Centrum för skolutveckling (CSU)
Centrum för skolutveckling ansvarar för att genomföra uppdrag inom utbildning, forskning och samverkan som riktar sig mot förskolans och skolans verksamheter.
Centrum för skolutveckling (CSU) vid fakulteten för samhällsvetenskap har som uppdrag att bidra till en komplett akademisk miljö som inkluderar och integrerar forskning, utbildning och samverkan rörande förskola, skola och lärarutbildning. Centret arbetar med samverkan i form av utbildning, handledning, föreläsningar, processtöd, utvärdering och forskning inom utbildningsområdet.
Inom CSU arbetar vi med uppdragsutbildning både från nationella myndigheter och i direkt samarbete med skolhuvudmän. Vi genomför bland annat uppdrag tillsammans med Skolverket och skolhuvudmän inom Samverkan för bästa skola och Nyanländas lärande, men också följeforskningsuppdrag rörande skolutveckling och undervisning med mera.
Kopplat till CSU finns forskare och lärare inom förskola, skola och utbildning. Våra forskargrupper utgör en viktig bas för arbetet med skolutveckling och samhällelig drivkraft.
Aktuellt
Forskning
Pedagogisk forskning i Sverige
Linnéuniversitetet är värd för den vetenskapliga tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige, som följer, dokumenterar, granskar och debatterar forskning inom det pedagogiska kunskapsområdet. På tidskriftens online portal www.pedagogiskforskning.se kan du bland annat ta del av forskningsartiklar, debattinlägg, en forskarblogg och litteraturrecensioner.
Forskargrupper
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
Forskningsprojekt
-
Projekt: Samverkan: Digitalisering i skolan Detta projekt avser utformning, utveckling och användning av olika IKT-verktyg och -metoder för att i förlängningen öka kvaliteten i utbildningssystemet i…
-
Projekt: Tillitsskapande organisering – gränsöverskridande koordinering för barns bästa Genom projektet bidrog vi med forskningsbaserad kunskap till det omfattande utvecklingsarbetet ”Barnens bästa…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Kompetensutveckling
Kontaktperson: Eva Särnholm
Ledarskap i skolan
Kursen vänder sig till dig som lära dig mer om ledarskap på olika nivåer inom skolväsendet. Ur ett pedagogiskt perspektiv behandlas ledarskapsteorier, teorier om gruppdynamik och kommunikation.
Läs mer om kursen Ledarskap i skolan 7,5 hp
Uppdragsutbildningar
Fakulteten för samhällsvetenskap erbjuder en mängd uppdragsutbildningar i olika former. Utbildningarna kan vara förlagda till campus eller på distans och genomföras enligt någon av våra reguljära kurser, men anpassade till beställarens behov och förutsättningar. Vi kan också skräddarsy utbildningar, föreläsningar och seminarier.
Skolverkets uppdragsutbildningar
På Skolverkets uppdrag genomför Linnéuniversitetet lokalt anordnade kurser utifrån varje kommuns förutsättningar och behov. Under 2020 genomför Linnéuniversitetet två utbildningar för förskolans personal och ledare.
- Leda och organisera det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan, 7,5 hp
- Undervisning i förskola, 7,5 hp
Läs mer på Skolverkets webbplats
Handledarutbildning
Linnéuniversitetet erbjuder grundläggande och fördjupad handledarutbildning för dig som handleder lärarstudenter i verksamhetsförlagd utbildning, VFU, eller kollegor i kollegialt lärande.
Samverkan för bästa skola
Kontaktperson: Henrik Nilsson
Sedan 2015 har Linnéuniversitetet i samverkan med Skolverket utformat och genomfört skolförbättring inom ramen för regeringsuppdraget ”Samverkan för bästa skola”. Linnéuniversitetets stöd syftar till att stärka skolor och huvudmän att bygga egen kapacitet för skolförbättring.
Nyanländas lärande
Linneuniversitetet genomför många aktiviteter för att stödja förskolor och skolor i deras arbete med att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända barn och elever.
Nätverk för nyanländas utbildning
Kontaktperson: Eva Särnholm
Linnéuniversitetet samordnar de samordnare för nyanländas utbildning som regionens skolhuvudmän utsett i ett regionalt nätverk. Det regionala nätverkets fokus är fortsatt systematiskt kvalitetsarbete för skolförbättring inom området nyanländas utbildning. Nätverket möjliggör också samverkan och erfarenhetsutbyte.
Riktade insatser för nyanlända barn och elevers lärande
Kontaktperson: Daniel Bergman
Inom ramen för Skolverkets riktade insatser för nyanlända barns och elevers lärande genomför/erbjuder Linnéuniversitetet kompetensutveckling i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt/undervisning.