Nätverket LUFEK – ett skolnätverk för Lärare som Undervisar i Företagsekonomi
Nätverket LUFEK är ett forum där yrkesverksamma gymnasielärare (som undervisar i något av företagsekonomins delämnen/kurser), lärarstudenter och lärarutbildare har möjlighet till fortbildning och erfarenhetsutbyten. LUFEK syftar till att skapa förståelse och ny kunskap om företagsekonomiämnets utmaningar och möjligheter. Att ta del av aktuell forskning är ambitionen liksom att viss möjlighet kan ges att samverka i forskningsprojekt.
Genom LUFEK arrangeras nätverksträffar vars innehåll och fortbildningsaktiviteter vilar på beprövad erfarenhet och forskningsresultat. Vi önskar skapa förutsättningar för att, i ett akademiskt sammanhang knyta samman lärare med forskare och lärarutbildare.
Innehållet baseras främst på era önskemål. Vid träffarna bjuder vi in forskare och särskilt yrkesskickliga lärare, både på gymnasienivå och på grundnivå vid universitet och högskolor, för att diskutera frågor som rör både undervisning och innehåll i företagsekonomi och dess delämnen.
Ekonomiprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet är idag de två största programmen inom gymnasieskolan sett till elevantal. Ämnet företagsekonomi förekommer i en rad kurser, liksom delämnena marknadsföring, entreprenörskap och företagande, redovisning, ledarskap och organisation. Dessutom finns fördjupande kurser i företagsekonomi.
LUFEK:s första möte hölls våren 2024 (20 maj) och nätverket LUFEK har nu över 80 medlemmar från ca 40 skolor (december 2024). Nya medlemmar är hjärtligt välkomna – se nedan.
Nätverksträff 6 maj
Tisdag 6/5-2025 kl. 15.30-ca 17.00
Företagsekonomisk didaktik. Adjunkt och doktorand Åsa Lindström berättar om sitt doktorandprojekt.
Universitet, högskolor och gymnasieskolor som utbildar ekonomer har en fantastisk möjlighet att skapa medvetna, ansvarstagande och kreativa företagsledare, marknadsförare, revisorer, entreprenörer, mm. Samtidigt är det en stor utmaning att planera och genomföra såväl akademisk som gymnasial utbildning som skapar yrkesverksamma och världsmedborgare som är rustade att göra skillnad i vår samtid och framtid.
I takt med AI:s dramatiska genomslag i samhället stärks relevansen av att undersöka mänskliga förmågor, så som värderingsförmåga och förhållningssätt, vilka förväntas bli allt viktigare när AI effektivare kan utföra exempelvis sammanställande, analyserande och andra administrativa uppgifter med avsevärt större hastighet och ibland även tillförlitlighet.
Syftet med avhandlingen är att bidra till att tydliggöra företagsekonomisk didaktik genom att skapa ökad förståelse för innehåll och perspektiv i samtida (och framtida) företagsekonomisk utbildning.
Delta via verktyget Zoom
Det digitala verktyget Zoom används för träffarna. Verktyget kräver endast normal uppkoppling och man behöver inte ladda ner någon programvara (den är gratis) om man inte vill. Din dator behöver ha högtalare, mikrofon och kamera. Det krävs ingen anmälan. Länkar till Zoom:
Tisdag 6/5 kl.15.30 https://lnu-se.zoom.us/j/61875579212?from=addon
Välkommen att bli medlem och att skicka förslag på frågor som nätverksträffarna kan fokusera
Är du och dina kollegor intresserade av kompetensutveckling inom företagsekonomi – hör av dig! På Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet har vi en bred kompetens inom ämnets olika specialiseringar.
Tillsammans kan vi intressera Skolverket för behovet av Lärarlyft även för ekonomilärare!
För kännedom: I november 2023 fick Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet UKÄ:s (Universitetskanslersämbetets) tillstånd att utfärda ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i undervisningsämnet företagsekonomi, något vi är stolta över – och vill utveckla.
Genomförda nätverksträffar
Varmt välkommen till nätverket LUFEK
Att vara medlem i nätverket är kostnadsfritt. Vill du få information om nätverket är du välkommen att höra av dig till Katarina Zambrell som ansvarar för LUFEK – ett skolnätverk för Lärare som Undervisar i Företagsekonomi.
Anmälan till nätverket kan ske när som helst genom att skicka namn, e-postadress, funktion och verksamhet/skola.