Genomförda projektaktiviteter 2015-2017
Klicka nedan för att se alla projektaktiviteter månad för månad, med länkar och beskrivningar.
Genomförda aktiviteter inom Global Classroom
Nedan kan du följa vilka aktiviteter som genomförts inom ramen för Global Classroom 2016-2017.
November 2017
17 nov - Möte med Sonjya Billore, Programansvarig Masters program in Innovation through Business, Engineering and Design: planera ett samarbete med Keio University , Tokyo, Japan.
20 nov - Planeringsmöten med Andrejs Ozolins, Programansvarig internationella masterprogram i arbetspsykologi.
I samband med detta möte har två gästprofessorer från Litauen varit på besök i Växjö, Aukse Endriulaitiene (Vytautas Magnus University) och Antanas Valantinas (Mikolas Romeris Uni i Vilnius).
28 nov - Möte med Maria Mattsson (Inst för kemi och biomedicin) inför student- och lärarsamarbete med ett amerikanskt universitet.
29 nov - Badges: utveckling efter piloten, hållbar design. Möte med KOM, studerandeavd, Linnéstudenterna , Summer academy, GC team, presentation LUSA badge, framtid för Badges vid Linnéuniversitetet.
Oktober 2017
12 okt - Erasmus+ + GC presentation, Forskardag, Institution för Musik och Bild.
26 okt - Möte med Anja Kraus, som vill initiera ett masterprogram för blivande lärare, ett samarbete mellan 3 universitet. Brainstormingsmöte kring: "spiral-design" I kursen "Pedagogy in a Global World" mellan Lnu och Boise State University, USA.
September 2017
1 Sept - 30 minuter om Global Classroom. Informationsmöte för personal på UB.
Augusti 2017
Lena Kulmala och Corina Löwe besökt 3 institutions-/kanslikick-off-möten för att presentera Erasmus+ 30 år och Global Classroom - Möjligheter till internationalisering och kompetensutveckling. Din institution kan boka oss via Lena.Kulmala@lnu.se. Vi bjuder på Erasmus+ tårta och fika för att fira Erasmus+ 30 år
Implementering av Badges i Mymoodle pågår.
Juni 2017
7 juni - Vi arrangerade ett välkomstwebbinarium för studenter som ska delta i Linnaeus Summer Academy 2017. Cirka 60 studenter från hela världen träffade programledningen Anneli Andersson och Nils Nilsson och fick möjlighet att lära känna varandra och ställa frågor.
13 juni - International staff training week. Workshop om virtuell mobilitet med gästlärare och administratörer från hela världen.
Maj 2017
24 maj - Presenterade projektet vid konferensen E-Learning und Peer Learning - Sharing of experiences in the framework of an ERASMUS+-Project
KA2: Strategic Partnerships, Berlin School of economics and law.
29 maj Webbinarium Virtual Mobility and Internationalisation of Higher Education i samarbete med Salzburg University, Österrike. Klicka på länken för att se det inspelade webbinariet.
April 2017
6 april. Presenterade projektet vid två sessioner på Linnéuniversitetets konferens Internationalisation at home: How to internationalise the curriculum.
11 april. Kommitté för internationalisering; Interimsreport Global Classroom.
19 april Möte med lärarlag inom vårdvetenskap.
Mars 2017
22-23 mars Studiebesök vid Vytautas Magnus University, Kaunas, Litauen, en av Europas ledande universitet inom virtuell mobilitet. Läs vår rapport.
27 mars Intervju med Elin Lindkvist för Moonliteprojektet, Moocs for refugees
Officiellt ok för Badges-piloten
Februari 2017
Möte med Catherine Legrand, Pro-rektor Lnu och Ann Charlotte Larsson, Vice-rektor för Internationalisering och Innovation, Strategidiskussion
Möte med Kajsa Higgins och medarbetare inom lärarutbildning.
Januari 2017
Möte med Ann Charlotte Larsson, Vice-rektor för Internationalisering och Innovation, Strategidiskussion
Möte med Koraljka Golub, I-Schools, ett projekt på Lnu, vars syfte är att främja ett samarbete med andra lärosaten som ingår i i-Schools konsortium.
December 2016
Möte med Maud Johansson, Psykologprogrammet, Brainstorming kring internationella samarbeten kring specialkurser för studenter.
