Vernissage. Skylt i förgrund

Galleri Linné

På Galleri Linné visar vi konstverk av studenter och medarbetare vid Linnéuniversitetet.

Du hittar oss på inomhusterrassen på tredje våningen i Universitetsbiblioteket i Växjö. (ingång från våning 2)
I galleriet kan du också finna en plats att studera och då låta dig inspireras av den omgivande konsten.

Är du intresserad av att vara med på nästa utställning skicka ett mail till kultur@lnu.se

Galleri Linné är en del av Det kulturella universitetet

Vårutställning 2020

Vernissage 27 februari, kl. 14.30

Glänta II
Cecilia Carlsson
2019
Akvarell

Utan titel
Martin Gren
2019
Olja

The Horned Sprinter and the Maiden
Gwen Hansson
2017
Chameleon pen/alcohol-based marker on paper

Utan titel
Karin Säll Hansson
2020
Metall, pärlor och tyg

The Cat Temple
Alexander Holm
2020
Digital konst, Clip studio paint, Wacom ritplatta

Saski
Ylva Jacobsson
2019
Mestadels ull

Oinak
Ylva Jacobsson
2019
Mestadels ull

Skog, sjö och hav
Gult hus i Bankeryd, Rosa hus i Bankeryd, Lottastugan i Klavreström, Hemmeslöv
Björn Johannesson
2017
Torrpastell på papper

Rött hav
Ivar Jung
2019
Akryl på duk

Någonstans i Småland
Ajsa Letic
2020
Skumtavla (foto)

Diana
Karin Lundhgren
2020
Akryl på duk

In a Shade of Blue
Linda Nieminen
2020
Glas

Fenor
Eva Sörenson
2019
Bläck på papper

Under/Över
Eva Sörenson
2019
Bläck på papper

Vattenlek
Marion Tersmeden
2019
Akrylfärg på duk

 

Konstnärer

 

Cecilia Carlsson

Jag är 48 år, arbetar som sjukgymnast inom region Kronoberg och har alltid varit intresserad av konst och bildskapande.  Jag gick en bildutbildning på St Sigfrids folkhögskola 1992-93 och har sedan dess målat akvarell i perioder. Jag fotograferar mycket och provar gärna andra tekniker. Nu senast gick jag en kurs i screentryck som var mycket givande.

Cecilia läser fristående kurser.

Martin Gren

Martin Gren är docent på Fakulteten för Konst och humaniora och undervisar i kulturgeografi och forskar om Antropocen (föreslaget namn på en ny geologisk epok där människan betraktas som en geologisk kraft) och den nya klimatregimen.

Gwendolyn Hansson

“The Horned Sprinter” (Den Hornklädde Löparen) och “The Maiden” (Jungfrun) är två konstverk som jag skapade för ett kursprojekt om en hällristning från den nordiska bronsåldern. Originalet hittas på Tanumshede i Bohuslän. Mina konstverk är ritade för hand med alkohol-baserad Chameleon pennor på vanligt papper. Jag är en “old school” konstnär som arbetar med fysiskt media. Jag växte upp i en artistisk familj, omgiven av konst. Min mor, far och bror är alla begåvade konstnärer. 

Jag kom till Sverige 2005 från USA. Nu har jag svenskt medborgarskap. Jag lämnade nyligen en långt karriär som pedagog. Nu studerar jag heltid på Linnéuniversitetet.  Nyligen avslutade jag en behörighetsgivande kurs i svenska. Jag arbetar också deltid på Alvesta Utställningshall som kulturassistent. Jag bor i Alvesta med min svenska man, och en liten svart katt.

Karin Säll Hansson

Jag har gjort olika kreativa saker sedan jag var 14 år. Då började jag sy mina egna kläder. När jag fick barn sydde jag deras kläder. Framför allt sydde jag till min dotter. Det blev drakoveraller och prinsessklänningar i guld. Jag har även klätt om och målat möbler. En dag för ca åtta år sedan hittade jag en överbliven klädd knapp från min ”möbeltid”. Jag tänkte att man måste kunna göra andra saker med klädda knappar. Jag hade en längre tid funderat på att göra smycken, men hur? Jag hittade inspiration till hur jag skulle göra smycken av klädda knappar. Jag hittade material som passade på nätet. Jag hittade tyg hemma i mina gömmor men köpte även nytt tyg till mina första klädda knappar. Jag visste vad och hur jag skulle göra. Jag hade aldrig gjort smycken tidigare men allt föll på plats. Ibland faller saker och ting precis på rätt plats i livet. Det är ovanligt men det hände mej just då.

