Två personer går på väg i skogen

Projekt: Green economy: Multiple use of forest

Fakta om projektet

Projektledare vid Linnéuniversitetet
Cecilia Malmqvist
Övriga projektmedlemmar

Åsa Westström, Leader Linné Småland (huvudprojektledare)
Styrgrupp
Sofia Skörde, Leader Västra Småland; Carina Johansson, Anderstorp; Ylva Sandström, Leader Linné Småland; Bengt-Elis Petterson, Sävsjö; Cecilia Malmqvist, Vetlanda
Deltagande organisationer

Linnéuniversitetet, Sverige; LAG Leader Västra Småland, Sverige; LAG Leader Linné Småland, Sverige; LAG Leader Regioun Mëllerdall, Luxemburg; Adelo LAG, Portugal ; LAG Dueceira, Portugal; LAG Adices, Portugal; LAG Kantri, Finland och LAG Aktiivinen, Finland.
Finansiärer

Den svenska delen av projektet finansieras av Leader Västra Småland och Leader Linné Småland.
Tidsplan
2018–2021
Ämne
Skog och träteknik (Institutionen för skog och träteknik, Fakulteten för teknik)

Mer om projektet

Projektet är ett samarbete regionalt och transnationellt mellan Leader Linne Småland, Leader Västra Småland och Linnéuniversitetet i Sverige samt två leaderområden i Tampere-området i Finland, ett leaderområde i Luxemburg och tre leaderområden i mellersta Portugal. Projektet ska inspirera och stödja skogsföretagare som vill utveckla sina affärsidéer. Detta görs genom coachning, nationella och internationella resor, möten och nätverkande samt via en digital plattform för erfarenhetsutbyten. Varje deltagande land har varit eller kommer att vara värd för en studieresa: Sverige november 2018, Luxemburg maj 2019, Portugal oktober 2019 och Finland juni 2021. Projektet pågår till 1 juli 2021. Det geografiska området som projektet omfattar i Sverige är: Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och södra delarna av Jönköpings: kommun samt Värnamo, Sävsjö, Vetlanda, Alvesta Växjö, Ljungby, Älmhult och Markaryd. Om du verkar som företagare med anknytning till skogen i något av dessa områden så är du välkommen att vara med i projektet. Det går att ansluta och avsluta när som helst under projekttiden och du väljer själv vilka delar du vill ta del av.

Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Leader