Samarbeta med studenter
Vid Linnéuniversitetet finns många möjligheter till samverkan med studenter i form av praktik, examensarbete och andra projekt – ett samarbete som båda parter tjänar på!
Studenter ger ditt företag ett kreativt tillskott och får i gengäld ett bredare perspektiv på sin utbildning och möjlighet att knyta viktiga kontakter inför framtiden.
Det finns många olika sätt att samarbeta med studenter. Du kan exempelvis ta emot studiebesök, delta vid arbetsmarknadsdagar, ta del av en del utbildningars partnerprogram och mycket mer!
Några av de vanligaste sätten att komma i kontakt med våra studenter är genom praktik, examensarbete, sommarjobb/deltidsjobb, mentorskap och olika aktiviteter såsom mässor och andra evenemang.
Hur når du studenterna?
För att nå våra studenter angående praktik, examensarbeten eller sommarjobb gör du enkelt en annons i universitetets jobbportal, Karriärportalen. Börja med att skapa ett konto och lägg sedan upp önskad annons.
Genom årshjulet kan du enkelt få en uppfattning om när det är lämpligt att annonsera om praktik, examensarbeten och sommarjobb.
Universitetet arrangerar också mässor och olika aktiviteter där du kan träffa våra studenter. Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev längre ned på sidan för att hålla dig uppdaterad.
Praktik
Studenten är på ett företag eller en organisation och deltar som praktikant i verksamheten. Här kan du läsa mer om vilka utbildningar som har praktikperioder.
Examensarbeten
Studenten genomför ett examensarbete på ett företag eller en organisation som en del i sin utbildning. Ett examensarbete är tidsbegränsat och kan handla om olika saker beroende på vilken inriktning studenten har.
Är du intresserad av något särskilt kunskapsområde? Längre ner på denna sida finns information samlad från våra olika fakulteter och ämnesområde. Tveka inte att ta kontakt och ställa dina eventuella frågor. Du kan också lägga upp en annons direkt i Karriärportalen.
Sommarjobb/deltidsjobb
Studenten arbetar på ett företag eller en organisation under en begränsad tid. Studenter kan även arbeta deltid under längre perioder under sin utbildning. Lägg gärna upp jobb i portalen, Karriärportalen, för att nå våra studenter.
Mentorskap
Studenten matchas med en mentor från ett företag eller en organisation. Genom mentorskap ges både studenter och yrkesverksamma möjlighet att utvecklas och skapa nya kontakter och erfarenheter.
Genom mentorprogrammet får du möjlighet att:
- Ta del av andras erfarenheter och bredda dina nätverk
- Få nya perspektiv på din yrkesroll
- Dela med dig av yrkesmässig kunskap och personliga erfarenheter
Inom programmet deltar studenter från flera olika utbildningar och inriktningar. Vi matchar mentorer och studenter utifrån olika intresse- och kompetensområden. Mentorprogrammet.
Arbetsmarknadsdagar och mässor
Råd till dig som vill samarbeta med studenter
Många studenter är intresserade av att skriva sina uppsatser och projektarbeten i ett företag eller en organisation. Studenten får testa sin förmåga att använda teoretiska kunskaper på reella problem – vilket kan skapa nytta för er, och göra studenten mer attraktiv för den kommande arbetsmarknaden. Ta tillfället i akt, jobba med en student som skriver uppsats i samverkan med er verksamhet!
Här följer några praktiska frågor att tänka på inför ett examensarbete, projektarbete eller en praktikperiod. Examensarbetet används som exempel rakt igenom, men de flesta punkter går att applicera på projektarbetet eller praktikperioden också. Utöver detta får studenten information från sin institution och handledare om hur arbetet ska utformas och genomföras.
Var ute i god tid!
Tänk på examensarbetet som ett projekt som är indelat i tre faser.
