Andreas Ebbelind
UniversitetslektorUndervisning
Min undervisning centreras kring tre olika delar. Den mest framträdande är undervisning i 1FP003 och 1FL006, båda handlar om matematikundervisning i förskolan. Utöver denna inriktning är jag kursansvarig för 1MD162, en kurs som ges på engelska och riktar sig till grundskollärare, åk 4-6. Deltagarna på denna kurs brukar vara från stora delar av världen. Jag handleder även examensarbeten, grundlärarutbildningen.
Forskning
Som en del i projektet Matematiklärares professionella identitetsutveckling (The Makings of a Mathematics Teacher på engelska) undersöker jag hur matematiklärares yrkesidentiteter utvecklas innan de tar examen. Jag försöker förstå hur lärarstudenters engagemang i sina lärarutbildningsprogram eller i sammanhang i eller utanför sina skolor relaterar till förändringar i deras yrkesmässiga berättelser om sig själva. För mer information om ”The Makings” se länk nedan.
Sedan 2019 har även ett intresse ökat relaterat till lärarutbildarnas genomförande av undervisning på lärarutbildningen och vad som lärarstudenter uppfattar som viktigt i specifika undervisningssituationer. Denna del av min forskning bedrivs i samarbete med Tracy Helliwell, University of Bristol.
Om lärarutbildning är mitt ena fokus så är förskola och förskoleklass det andra. I relation till förskola och förskoleklass deltar jag i två olika forskningssammanhang. Det första är PiF, problemlösning i förskoleklass, mer information finns nedan. Det andra är en tvärvetenskaplig grupp som tittar på Design för/i lärande utifrån digitala verktyg.
Under CERME 12, Congress of the European Society for Research in Mathematics Education 2022, var jag gruppledare för TWG 18a som behandlade forskning om lärarutbildning. Jag kommer även ingå i den grupp som ansvarar för professionell yrkesutveckling och lärarutbildning TWG 18 under Cerme 13, 2023.
Är invald som ledamot för den internationella konferensen MAVI (Mathematical Views). Som ledamot har jag två roller varav den första är att driva frågor relaterade till konferensen och den andra är att fungera som en internationell programkommitté, IPC. Kommer även att anordna MAVI i Växjö antingen 2024 eller 2025.
Uppdrag
Jag är sedan 2020 programrådsledare "Programrådet för förskollärarexamen" och kommer leda det arbetet fram tills sista december 2025. Som programrådsledare leder jag arbetet som särskilt ska bevaka att utbildningsmomenten sammantaget bidrar till att studenterna ges förutsättningar att uppnå examensmål och allmänna mål för högskoleutbildning, dvs. att progression och helhet i programstudierna säkras. Vi i rådet har ett kursövergripande perspektiv och ansvara för kvalitetsbevakning och -utveckling för aktuellt program i syfte att säkerställa förutsättningar för helhet och progression mot utbildningsmålen genom programstudierna.
Har genomför som projektledare: Utveckling av pilotkurser, hybrid, inom förskollärarutbildning mellan 2020-2022. Projektet är finansierat av RUL och projektgruppen förväntas avsluta och återrapportera under vårterminen 2022.
Mellan 2023 - 2025 kommer jag tillsammans med Marina Wernholm och Emelie Patron driva nätverket "Digitala verktyg som del av yngre barns livsvärld och lärande" Syftet med nätverket är erfarenhetsutbyte samt utveckling av kunskaper och undervisning i samarbete mellan lärarutbildare och yrkesverksamma förskollärare och lärare i förskola, skola och fritidshem. Vid samtliga nätverksträffar kommer erfarenhetsutbyte att vara ett stående inslag. Övriga initiativ kan tillexempel, men inte uteslutande, innebära utprövning av nya digitala verktyg inom såväl lärarutbildning som yrkesverksamhet, inkludering av erfarenheter från lärarutbildning in i yrkesverksamhet och vice versa samt initiativ till praktiknära forskning av såväl nya som pågående digitala inslag inom samtliga verksamheter.
Mina forskargrupper
-
Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans…
-
Matematikdidaktik I forskargruppen Matematikdidaktik bedriver vi både teoretisk och tillämpad forskning, nationellt såväl som internationellt. Vi deltar i samarbeten med verksamma matematiklärare från…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Att bli matematiklärare: Lärarutbildningens roll Detta projekt syftar till att utforska vilken roll matematikdidaktik och matematiklärarutbildaren spelar i blivandet och utvecklingen av…
-
Projekt: DigiMath I detta projekt undersöker vi hur matematiklärare kan utnyttja digital teknik som är vanliga i svenska klassrum för att förstärka sin undervisningspraktik i matematik
-
Projekt: Matematik i förskoleklass med problemlösning som utgångspunkt I projektet studeras om och hur problemlösning kan utgöra utgångspunkten för förskoleklassens matematikundervisning.