Intervju med tidskrift Universitetsläraren, publiceras i februari 2017 (se papperstidningen).
November 2016
Arbetsgruppen badges planerar en pilot med Linnaeus University Summer Academy (LUSA) för Summer Academy Volunteers.
Arbetsgruppen består av Anneli Andersson (Summer Academy), Ulrika Ehrenstråhle (studerandeavdelningen/examensenheten), Nicholas Pagden (Linnéstudenterna); Alastair Creelman, Peter Diedrichs och Corina Löwe (samtliga från Global Classroom).
Den elektroniska varianten av matrisen är under utveckling under ledning av Peter Diedrichs.
- 15/11: Alastair Creelman talade om virtuell mobilitet och Global Classroom i Oslo på konferensen FuNKon16 (se länk för programmet).
- 23/11: Corina Löwe träffar programansvariga för översättarprogrammet, Magnus Levin och Jenny Ström Herold, för att diskutera möjligheter för internationella samarbeten
- 24/11: Corina Löwe och Stefan Höjelid möter Helén Andersson, vicerektor för internationalisering, för ett samtal om Global Classrooms roll, funktion och framtid inom Linnéuniversitetets satsning på internationalisering på hemmaplan.
- 29-30/11: Kickoff för Moonliteprojektet i Madrid.
Oktober 2016
- 31/10: Planeringsmöte med specialistsjuksköterskeprogrammet.
- 27/10: Planeringsmöte med LUSA, studerandeavdelningen och Linnéstudenterna.
- 19/10: Webinar om kvalitet i Open Badges.
- 17/10: Inspirationsworkshop om Global Classroom-projektet för lärare och programansvariga. Genomfördes i Kalmar och Växjö.
- 3/10: Alastair Creelman presenterade projektet som en del av ett föredrag på UHR:s Internationaliseringskonferens IDA 2016: Internationalisering i förändring (Stockholm).
September 2016
- 29/9: Webinar om virtuell mobilitet: kollegor från Vytautas Magnus University i Litauen berättade hur de implementerar virtuell mobilitet i sin verksamhet. Klicka här för att lyssna på inspelningen.
- Alastair Creelman presenterade projektet Global Classroom på programledarkonferensen "Planlegging og stimulering for internasjonalisering" på Universitet Nord, Norge.
- Projektet Moonlite beviljades medel för Erasmus+. Moonlite: MOOC:s for Social Inclusion & Employability undersöker hur kunskapsinhämtning (såväl språk som ämneskunskaper) kan stimuleras och stödjas via Mooc:s. Målgruppen för projektet är studenter och nyanlända. Projektet är ett samarbete mellan UNED (Spanien), University of Wolverhampton (Storbritannien), ESCP Europe Berlin Campus (Tyskland), Linnéuniversitetet, EADTU, Web2Learn samt Knowledge Innovation Centre.
- Den elektroniska varianten av självvärderingsmatrisen (kravspecifikationen) är på plats.
- Återknutit kontakter med programansvariga. Arbete med undervisningsidéer pågår.
- Diskussioner med Linnaeus University Summer Academy (LUSA) och andra parter pågår angående badges för LUSA 2017.
Juni 2016
- 1/6: Global Classroom möter nämnden för lärarutbildningen (NLU).
- 7/6: Global Classroom medverkar på staff training week (en timmes föreläsning/workshop + möten med deltagare).
- 7/6: Global Classroom arrangerar ett webinar för LUSA: Meet the Swedish University med 60 deltagare
- 10/6: Workshop med programansvariga
- 13/6: Brainstormingsmöte med projekt: Hejda kompetenstappet! - Behålla fler Internationella akademiker i Linnéregionen efter avslutade studier
- 17/6: Konferensworkshop om virtual mobilitet för kompetensutveckling av personal, EDEN 2016, Budapest.
Maj 2016
- 10/5: Global Classroom medverkar i ett möte med peer review gruppen om internationalisering
- 18/5: Global Classroom möter sjuksköterskeprogrammet (akutvård)
- 26/5: Global Classroom möter STINT-representanter
- 31/5: Uppföljningsmöte
April 2016
Webinar med professor Ilona Buchem, Beuth University Berlin, Tyskland om Badges: Mötet, där ledningspersonal och medarbetare från Linnéuniversitetet deltog, handlade om frågor såsom:
- Hur startade ni?