- Planeringsfasen
Den här fasen pågår innan själva uppsatskursen startar. Det är här du funderar ut en konkret fråga eller ett område du vill ha belyst och etablerar kontakt med en student för ett förutsättningslöst möte. Du kan använda universitetets jobbportal, våra samverkanskoordinatorer eller andra parter för att nå ut till studenterna. Initiativet kan förstås också komma från en student som har en egen frågeställning. - Genomförandefasen
Det här är själva uppsatsperioden. Här skall arbetet genomföras, avstämningar göras och uppsatsen examineras. - Utvärderingsfasen
Återkoppling från studenten till företaget/organisationen. Det kan göras genom att rapporten överlämnas, eller kan ni komma överens om att studenten håller en muntlig presentation (eller liknande).
Var förberedd
Se till att vara förberedd; vad vill du ha gjort och varför. Ju mer konkret du är desto lättare är det att matcha dina behov med en students intressen. Var dock inte
alltför smal eller avgränsad. Det måste finnas utrymme för båda parter att påverka innehåll och genomförande.
Du förmedlar en bild av arbetsplatsen
Tänk på att när du arbetar med studenter i samband med studierelaterade arbeten så är du en ambassadör för din arbetsplats. Gör du ett bra arbete kommer synen
på er verksamhet att förstärkas positivt, gör du inte ett bra arbete finns det risk att verksamheten får svårare att locka studenter i framtiden. Känner du att du inte
har tid att avsätta för en student är det bättre att tacka nej än att göra ett halvhjärtat arbete.
Inled med ett förutsättningslöst möte
Första mötet mellan studenten och företaget/organisationen bör vara förutsättningslöst. Båda parter har möjlighet att ändra sig om det är något som inte känns rätt.
Diskutera förväntningar
Under det här mötet finns en del frågor som bör besvaras för att arbetet skall bli så bra som möjligt.
- Ramar
Se till att få en beskrivning av vilka ramar som finns från universitetet samt få kontaktuppgifter till handledare/kurs-ansvarig på universitetet. - Upplägg
Ska uppsatsen skrivas endast gentemot den enskilda verksamheten eller kommer det vara en jämförande studie? Om den skall skrivas mot den enskilda verksamheten: Ska det vara regelbundna avstämningar? Ska studenten vara på plats i verksamheten under arbetets gång? Eller ska studenten endast samla in materialet och rapportera tillbaka när uppsatsen är klar? Beroende på vilken väg man väljer så kommer ni ha olika mycket kontakt. Räkna dock med att avsätta tid!
Kom gärna överens om omfattningen. Studenten ska ha en utsedd person som är kontaktperson i verksamheten. - Avstämningar
Om ni väljer att ha regelbundna avstämningar bör ni bestämma hur dessa ska ske. Via träffar, via telefon eller e-post? Hur ofta ska detta ske? - Offentlighet
Universitetet är en myndighet, så när uppsatsen är klar är den offentligt material som vem som helst kan begära ut, ladda ner etc. Om ni låter studenten få del av företagshemligheter kan studenten bli bunden av tystnadsplikt. Därför är det viktigt att redan från början diskutera om det är några saker som inte bör nämnas. Hur mycket ska avidentifieras osv.? Det kan bli aktuellt att skriva två exemplar av uppsatsen, en som lämnas till universitetet och en som lämnas till verksamheten. Det är i så fall lämpligt att innehållet och omfattningen av den skyddade informationen dokumenteras skriftligt så att man undviker missförstånd mellan studenten och företaget/organisationen. - Rätten till resultatet – immaterialrätt
Studenten äger resultatet av sitt arbete om inte annat är avtalat. I arbeten som handlar om till exempel produktutveckling och design och där studenten kan komma att ta fram nya kommersiella produkter är det särskilt viktigt att företaget och studenten inför samarbetet är överens om rätten till resultatet. Vid behov hjälper universitetet gärna till med en överenskommelse. - Utlägg
Det ska inte kosta studenten något att skriva en uppsats. Kostnader som uppkommer i samband med uppsatsen bör betalas av företaget/organisationen. Detta bör dock diskuteras i förväg. - Läsa rapporten?
