Specialpedagogiska nätverket
Syftet med nätverket är att utveckla olika mötesplatser för alla som jobbar med specialpedagogiska frågor i förskolor och skolor i regionen för att bidra till utvecklingen av såväl universitetets specialpedagogiska utbildningar och forskning, som regionens förskolor och skolor.
Nätverket ordnar aktiviteter som behandlar specialpedagogiska frågor på olika sätt. Här publiceras nyheter som kan vara av intresse för dig som verkar i förskola och skola och har ett intresse för specialpedagogik.
Inom specialpedagogiken finns också ett nätverk kopplat till alumnverksamhet för de som har studerat till specialpedagog eller speciallärare vid Linnéuniversitetet.
Forskarprat – Linnéuniversitetets podd
Här möter du Linnéuniversitetets forskare som delar med sig av intressanta kunskaper.
I oktober 2024 släpptes avsnittet: Så löser vi läskrisen i skolan (28 minuter)
Flera undersökningar visar på svenska elevers bristande läsförmåga. Vad beror den på? Och hur kan den lösas? Vi möter pedagogikprofessorn Linda Fälth, som berättar hur den här trenden kan vändas.
Välkommen till nätverksträff onsdagen den 20 november. Träffens tema: Nytt i forskning om skolnärvarofrågan.
Vår tidigare kollega Britten Ekstrand, docent i pedagogik, forskare och författare, är aktuell med boken Skolnärvaro-frågan: nytt i forskning om skolnärvarofrågan. Hon gästar oss i Växjö på nästa nätverksträff kring detta tema.
Tid: 20 november kl. 16:00–18:00 med paus i halvtid för fika och samtal.
Lokal: Weber, Hus K vån 1, campus Växjö
Ingen avgift, men anmälan senast 14 november.
Medlemskap
Att vara medlem i nätverket är kostnadsfritt. Vill du få information om nätverkets träffar är du välkommen att höra av dig till Leif Nilsson.
Tidigare nätverksträffar
- 28 augusti 2024: En eftermiddag om och för läsutveckling
- 14 maj 2024: Utmaningar och möjligheter för speciallärare och specialpedagoger
- 20 mars 2024: Pedagogisk relationskompetens – Vad är det och hur kan kompetensen utvecklas?
- 15 november 2023: När inkluderingen offrades för marknaden
Inspelad föreläsning: Claes Nilholm föreläser om inkludering "Från Salamanca till vad?"
Onsdagen den 19 april 2023 föreläste Claes Nilholm om inkluderingstankens entré på en internationell arena, dess synbara framsteg inom den svenska skolan fram till den nuvarande diskussionen, och om huruvida inkluderingen gått för långt eller inte. Beskrivningen ställs i relation till idéer om vad svensk skola borde vara.
Nilholm har även arbetat som professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid flera universitet, senast i Uppsala. Hans huvudsakliga forskningsintresse har rört frågor kring inkludering. Han har också intresserat sig för pedagogisk teori och för sammanställningar av forskning.
Claes Nilholms youtubekanal, med alla tre föreläsningsdelar:
https://www.youtube.com/@NilholmClaes
Claes Nilholm föreläser: Från Salamanca till vad? Del 1: Framväxt https://youtu.be/8KNEjnlr5Es
Claes Nilholm föreläser: Från Salamanca till vad? Del 2: Motståndet https://youtu.be/P7kJDWLmFqY
Claes Nilholm föreläser: Från Salamanca till vad? Del 3:
Nu-läget https://youtu.be/TN88O8HzGGs
---
Nätverksträff om språk-, skriv- och läsforskning
Välkommen att ta del av den senaste språk-, skriv- och läsforskningen från våra forskningsmiljöer. 18/10 kl. 13.15-17.00 i IKEA-salen, Linnéuniversitetet i Växjö.
Denna gång fokuserar det specialpedagogiska nätverket alltså på språk-, skriv- och läsforskning och vi riktar oss framför allt till speciallärare med denna specialisering, men även andra intresserade är välkomna. Bland annat tas den alldeles färska avhandlingen Response to Intervention - en specialdidaktisk modell för att förebygga lässvårigheter: Från samlat forskningsläge till tillämpning i svensk skolkontext upp. Dessutom föreläser våra docenter och professorer.
Medverkande:
Lektor Camilla Nilvius – Response to intervention (RtI) i svensk skolkontext.
Professor Christian Waldmann – Argumenterande skrivande på första- och andraspråk hos gymnasieelever med lässvårigheter.
Docent Linda Fälth – Forskning inom LegiLexis databas.
Docent John Rack – Assistive technology for writing.
Professor Idor Svensson – Assisterande teknik; ett alternativ till att ta till sig och producera text.
---
Rektor med vetande i Utbildningsradion
Nu kan du se föreläsningarna från 2020 års skolledarkonferens Rektor med vetande på Utbildningsradions digitala plattform URplay.
Rektor med vetande är en skolledarkonferens som behandlar utmaningar och möjligheter som rör alla barns och elevers rätt till en likvärdig utbildning. 2020 års konferens ägde rum 11 mars på Linnéuniversitetet i Växjö och tog upp en väldigt aktuell fråga, nämligen psykisk hälsa för barn och unga i förskolan och skolan. Läs mer om konferensen här: Lnu.se/rektormedvetande2020.
Utbildningsradion uppmärksammade konferensens viktiga tema och dess föreläsningar finns på URplay: https://urplay.se/serie/217275-ur-samtiden-rektor-med-vetande-2020.
Konferensen är ett samarbete mellan Linnéuniversitetet, Malmö universitet, Högskolan i Kristianstad och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Nätverksträff
Den 15 augusti 2017, arrangerades en nätverksträff inom specialpedagogik på campus Växjö, Linnéuniversitetet. Du kan läsa mer om dagen här: Regional skolnätverksträff inom specialpedagogik
Rektor med vetande
Konferensen Rektor med vetande anordnades tidigare årligen och var ett samarbete mellan Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), Malmö högskola, Högskolan Kristianstad och Linnéuniversitetet. Konferensen är en regional skolledarkonferens kring specialpedagogiska frågor för skolledare, förskolechefer, specialpedagoger, speciallärare och elevhälsa.
Konferensen 2019 gick av stapeln i Kristianstad den 14 mars under temat Hälsa och lärande för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
2018 var det dags för Malmö universitet att arrangera denna årliga konferens som då fokuseras på relationen mellan lärande och hälsa i förskola och skola.
2017 hölls Rektor med vetande på Linnéuniversitet i Växjö och besöktes av ca 200 personer. Årets tema var Nyanlända barn och unga – specialpedagogiska utmaningar inom förskola, skola och elevhälsa.