-
Projekt: Matematiklärares professionella identitetsutveckling I detta projekt undersöker vi hur matematiklärares yrkesidentiteter utvecklas innan de tar examen och under de första åren efter att de…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ebbelind, A. (2023). A functional view on language : a methodology for mathematics education to study shifts in prospective teachers’ discursive patterns. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 1-15.
Status: Epub för tryck -
Ebbelind, A., Segerby, C. (2015). Systemic functional linguistics as a methodological tool in mathematics education research. Nordisk matematikkdidaktikk. 20 (1). 33-54.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ebbelind, A. (2022). Musikmatematik och barn. Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning. (4).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. .
- Fauskanger, J., Ebbelind, A., Friesen, M., Samková, L., Helliwell, T., et al. (2022). International perspectives on mathematics teacher education and professional development : Current and emerging research. Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).
- Ebbelind, A., Helliwell, T. (2022). What you teach is what you get? : Exploring the experiences of prospective mathematics teachers during a teacher education programme. Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education : (CERME12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2022). Six-year-olds create digital animations to reinforce mathematical problem solving. Book of Abstracts ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’ Glasgow, Scotland 23rd – 26th August 2022.
- Ebbelind, A., Helliwell, T. (2022). Becoming a mathematics teacher (BeMT) : The role of teacher education. Conference on teachers’professional identitiesLinnaeus University : Växjö, 9-10 November 2022. 12-13.
- Ebbelind, A. (2019). Understanding student teachers’ professional development by looking beyond mathematics teacher education.. Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education..
- Ebbelind, A. (2015). We think so, me and my mother : Considering external participation inside teacher education. Views and Beliefs in Mathematics Education : Results of the 19th MAVI Conference. 109-120.
- Ebbelind, A. (2015). Systemic functional Linguistics as methodological tool when researching Patterns of Participation. Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education : CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2015, Prague, Czech Republic. 3185-3191.
- Palmér, H., Ebbelind, A. (2013). What is possible to learn? : Using ipads in teaching mathematics in preschool. Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. : Mathematics learning across the life span.. 425-432.
- Ebbelind, A. (2013). Disentangle a Student Teacher's Participation during Teacher Education. Eighth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME).
- Ebbelind, A. (2012). Analysing the Discourse of Teacher Training. .
- Ebbelind, A., Roos, H., Nilsson, P. (2012). Learning fractions : transformations between representations from a social semiotic perspective of multimodality. Proceedings of Norma 11 : The Sixth Nordic Conference on Mathematics Education. 217-226.
- Ebbelind, A., Helliwell, T. Examining the interpersonal aspects of a mathematics teacher education lecture. Accepted proceeding/In press 27th Conference of Mathematical Views - University of Bremen, Bremen, Germany.
- Ebbelind, A., Helliwell, T. Exploring prospective teachers´ initial views on the teaching and learning of mathematics : A narrative approach. Accepted proceeding/In press 28th Conference of Mathematical Views, MAVI28, Gijon, Spain, September 20 - 23, 2022..
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ebbelind, A. (2020). Becoming recognised as mathematically proficient : The role of a primary school teacher education programme. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 226.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Christiansen, I.M., De Ron, A., Ebbelind, A., Engström, S., Frisk, S., et al. (2021). The crosscurrents of Swedish mathematics teacher education. International perspectives on mathematics teacher education. Waxhaw, NC, USA, Information Age Publishing. 9-48.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ebbelind, A., Kjällander, S., Palmér, H. (2021). Matematik, digitalisering och programmering i förskolan. Programmering i skolmatematiken : möjligheter och utmaningar. Lund, Studentlitteratur AB. 73-87.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Palmér, H., Ebbelind, A. (2012). Matematiklärande. Förskoleklassens Didaktik : Möjligheter och Utmaningar. Stockholm, Natur och kultur. 134-184.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ebbelind, A., Palmér, H. (2016). Förskoleklassens Metodik: Upptäck och utforska matematik. Stockholm, Natur och kultur.
- Löfgren, B., Ebbelind, A. (2010). Mattemusik : En metod för ämnesintegrerat lärande. Stockholm, Sveriges utbildningsradio UR.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ebbelind, A., Palmér, H. (2019). Tal och mönster. Skolverket.
Denna text handlar om undervisning och lärande av naturliga tal och mönster. Textens första del tar utgångspunkt i begreppet tal och vad en god begreppsförståelse för tal kan innebära för elever i förskoleklass. Därefter följer en del om mönster – vad är ett mönster i matematisk mening och vad kan det innebära för elever i förskoleklass att utforska och beskriva mönster?
.