Vill ni läsa rapporten innan studenten lämnar in den för att undvika missförstånd vad gäller uppgifter/fakta? Du kan dock inte påverka resultat/analys. - Presentation
När uppsatsen är klar är det viktigt med en återkoppling, ska uppsatsen presenteras? I så fall för vem/vilka och på vilket sätt?
Inför avstämningar
Ska ni ha ett avstämningsmöte för att studenten behöver hjälp med något eller vill ha feedback, bör du rekommendera att studenten skickar ett e-post innan, så du har möjlighet att förbereda dig, och båda sparar tid.
Lämna kontaktuppgifter
Se till att studenten lämnar kontaktuppgifter (som gäller även om studierna avslutas) så att du kan kontakta dem vid behov. Du kanske vill återkoppla och berätta hur resultatet har kommit till nytta i verksamheten? Är du nöjd med resultatet, erbjud dig gärna att ställa upp som referens.
Om något inte fungerar
Du kan vända dig direkt till studentens handledare på universitetet. Det finns också kursansvariga respektive programansvariga för alla utbildningar. Avdelningen för externa relationer kan hjälpa dig att hitta rätt person i organisationen.
Håll dig uppdaterad!
Vill du få information om vad som händer inom samverkan i allmänhet, och uppdragsutbildning och kompetensutveckling i synnerhet på Linnéuniversitetet?
Fyll i dina kontaktuppgifter så skickar vi vårt nyhetsbrev till dig.
Anmälan till nyhetsbrevet
Vi byter system så snart kommer det nya formuläret. Vill du inte vänta så välkommen att maila till samverkan@lnu.se.
Ekonomihögskolan
För oss på ekonomihögskolan leder samverkan med det omgivande samhället till högre kvalitet i utbildningen – därför är också samverkan ett naturligt inslag i våra utbildningar.
Vi erbjuder samarbeten inom områden som:
- Ekonomistyrning
- Entreprenörskap
- Internationella affärer
- Ledarskap och organisationsutveckling
- Logistik
- Marknadsföring
- Nationalekonom
- Rättsvetenskap
- Turism
Samverkansprojekt
Få hjälp att möta den gröna omställningen som tillverkningsindustri
Som tillverkande industri är det många standarder, regelverk och lagar att hålla reda på. Inte minst när det kommer till hållbarhet och den gröna omställningen. Du känner säkert till den nya EU-förordningen med fokus på ekodesign som träder i kraft under 2024. Men kanske är du osäker på hur detta kommer att påverka ert företag och era produkter?
För att hjälpa er möta den gröna omställningen erbjuder vi, under hösten 2024, ett samarbete med våra studenter som läser sin masterutbildning i innovation med fokus på hållbarhet.
Kontakta oss gärna om du är intresserad av att samarbeta.
Kontakt samverkan Ekonomihögskolan
Fakulteten för hälso- och livsvetenskap
Kliniskt träningscentrum, KTC
På Kliniskt träningscentrum (KTC) integrerar studenterna teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter. Studenterna tränas i aktivt kunskapssökande och problemlösning med hjälp av verklighetsanknutna situationer som bas för inlärning.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, case-gruppsarbete, självstudier och nätbaserade moment och bygger på såväl individuellt arbete som samverkan i grupp.
Studenten tränas i aktivt kunskapssökande och problemlösning med hjälp av verklighetsanknutna situationer som bas för inlärning.
KTC i Kalmar
Den schemalagda undervisningen i KTC är lärarledd, men sjuksköterskestudenterna i Kalmar har dessutom tillgång till KTC hela dygnet alla dagar i veckan under den kliniska kursen genom sina passerkort. Studenterna har därmed möjlighet att färdighetsträna på egen hand under ansvar.
KTC i Växjö
På KTC i Växjö undervisas studenter från sjuksköterskeprogrammet,
specialistutbildningar som anestesi-, operations-, intensivvårds-, ambulans-
och akutsjukvård samt polisutbildningen.
Dessutom finns möjlighet för sjukhusets personal att hyra utrustningen för kompetensutveckling.
