MatPLUS – ett utvecklingsprogram för små och medelstora livsmedelsföretag
En grundläggande idé med projektet MatPLUS (Plattform för Lärande, Utveckling och Sälj) är att stärka individer i arbetet med att utvecklas i sin roll som företagare i livsmedelsbranschen och därigenom även kunna utveckla sina verksamheter.
Kalendarium
Alla evenemang inkl tidigare
-
Framgångsvägar för upplevelseföretag som vill kombinera mat & musik: MatPLUS-workshop Workshop
-
Framgångsvägar för livsmedelsföretag som vill vara hållbara: MatPLUS-workshop Workshop
-
Hur utvecklar du kundresan i praktiken? Hitta beröringspunkter och skapa den bästa kundupplevelsen av ditt livsmedelsföretag: MatPLUS-workshop (steg 2) Workshop
-
Hur utvecklar du kundupplevelsen med små resurser? Customer experience management för små livsmedelsföretag: MatPLUS-workshop (steg 1) Workshop
-
Har du rätt pris? Framgångsvägar för livsmedelsföretag som vill ta vara på möjligheterna till bättre prissättning, särskilt i tider av betydande kostnadsökningar: MatPLUS-workshop Workshop
-
Har du rätt pris? Framgångsvägar för livsmedelsföretag som vill ta vara på möjligheterna till bättre prissättning: MatPLUS-workshop Workshop
-
Framgångsvägar för upplevelseföretag som vill kombinera mat & musik: MatPLUS-workshop Workshop
-
Hur utvecklar du kundresan i praktiken? Hitta beröringspunkter och skapa den bästa kundupplevelsen av ditt livsmedelsföretag: MatPLUS-workshop (steg 2) Workshop
-
Hur utvecklar du kundupplevelsen med små resurser? Customer experience management för små livsmedelsföretag: MatPLUS-workshop (steg 1) Workshop
-
Inställd! Hur utvecklar du kundresan i praktiken? Hitta beröringspunkter och skapa den bästa kundupplevelsen av ditt livsmedelsföretag: MatPLUS-workshop (steg 2) Workshop
-
Hur utvecklar du kundupplevelsen med små resurser? Customer experience management för små livsmedelsföretag: MatPLUS-workshop (steg 1) Workshop
-
Hur utvecklar du kundupplevelsen med små resurser? Customer experience management för små livsmedelsföretag: MatPLUS-workshop Workshop
-
Hållbart värdeskapande för livsmedelsföretag: MatPLUS-workshop Workshop
-
Framgångsvägar för upplevelseföretag som vill kombinera mat & musik: MatPLUS-workshop Workshop
-
Hur gör du det bästa av platsen? Platsens betydelse för lokal produktion och marknadsföring av livsmedel: MatPLUS-workshop Workshop
-
Hur digitala affärer kan hjälpa oss att behålla och utveckla kundrelationer på distans: MatPLUS-workshop Workshop
-
Har du rätt pris? Framgångsvägar för livsmedelsföretag som vill ta vara på möjligheterna till bättre prissättning: MatPLUS-workshop Workshop
-
Framgångsvägar för livsmedelsföretag som vill arbeta med sinnesmarknadsföring: MatPLUS-workshop Workshop
-
Framgångsvägar för livsmedelsföretag som vill vara hållbara: MatPLUS-workshop Workshop
Konkret utveckling
Att driva företag är spännande och roligt, men kan också vara krävande och ensamt. Att som chef i ett litet eller medelstort företag skapa och producera med hög kvalitet och samtidigt hitta nya utvecklingsområden kräver god balansgång.
Nya perspektiv och ifrågasättande av gamla mönster är bra medel för att vidga vyerna och ge utrymme för reflektion och nytänkande.
Kvalificerade nätverk som ger möjlighet till samtal med likasinnade kollegor och experter i andra organisationer är viktiga redskap för inspiration och utveckling.
MatPLUS är en del i Livsmedelsutveckling sydost och drivs av Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet och ger företagen möjlighet att träffa forskare, specialister och verksamhetsutvecklare med kompetens inom områden som är särskilt betydelsefulla för utveckling av små och medelstora livsmedelsföretag.
Syfte och mål med MatPLUS
Målet med projektet är att i första hand föra in nya perspektiv som hjälper företagarna att lyfta blicken och se nya utvecklingsområden för sina verksamheter.
Ett delmål är också att utveckla ett erfarenhetsutbyte mellan företag och mellan företag och forskare samt att stärka kunskapsmiljöer för regionens företag.
Projektet ska förse företagarna med ny kunskap och etablera en mötesplats för långsiktigt erfarenhetsutbyte mellan de berörda företagen och deras partners.
Genom projektet skapas en verktygslåda med perspektiv och modeller för företagsutvecklingens olika faser samt möjlighet att lära av företag i och utanför regionen.
Utvecklingsprogram
Projektet omfattar en serie workshops. Tema på den första workshopen är framgångsvägar för livsmedelsföretag som vill vara hållbara. Under kommande möten ska vi även utveckla kunskap om möjligheter med digitala affärer och internationalisering för små- och medelstora livsmedelsföretag, sinnesmarknadsföring, värdebaserad försäljning och platsens betydelse för livsmedels- och besöksnäring.
Sammantaget planerar vi en serie fristående träffar och där de deltagare som väljer att följa serien kan se den som ett utvecklingsprogram med möjlighet till uppföljning och stöd för konkret utveckling sina respektive verksamheter.
Workshopserien ger deltagarna stora möjligheter att bygga nätverk och utbyta erfarenheter med varandra kring aktuella och gemensamma intresseområden.