm.
- Det finns texter, fält och knappar med färger som kan vara svåra att se.
Navigera utan touch
- Menyknappen i appen går inte att nå med tangentbord.
- Vid navigering med tangentbord eller skärmläsare är ordningen inte alltid logisk.
Fält och formulär
- Sökfältet saknar etikett och det kan då vara otydligt för hjälpmedel vad fältet har för funktion.
Kod för hjälpmedel
- En del knappar saknar eller har otydliga namn och kan vara svåra att använda och förstå för användare med hjälpmedel.
- Skärmläsare får inte information om att huvudmenyn går att fälla ut eller är utfälld.
Skärm och förstoring
- I liggande läge följer inte appen med utan är kvar i stående läge.
- Appen kan vara svår att uppfatta när skärmen eller texten förstoras.
IOS
Innehåll som inte är tillgängligt
- En del rubriker saknar rätt kod vilket kan göra det svårare att navigera med hjälpmedel.
- Det kan vara svårt att förstå vart en del länkar leder och att veta om en har kommit rätt efter att ha klickat på en länk.
- Rubriker, ledtexter och etiketter hjälper inte alltid användaren att förstå innehåll och syfte.
Färger
- Det kan vara svårt att se vad som är en länk för den som har nedsatt färgseende eller låga kontraster på sin skärm.
- Det finns texter, fält och knappar med färger som kan vara svåra att se.
Navigera utan touch
- Logga ut knappen går inte eller är svår att nå med hjälpmedel.
- Vid navigering med tangentbord eller skärmläsare är ordningen inte alltid logisk.
Kod för hjälpmedel
- En del länkar och knappar saknar, har otydliga eller dubbla Det kan göra det svårt att navigera och förstå appen för användare med hjälpmedel.
- Skärmläsare får inte information om att huvudmenyn går att fälla ut eller är utfälld.
Skärm och förstoring
- I liggande läge följer inte appen med utan är kvar i stående läge.
- Appen hindrar användaren från att förstora text.
Oskäligt betungande anpassning
Linnéuniversitetet åberopar tillfälligt undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för de listade bristerna.
Vi ser över alternativet att bygga en ny app och kommer använda våra resurser på det sätt som ger mest nytta för användarna.
Hur vi testat appen
Vi har med hjälp av en extern konsult gjort en oberoende granskning den 23 juni.
Redogörelsen uppdaterades senast den 24 juni 2021.
Kommentarsregler i våra sociala medier
På Linnéuniversitets sociala medier-konton skriver vi om aktuella händelser vid universitetet, med fokus på utbildning och forskning. Vi vill gärna ha en dialog mer våra följare och välkomnar därför kommentarer och bidrag till kunskap och diskussion. För att skapa en trevlig atmosfär där så många som möjligt vill bidra i dialogen har vi kommentarsregler som alla måste följa.
Att tänka på:
- Använd en god ton och ett respektfullt språk.
- Visa respekt för andra.
- Påståenden behöver bygga på vetenskaplig grund.
- Diskussioner ska vara sakliga och hålla sig till det ämne som ett inlägg handlar om. Kommentarer som inte håller sig till ämnet kommer att raderas.
- Om samma kommentar förekommer flera gånger i flödet anses det som spam och samtliga kommentarer – även ursprungskommentaren – tas bort.
- Kommentarer görs i eget namn, och användarens förnamn och efternamn ska framgå.
- Kommentarer som bryter mot lagen eller innehåller olagligt innehåll anmäls.
- Personer som vid återkommande tillfällen bryter mot reglerna kommer att blockeras.
Följande tas bort av moderator:
- Osakliga kommentarer.
- Stötande, hånfulla eller kränkande kommentarer.
- Personangrepp, påhopp eller förlöjliganden.
- Falsk eller uppenbart felaktig information.
- Kommentarer med länkar till sidor där det inte direkt framgår vad länkens innehåll är.
- Bilder eller filmklipp där vi inte kan bedöma om användaren har upphovsrätt till materialet.
Allmän handling
Inlägg som skrivs här behandlas som allmän handling. Den diarieförs och arkiveras om den är av sådan karaktär att den faller under gällande regelverk.