KTC är utrustat med viss simuleringsutrustning som används som pedagogiskt hjälpmedel. Med hjälp av simuleringsutrustning kan verklighetstrogna akuta händelser övas där de kliniska metodövningarna vävs samman med ledarskap och teamarbete.
KTC erbjuder även uppdragsutbildningar till studenter och personal på övriga institutioner vid Linnéuniversitetet i hjärt-lungräddning (HLR).
Samverkan med Region Kronoberg: Utvecklande Lärande Vårdenhet för sjuksköterskestudenter, ULVE
2007 startade ULVE som projekt i samverkan mellan Landstinget Kronoberg och Växjö universitet (Linnéuniversitetet) och är numera en permanent verksamhet och är utvecklad utifrån ett forskningsprojekt REDI (Ekebergh, 2009). ULVE som lärandemiljö kännetecknas av att både lärande och vårdande är i fokus. Vårdvetenskapen och didaktiken i ULVE tar sin utgång i ett livsvärldsteoretiskt perspektiv. ULVE enheter finns i dag inom såväl somatisk, psykiatrisk och kommunal vård. ULVE kommun är under uppbyggnad och finns i nuläget i tre kommuner i Kronobergs län.
ULVE har en utvecklad handledningsmodell som innebär att det på varje ULVE enhet finns huvudhandledare, bashandledare och lärare som tillsammans ansvarar för att studenterna får en god verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Huvudhandledaren har huvudansvaret för studenternas VFU, Bashandledare är sjuksköterskor som handleder studenterna i konkreta lärandesituationer och läraren fungerar som en brygga mellan teori och praktik.
Mottagningar
Få nya perspektiv och hitta framtida kollegor - Därför bör ni anlita exjobbare
Fakulteten för konst och humaniora
Fakulteten för konst och humaniora samverkar i första hand med offentlig sektor och myndigheter, men även med organisationer som ideella föreningar och hjälporganisationer. Fakulteten har med sin bredd på ämnen olika samverkansprojekt inom skola, utbildning och lärande. För mer information kring samverkan, vänligen kontakta fakultetshandläggare Kristina Johansson.
Få hjälp att möta den gröna omställningen som tillverkningsindustri
Som tillverkande industri är det många standarder, regelverk och lagar att hålla reda på. Inte minst när det kommer till hållbarhet och den gröna omställningen. Du känner säkert till den nya EU-förordningen med fokus på ekodesign som träder i kraft under 2024. Men kanske är du osäker på hur detta kommer att påverka ert företag och era produkter?
För att hjälpa er möta den gröna omställningen erbjuder vi, under hösten 2024, ett samarbete med våra studenter som läser sin masterutbildning i innovation med fokus på hållbarhet.
Samverkan för ökad integration och delaktighet
Programmet för integration och mångfald
Programmet för integration och mångfaldstudier tränar studenterna att arbeta med frågor kring integration, mångfald, delaktighet och inkludering inom olika verksamheter. Programmet ger studenterna kunskaper för att orientera sig i en rörlig och globaliserad värld, förstå och förklara den – och se nya möjligheter.
Programmet utvecklas i samråd med aktörer som idag arbetar med integration- och mångfaldsfrågor på olika sätt. Vi arbetar också konkret med samverkan i form av form av studiebesök, gästföreläsningar, utvärderingar och fältarbeten. Programmet avslutas med tio veckors praktik. Vi tar gärna emot förslag på nya former för samarbete och utbyte.
Kontaktperson: Åsa Trulsson, lektor kultursociologi
Utvärdering av projektet medborgarscen på Regionteatern Blekinge Kronoberg
Regionteaterns stora satsning på att utveckla dokumentärteater, deltagarkultur och den regionala scenkonsten utvärderas under 2021. Utvärderingen görs i samarbete med Centrum för kultursociologi och Plattform Migration. Kontaktperson Malin Henriksson, Institutionen för statsvetenskap
Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies
Linnéuniversitetets spetsforskningscentrum Concurrences är en ledande svensk forskningsmiljö för postkoloniala studier och globalhistoria.