Jag använder olika tyger och material när jag klär knapparna vilka jag sedan kombinerar på olika sätt och jag använder även olika pärlor. Alla smycken blir därför unika. Det blå halsbandet är gjort av sidentyg från Kina. Mittknappen är huvudet på en drake. De andra knapparna är kroppen och drakens svans. Örhängena är drakens fötter. Det svarta halsbandet med rosor och prickar är av sammet- och bomullstyg. Jag gör även smycken av andra material så som lava, bärnsten och glaspärlor. Att få vara kreativ och jobba med olika material och färger betyder mycket för mej. På jobbet är jag sjuksköterskan och läraren Karin. När jag håller på med mina smycken och säljer dem blir jag den kreativa konstnärliga Karin! 

Karin är adjunkt på Institutionen för hälso- och vårdvetenskap

Alexander Holm

Sedan barnsben har jag haft en fascination för tecknade serier, och det föll mig naturligt att själv börja rita sådant. Dock kom det en punkt då jag under en lång tid tappade detta intresse. Mycket pga. osäkerhet och fängslande känslor av att min konst inte duger.

Men sedan slogs jag av en värdefull insikt. Nämligen att det inte finns något rätt eller fel i konst. Och att alla konstnärer har sin egen resa som inte behöver jämföras med någon annans. Den grundliga kärleken till konsten finns i verkställandet av den. Inte i hur resultatet av verkställandet ser ut, eller i hur andra människor uppfattar den.

Genom denna insikt återfann jag min passion, och likaså de starka känslor av entusiasm som var så självklara för mig som barn. Jag fann mig själv igen. Lärde mig att älska min konst för vad den är. Påbörjade en resa av kreativt verkställande, vilket är något som jag upprätthåller än idag. Och tillät mig själv att växa som konstnär.

Alexander är student på socionomprogrammet.

Ylva Jacobsson

Jag heter Ylva Jacobsson och arbetar på Universitetsbiblioteket sedan nästan fyra år tillbaka. Jag lärde mig nålbindning av en hemslöjdskonsulent i Kalmar på 1980-talet. Under åren har jag tillverkat framförallt vantar. Nu ville jag experimentera med teknik och material för att få fram olika former och mönster. Det blev en korg, en sådan där som finns i hallen, och där det råkat hamna diverse saker. Sockmodellen, som jag hittade i en nyutkommen bok om nålbindning, har en otroligt bra passform, så den kommer jag fortsätta med!

Nålbindning är en mycket gammal textil teknik som fanns långt innan stickning och virkning. Det finns fynd från yngre järnåldern i Norden. För att nålbinda behövs en platt nål, ca 10 cm lång, gjord av trä, ben eller metall. Med nål och garn formas öglor runt tummen och som sedan binds samman med stygn.

Björn Johannesson

Jag är född 1966 i Nyköping och växte upp i Bankeryd i Småland. Jag studerade till civilingenjör i Lund och blev kvar i Skåne där jag doktorerade och bildade familj. Min forskning på materialet betong har tagit mig och min familj till Japan där jag jobbade som forskare på ett privat cementproducerande företag i 2 år och efter det till Danmark där jag jobbade som lektor på DTU i 10 år. År 2016 började jag jobba på Linnéuniversitetet som professor inom ämnet byggnadsfysik. Jag har även jobbat en period som prodekan på den tekniska fakulteten.

Min tid i Skåne, Japan och Danmark har skapat en längtan tillbaka till naturen och människorna i de trakter jag spenderade tid som barn inkluderande mina föräldrars hemtrakter i Lindshammar och Klavreström. Jag ser idag mina hemtrakters natur, människor och miljö på ett annorlunda och mer uppskattande sätt än tidigare. Detta har bidragit till att jag på senare tid har tagit upp ett gammalt intresse nämligen att måla tavlor med naturmotiv. Jag har aldrig riktigt blivit kompis med de klassiska teknikerna med olja och akvarell, men snubblade för en tid sedan av en händelse över mjukpastellkritor och dess speciella teknik, som har gjort att jag har fått en nytändning med målandet. Mjukpastell passar mitt temperament och avsaknad på tålamod på ett för mig fantastiskt sätt.

