Nätverk för lärare i fritidshem
Nätverket startades 2015 med syfte att lärande och utveckling ska ske mellan universitetets forskning och utbildning samt skolväsendet i form av fritidshemmets lärare och verksamhet i regionen. Ambitionen är att utveckla samverkan mellan Linnéuniversitetet och lärare i fritidshem vid framförallt VFU-skolorna inom partnerområdena.
Nätverkets mål
- Utveckla befintligt samarbete mellan universitetsförlagda och verksamhetsförlagd utbildning.
- Sprida forskning inom ämnesområdet till yrkesverksamma lärare i fritidshemmet.
- Bidra till yrkesverksammas utveckling inom ämnesområdet fritidshemspedagogik och utveckling av den undervisning som sker vid fritidshemmen inom vårt VFU-område.
- Genom dialog med lärare i fritidshemmet vid VFU-skolorna bidra till att studenterna ges bästa möjliga förutsättningar att nå VFU-målen.
Information från Skolverket:
- Information om fritidshemmet
- Krav på legitimation i fritidshemmet
- Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet
Kurser/utbildningar för personal som arbetar i fritidshemmet
Gällande kurser i olika ämnen kan man använda Linnéuniversitetets sökfunktion (Skriv egna sökord i sökrutan.)
Du som är intresserad av professionsfrågor, didaktik och dessutom kanske är VFU-lärare till våra studenter, kanske också är intresserad av att fördjupa dig inom pedagogik och ta en magisterexamen? Hösten 2024 startar nästa omgång som ges på distans och du som har läst handledarutbildning har möjlighet att lägga in den kursen i programmet. Samma sak gäller dig som läst någon annan kurs inom pedagogik eller didaktik. Via länken nedan finns mer information och kontaktuppgifter. Välkommen att söka!
Professionsmagister i pedagogik
Nätverksträffar
Våren 2024 träffades nätverket den 21 mars
Våren 2023 träffades nätverket den 10 maj
Nätverket genomför träffar där aktuella frågor diskuteras. Hör av er till nätverksledare Bodil Jullesson för uppdaterad information om kommande träffar.
Dokumentation från nätverksträff 2022
På nätverksträffen den 18 maj 2022 diskuterades rastverksamhet.
- Läs mer om nätverksträffen den 18 maj
Via länkarna nedan finns presentationer: - Rastverksamhet Astradskolan
- Rastverksamhet Norrgårdsskolan
Dokumentation från nätverksträff 2021
2021 genomfördes träffen den 15 december. Marina Wernholm och John Hansson föreläste om digitala verktyg och digitala lärresurser i fritidshemmet.
- Johns presentation den 15 december 2021
- Marinas presentation den 15 december 2021
- John uppsats: Vad innebär en ökad digitalisering? En aktionsstudie för hur en ökad digitaliserad undervisning upplevs av lärare och elever i fritidshemmets verksamhet
- Marinas disputation och forskning
- Barn som inte spelar riskerar att hamna utanför (Tidningen Fritidspedagogik)
- Förändrade villkor för barns lek i digitala gemenskaper (Skolporten)
Dokumentation från nätverksträff 2019 (år 2020 utgick)
Vid träffen våren 2019 tog vi del av presentationen nedan:
Presentation Maker tour Mot Nya Höjder 2019
(Katrin Lindwall och Barbro Tyrberg).
Struktur för nätverksträffar
- Registrering och fika
- Information om dagen
- Aktuella frågor
- Föreläsning av inbjudna föreläsare
- Forskning kopplat till ämnet
- Lunch
- Workshop
- Gruppdiskussioner
- Erfarenhetsutbyte
- Fika
- Aktuell forskning och litteratur
- Nästa träff
- Utvärdering
Här kan du läsa mer om fritidspedagogisk forskning
Nätverket har en sluten Facebookgrupp som gärna tar emot fler deltagare. Sök efter VFU-lärare nätverk Lnu. Hör av er till Bodil för att ansluta er till gruppen.
Vi vill även tipsa om en öppen grupp på Facebook där alla intresserade kan ta del av aktuell forskning: Forskning fokus fritidshem.
- Ny bok våren 2024: Barns hybrida lek i fritidshemmet Lek i dag är ofta en hybrid praktik där digitala och fysiska element sammanflätas, vilket får konsekvenser för deltagande, identitetsskapande och lärande. Författare till boken är Marina Wernholm som är grundskollärare årskurs 1–7, specialpedagog och universitetslektor vid Linnéuniversitetet.
- Birgitta Lundbäck disputerade hösten 2022 och är lektor vid Linnéuniversitetet. Avhandlingen, Specialpedagogik i Fritidshemmet: Från samlat forskningsläge till pedagogisk praktik. I februari 2023 publicerades Birgittas forskning: Så upptäcker du de ensamma ”vandrarna”, i tidningen Fritidspedagogik.
- Fritidspedagogisk litteratur i urval, våren 2024 (pdf) (Uppdateringar i februari 2024 syns i gult.)
- Forskningsprojekt (avslutat): Fritidshemmets pedagogiska uppdrag
- Forskningsprojekt (avslutat): Lärare över gränser. En longitudinell studie av yrkesbanor och professionella identiteter i ljuset av en lärarutbildningsreform.
Via länkarna ovan når ni forskare vid Linnéuniversitetet som har stor erfarenhet av forskningsprojekt och utveckling för fritidshemmen, exempelvis Helena Ackesjö, Marianne Dahl, Jens Gardesten, Lena Glaés-Coutts, Ann-Katrin Perselli och Marina Wernholm.
Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg, SOU 2020:34, publicerad i juni 2020