Forskare inom fältet analyserar de mänskliga konsekvenserna av kolonialism, imperialism och andra former av dominans genom världshistorien. Koloniala och postkoloniala studier präglas av en kritisk hållning, inte bara gentemot kolonialismen i sig, utan även gentemot hur historien om kolonialismen och möten mellan olika kulturer har beskrivits i olika delar av världen. Ett viktigt syfte är att belysa osynliggjorda och undanträngda aspekter av kolonialismen samt att lyfta fram hur olika former av kolonial exploatering, förtryck och våld fortsätter att påverka människor i vår samtid.
Samverkan för kommunikation och demokratiutveckling
Humtank är en tankesmedja för humaniora. Tankesmedjan ska visar de humanistiska ämnenas nödvändighet för samhällsutvecklingen.
Fria ordets hus / Young Voices in Exile
Unga författare, dramatiker, musiker, bloggare i exil och fristadsgäster i Sverige möter unga författare med Växjöanknytning för att samtala.
Samverkan för en bättre skola
Förutom nedanstående projekt är fakulteten involverade i flera projekt i samarbete med bland andra Skolverket.
Lärarlyftet & Läslyftet i samverkan med Skolverket
Lärarlyftet är till för lärare som önskar utökad ämnesbehörighet.
Läslyftet syftar till att öka elevers läsförståelse och skrivförmåga genom att stärka och utveckla kvaliteten i undervisningen.
Make Music Matter är projektet som erbjuder digitala musikskapande verktyg, ett skolprojekt för alla skolor i Sverige och ett årligt musikkonvent. Digitala verktyg ger nya förutsättningar att arbeta med musik som uttrycksform och kommunikations-medel, samt främjar entreprenörskap.
Regionalt utvecklingscentrum arbetar tillsammans med huvudmän och yrkesverksamma inom skolväsendet för skolutveckling och fortbildning av lärare och ledare inom skolväsendet.
Forskning inom konst och humaniora i samverkan med samhället
GRASCA – företagsforskarskola i arkeologi
Under åren 2015-2023 forskar nio doktorander om hur svensk uppdragsarkeologi kan finna nya marknader och utveckla sitt arbete med samhällsaktuella frågor.
Satsningen är ett unikt projekt och finansieras av KK-stiftelsen och Linnéuniversitetet i samarbete med ett flertal andra organisationer och institutioner.
The Bridge är en unik, långsiktig och strategisk investering i forskning och utbildning med fokus på skogsbruk, innovation och hållbarhet. Satsningen möjliggörs genom ett partnerskap mellan Linnéuniversitetet, Södra och IKEA. Tillsammans vill vi skapa en gemensam plattform för kunskapsutveckling för hållbar konkurrenskraft.
Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies
Linnéuniversitetets spetsforskningscentrum Concurrences är en ledande svensk forskningsmiljö för postkoloniala studier och globalhistoria.
Forskare inom fältet analyserar de mänskliga konsekvenserna av kolonialism, imperialism och andra former av dominans genom världshistorien. Koloniala och postkoloniala studier präglas av en kritisk hållning, inte bara gentemot kolonialismen i sig, utan även gentemot hur historien om kolonialismen och möten mellan olika kulturer har beskrivits i olika delar av världen. Ett viktigt syfte är att belysa osynliggjorda och undanträngda aspekter av kolonialismen samt att lyfta fram hur olika former av kolonial exploatering, förtryck och våld fortsätter att påverka människor i vår samtid.
I ett samarbete mellan Linnéuniversitet och Region Kronoberg genomförs ett samarbete inom hälsa, humaniora och medicin. Huvudsyftet med samarbetet är att stärka de humanistiska aspekterna av medicin och hälsa och då särskilt medicinsk etik, kunskapssyn samt berättande och tolkning för att därigenom utveckla praktiken inom vården respektive berättelseteori och tolkningslära inom humaniora.