Ivar Jung

Jobbar som lektor i design och forskar om hur olika färger associeras med vissa ord i olika kulturer. Tidigare har jag jobbat som arkitekt och scenograf och studerat måleri bl.a. på Gerlesborgsskolan i Bohuslän och konstskolan på Öland. Som konstnär är jag representerad med offentliga skulpturala utsmyckningar i Kalmar och Mönsterås. På senare år har jag främst ägnat mig åt måleri där jag utforskat havets ständiga ljus- och färgskiftningar. 

Havet är för mig en outtömlig källa till inspiration. Jag bor vid kusten i Pataholm norr om Kalmar, seglar och tröttnar aldrig på att betrakta havet eller måla det. I mitt måleri försöker jag vara jag intuitiv. Jag arbetar mycket i akryl och har gärna flera målningar på gång samtidigt. Penseldragen får gärna synas och ha en rytm så att den som betraktar mina målningar kan ana handens och penselns rörelser i målningen och kanske även förnimma något av de känslor havet kan ge. 

Ajsa Letic

Mitt namn är Ajsa Letic och jag jobbar som lokalvårdare på Lnu. På all min lediga tid är jag ute och fotograferar. 

Naturen och landskap i Småland är min stora inspiration. Jag har inte svårt att stiga upp tidigt på morgonen för att fånga den vackra soluppgången vid sjön eller i skogen någonstans här i närheten av Växjö.

Man behöver inte åka så långt för att hitta det vackra och fånga det på bild, särskilt på sommaren!

Min konst heter Någonstans i Småland. Det är ett foto som jag tagit tidigt på morgonen då dimman fortfarande låg kvar och solen tittade fram.

Karin Lundgren

När jag återupptog måleriet 2015 hade penslarna legat på hyllan i 25 år. Det började med en utflykt till Alsterån för att måla höstfärger. Jag hade visst glömt hur svårt det är att måla träd? Som Ernst Billgren så klokt påpekat underlättar det att måla himlen först och sedan grenarna. Men sen då? Hur blir ett träd en form och en intressant bild och något mer än en ren avbildning?

Sedan kom regnet och färgerna på duken började rinna. Den ljusa himlen rann ner i ån, Där hade jag min bild och det jag visste att jag ville åstadkomma – målningar som förmedlar mer än det vi ser och vet, som kanske når djupare inom oss eller omkring oss. Jag började måla gudinnor för att utforska om det går att måla något som kanske inte finns. Jag lämnar åt betraktaren att avgöra om ”Diana” är mer än min dotter iklädd en gardin.

Karin Lundhgren är utredare på Universitetsledningens kansli

karinlundhgren.com

Lina Nieminen 

Glas kan verka betydelselöst
För den som inte blåst sin själ i ett rör
I en hytta
Mitt i febersvetten 
Men allt som inte är glas och som inte är skört kan fortsätta vara hårt och kallt

Lina är student vid Linnéuniversitetet.

Eva Sörenson

När jag sätter pennan mot pappret vet jag inte vad som ska visa sig, ibland har jag en vag idé om vad jag vill skapa, men oftast ”bara blir det”. Min kreativa process ser ut så även i min forskning, när teorier sammanfattas, hypoteser ska bevisas och slutsatser dras. Jag studerar interaktioner mellan alger och bakterier – organismer så små att de knappt syns. För att synliggöra dem och vad de gör krävs det strukturerat arbete med etablerade metoder, men i analysen ”bara blir det”. För att hitta samband krävs mycket förkunskap, men även ett stort mått av att våga släppa taget. Det är spännande att se hur ett förhållningssätt kan ta sig uttryck i olika delar av ens liv, med vitt skilda resultat.

Eva Sörenson är doktorand i marin ekologi

Marion Tersmeden

Det jag målar är min förundran. Jag försöker fånga rörelser, skeenden och ibland stillheten ur nya perspektiv. Ständigt nyfiken.

Marion arbetar som utvecklingskonsult på HR-avdelningen

 

Tidigare utställningar

Höstutställning 2019 

Altanea
Helen Schulz
Anti-trafficking
Anna Mårtensson
Black Grouse Graphics
Johannes Rydström
Freedom
Ashrafosadat Mousavilar
Hantverksminnen
Christina Lindsten
Krukan
Anne Nygren
Långt borta och nära
Lisbeth Sandvall
Undersound: Partitur för Rudu
Teresia Clifford
Vild
Elin Lindkvist
Åska
Nolan Throop och Sofie Herner