Forum för pedagogik och yrkeskunnande
Forum för pedagogik och yrkeskunnande är en tvärvetenskaplig forsknings- och utvecklingsmiljö som samlar forskare, lärare, studenter och praktiker för att utforska och diskutera frågor gällande yrkeskunnande, yrkes-didaktik och yrkesutbildning.
Forumet utgör en arena för de lärosäten som ingår i samarbetet för Lärosäten Syd och syftar till att stärka och utveckla kunskapsbasen för yrkesutbildning och yrkeslärarutbildning samt spela en central roll i etableringen av kompletta akademiska miljöer för utbildning, livslångt lärande och kompetensförsörjning.
Våra frågor och områden
Styrning och organisering av yrkesutbildning och -undervisning
Hur sker styrning av yrkesutbildningen? Vilka särskilda villkor och förutsättningar omgärdar yrkesdidaktik? Hur organiseras och utformas yrkesundervisning? Vad är kontinuitet respektive förändring inom yrkesutbildningen i ett historiskt perspektiv?
Yrkesidentitet och yrkeskultur i skola och arbetsliv
Hur skapas elevers yrkesidentiteter i yrkesutbildning? Vilka normer och ideal framträder som väsentliga i olika yrkesutbildningar och hur förhåller sig yrkeslärare och elever till dessa ideal? Hur upprepas och utmanas traditionella könsmönster i yrkesutbildning? Hur förbereder yrkeslärare elever för problematiska yrkeskulturer där t.ex. sexuella trakasserier kan ingå som ett normaliserat inslag?
Pågående samhällsförändringar och framväxande globala policydiskurser, nya läroplaner och styrdokument
Hur påverkar nämnda områden villkor för yrkesutbildning samt kunskapsbildning, undervisning och lärande inom ramen för den praktiska kunskapens teori och domän? Hur samspelar utbildnings- och skolreformer inom yrkesutbildningen med undervisning och lärande i skola och arbetsliv – med hänsyn till branschspecifika förutsättningar och villkor – och pedagogiska praktiker?
Kunskapssyn
Vad räknas som kunskap i skola, undervisning och yrkesliv? Vilka värden/kunskaper väljs ut som grunden för lärande inom yrkesutbildning? Hur har detta förändrats historiskt och varför? På vilka sätt har relationen mellan teoretiska och praktiska kunskapstraditioner och mellan olika aspekter av kunskap gestaltats i yrkesutbildning historiskt och hur framträder den i dag? Hur ser kunskaps- och värdemediering inom yrkesutbildningssfären ut?
Validering och bedömning av yrkesrelaterat kunnande
Vilka faktorer ligger till grund för bedömning av elever i samband med APL? Vilka modeller och perspektiv kan anläggas på gränssnittet mellan skola och arbetsliv? Hur skapas förutsättningar för arbetslivsintegration som leder till lärande? Hur kan yrkeskunnande och bedömningen av detta kvalificeras? Vilka modeller för detta kan prövas? Hur kan handledning på yrkeskunnandets grund kvalificeras?
Yrkeslärarutbildning
Hur kan yrkeslärarutbildningens innehåll och organisering beskrivas och förstås? Hur kan utveckling av lärares yrkeskunnande ses i relation till yrkeslärarstudentens grundyrke? Vilka modeller för att bedriva och utveckla yrkeslärarutbildning är möjliga? Hur kan yrkeslärande i lärarutbildning/läraryrke förstås genom att kontrasteras mot andra yrkesutbildningar/yrken?
Yrkeslärares kompetenser och praktik
Vad är en ”lämplig/skicklig” lärare? Hur har synen på detta förändrats historiskt? Hur upprätthåller skickliga lärare en välavvägd balans mellan didaktiska intentioner och faktiska betingelser för arbetet? Hur kan lärare finna vägar till ett hållbart arbete? Vilka strategier använder lärare för att hantera externa krav i relation till sin professionella autonomi? Vilka villkor och arbetsförhållanden gör att lärararbetet upplevs som genomförbart eller inte? Hur kan dessa förändras? Hur förhindrar vi att skickliga lärare slutar i förtid?
Förändringsverktyg i form av kvalitetsinriktade och processorienterade arbetssätt samt robusta tankemodeller för (lokalt) skolutvecklingsarbete
Hur kan man skapa förståelse för kontinuiteter och förändringar i yrkesutbildning och skola samt förklara olika pedagogiska processer och utfall? På vilka sätt kan samspelet mellan generella (teoretiska) och lokala (praktiska) kunskaper utgöra grund för utvecklingsprocesser inom t ex APL, programarbetslag och yrkesämnen? Vilken roll spelar yrkeslärare i skolförbättringsarbete? Hur verkar och framträder yrkeslärare som pedagogiska ledare?
Seminarier
Forskarutbildning
Forskarskolan för pedagogik och yrkeskunnande
Forskarskolan fokuserar på utformningen av utbildningsförlopp i relation till yrkeskunnande, yrkesutbildningens innehåll, samt dess sociala, historiska och professionella kontext. Den omfattar ett gemensamt arbete med att utveckla och ge profilerade forskarutbildningskurser inom pedagogik och yrkeskunnande motsvarande 15 högskolepoäng på forskarutbildningsnivå.
Utbildning
Pedagogik och yrkeskunnande, masterprogram
Är du yrkeslärare och vill fördjupa dina kunskaper och specialisera dig i frågor kopplade till yrkesutbildning? Masterprogrammet i pedagogik och yrkeskunnande kan leda till mer avancerade arbetsuppgifter och öppna upp för nya karriärvägar eller forskarutbildning. Programmet ges i samverkan mellan Malmö universitet, Linnéuniversitetet och Högskolan Kristianstad.
Läs mer om Pedagogik och yrkeskunnande, masterprogram (Mau.se).
Samarbete inom Lärosäten Syd
Forumet utgör en arena för de lärosäten som ingår i samarbetet för Lärosäten Syd.