- Vilka hinder fann ni i att "sälja" konceptet till medarbetare och ledning?
- Hur försäkrar ni att de badges ni erbjuder faktiskt är värda någonting, och inte bara en tom symbolgest?
- Exempel på användande inom kurser och personalutveckling?
- Hur använder ni badges för nyanlända akademiker?
Information om Badges:
Ilona Buchems PPT-presentation
Vad är badges?
Badges (Open Badges) är så kallade micro-credentials som tilldelas en person efter godkänt prov eller annan form av prestation. Idag finns det ett växande intresse bland högskolor och universitet att uppmärksamma färdigheter och erfarenheter som vanligtvis inte examineras eller erkänns på annat sätt. Så kallade mjuka färdigheter som teamwork, ledarskapsförmåga, initiativkraft, administrativa färdigheter eller förtrogenhet med att arbeta i internationella team värderas högt på arbetsmarknaden och borde också dokumenteras under definierade former, som exempelvis med badges. Beteenden och attityder som anses vara viktiga för verksamheten kan uppmuntras och belönas. Företag och organisationer har börjat använda badges som intyg för utbildningar för sin personal eller för sina kunder.
Fördelen med badges är att de sparas som elektroniska certifikat på definierade platser och kan därför lätt flyttas till sociala medier eller synliggörs på karriärportaler som LinkedIn. En badge innehåller:
- Namn på och information om den utdelande organisationen
- Beskrivning av de kunskaper, färdigheter och utförda uppgifter som krävs för att få en badge vide den organisationen
- Information om i vilket sammanhang badgen har utdelats, t.ex. som intyg i en kurs eller för deltagande i en fortbildningsaktivitet
- Information om giltighetstiden
Mars 2016
- Presentation om Global Classroom: Fakulteten för hälso- och livsvetenskap.
- Presentation om Global Classroom: Fakulteten för Teknik.
- En ny omgång: ClassPal drar i gång: studenter från University of Missouri och studenter från Linnéuniversitetet (lärarstudenter och förskolelärare) träffas via en sluten Facebookgrupp, lär känna varandra, diskuterar kultur, barnomsorg och barnuppfostran i USA och Sverige (lärare Joyce Chang och Corina Löwe).
- Alastair Creelman representerar Linnéuniversitetet på Internationaliseringskonferensen vid Universitet i Stavanger med föredraget: "Internationalisering på hemmaplan: virtuell mobilitet för lärare och studenter" samt en workshop – se bildspel på: Virtuell mobilitet av Alastair Creelman
- Erasmus+ ansökan MOONLITE-projektet (Massive Open Online courses eNhancing LInguistic and Transversal skills for social inclusion and Employability). Alastair Creelman och Corina Löwe från GC-gruppen ingår som partner för Linnéuniversitetet ett samarbete mellan fyra universitet: University of Wolverhampton (UK), ESCP Europe Berlin Campus (Tyskland), UNED (Estland), Linnaeus University + andra aktörer: EADTU, Web2Learn , Knowledge Innovation Centre (confirmed)
- STINT – Strategic Grants for internationalization: Ansökan inskickad, finansiering ska täcka följande huvudområden:
- workshop-arbete med programansvariga,
- utveckling av en open online-kurs, där studenter på Linnéuniversitetet ska agera mentorer för utländska studenter
- utveckling av en databas, där vi kan samla goda exempel, gör de sökbara och utveckla community-tanken
Februari 2016
- Workshop, 19 februari, 9-12, med programansvariga från:
- Fakulteten för konst och humaniora: Patrik Ahlm, Percy Bergman,
- Fakulteten för hälso- och livsvetenskap: Judy Chow,
- Fakulteten för samhällsvetenskap: Martin Nilsson
Samt från Global Classroom: Alastair Creelman, Peter Diedrichs, Corina Löwe, Camilla Andersson Lundqvist, Yael Tågerud. Sedan individuella möten med programansvariga.
Januari 2016
Studenter från språk, kultur och kommunikation-programmet respektive internationell administration-programmet (fakulteten för konst och humaniora) åkte på studiebesök till Williams College i USA, som förberedning inför studiebesöket absolverade studenterna onlineseminarier för att lära känna varandra. Corina Löwe från Global Classroom organiserade seminarier.