Smart Housing Småland är en innovationsmiljö där näringsliv, akademi och offentlighet samverkar för att möta flera av framtidens utmaningar: behovet av nya bostäder och behovet av att bygga yteffektivt, flexibelt, modernt, energieffektivt och hållbart. Med användaren i centrum är vårt syfte att skapa smart boende och hållbar byggd miljö i kombinationen mellan trä och glas.
Fakulteten för teknik
På fakulteten för teknik jobbar vi med samverkan på flera olika sätt – många av våra studenter gör examensarbeten och praktik på företag och organisationer.
Få hjälp att möta den gröna omställningen som tillverkningsindustri
Som tillverkande industri är det många standarder, regelverk och lagar att hålla reda på. Inte minst när det kommer till hållbarhet och den gröna omställningen. Du känner säkert till den nya EU-förordningen med fokus på ekodesign som träder i kraft under 2024. Men kanske är du osäker på hur detta kommer att påverka ert företag och era produkter?
För att hjälpa er möta den gröna omställningen erbjuder vi, under hösten 2024, ett samarbete med våra studenter som läser sin masterutbildning i innovation med fokus på hållbarhet.
Karriärdagar 2024
- Career Event branschdag Sjöfartshögskolan, 14 mars
- Karriärdag Teknik och Byggardagen, 18 november 2024
Är du intresserad av våra karriärdagar? Kontakta oss för mer information!
Få nya perspektiv och hitta framtida kollegor – därför bör ni anlita exjobbare
Examensarbete i matematik och fysik
Kandidatstudenter i matematik och fysik gör ett examensarbete på 15 hp och masterstudenter gör ett examensarbete på minst 30 hp. Arbetena har ofta akademisk karaktär, men vi välkomnar examensarbeten i samarbete med företag och myndigheter. Ämnena matematik, fysik, datavetenskap och ingenjörsvetenskap överlappar varandra. Vad som utmärker ett examensarbete i ett specifikt ämne är ett djup i det valda ämnet.
Det är givetvis av värde för ämnena att få tips om företag eller andra verksamheter i regionen som sysslar med problem relaterade till fysik eller matematik, även om det inte finns konkreta examensarbetesprojekt att erbjuda.
Potentiella områden för respektive ämne inkluderar följande uppräkning.
Matematik
Statistiska problem, numeriska beräkningsproblem, studium och lösning av differentialekvationer hämtade från andra vetenskapsområden, optimering, kombinatorik, kryptering, matematisk modellering. Studenterna har läst datavetenskap och är därför förmögna att använda vissa datorverktyg.
Fysik
Fysikstudenter har kunskaper om fysiska fenomen, problemlösning, simulering och ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Vi ser gärna att studenterna gör examensarbeten inom industrin där de är kan bidra med simuleringar och problemlösning som går utanför standardmässiga ingenjörsuppgifter.
Kontaktpersoner för examensarbete i matematik och fysik
Examensarbete i datavetenskap
Ämnet datavetenskap välkomnar närmare samarbeten med näringslivet kopplat till examensarbeten för studenterna på våra program. Har ni idéer eller funderingar? Här finns information som underlättar ert samarbete med oss och våra studenter.
Examensarbete byggteknik
Byggteknik tar emot förslag på examensarbeten och förmedlar informationen vidare till studenterna i anslutning till Byggardagen/Karriärdag Teknik som går av stapeln 18 november. Se dessa två filer för mer information:
Följ oss på Facebook
Fakulteten för samhällsvetenskap
Fakulteten för samhällsvetenskap har en omfattande samverkansverksamhet riktad mot en rad olika sektorer, i första hand offentlig sektor och myndigheter, men också civilsamhällets organisationer som t ex ideella föreningar, idrottsföreningar och hjälporganisationer. För att veta mer om denna samverkansverksamhet, vänligen kontakta fakultetssamordnaren Joacim Martinsson.
Fakulteten har en stor samverkan inom skola, utbildning och lärande och arbetar med aktörer som Skolverket och skolhuvudmän inom ramen för exempelvis uppdragsutbildning, utvärderings- och följeforskning samt praxisnära projekt.