Andreas Ebbelind
UniversitetslektorUndervisning
Undervisar mestadels om matematikundervisning i förskolan. Utöver detta är jag kursansvarig för 1MD162, en kurs som ges på engelska och riktar sig till grundskollärare, åk 4-6 samt handleder även examensarbeten, grundlärarutbildningen. Kommer fram tills sommaren 2025 vara delaktig i det högskolepedagogiska lyftet (se nedan projekt).
https://lnu.se/forskning/forskningsprojekt/projekt-att-utveckla-en-multimodal-undervisningsdesign-med-digitala-verktyg/
Forskning
2024 - 2026: FIP - Framgångsrik Integrering av Problemformulering i förskoleklass.
Projektledare för det Skolforskningsinstitutet finansierade projektet: FIP - Framgångsrik Integrering av Problemformulering i förskoleklass. Övriga forskare: Hanna Palmer (Lnu) och Jorryt van Bommel (HDa). Studien kommer genomföras under tre år i samarbete mellan tre forskare och fem lärare i förskoleklass. Detta samarbete har pågått i flera år redan, men fokus har tidigare legat på problemlösning (PiF - Problemlösning i Förskoleklass). Eftersom studien sker på plats i förskoleklasser kommer kunskap från studien att i stor utsträckning kunna omsättas till förskoleklasser generellt.
2024 - 2027: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen genom multimodal undervisning och deras skapande av digitala animationer.
Deltagande forskare i det för vetenskapsrådet finansierade projektet: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen genom multimodal undervisning och deras skapande av digitala animationer (Projektledare Marina Wernholm).
2011 - Tills vidare: Makings och BeMT
Som en del i projektet Matematiklärares professionella identitetsutveckling (The Makings of a Mathematics Teacher på engelska) undersöker jag hur matematiklärares yrkesidentiteter utvecklas innan de tar examen. Sedan 2019 har även ett intresse ökat relaterat till lärarutbildarnas genomförande av undervisning på lärarutbildningen och vad som lärarstudenter uppfattar som viktigt i specifika undervisningssituationer. Denna del av min forskning bedrivs i samarbete med Tracy Helliwell, University of Bristol.
CERME 12, 13 och 14, Cermer: Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Cerme 12: Gruppledare för TWG 18a lärarutbildning. Cerme 13 2023: "Co-leader" professionell yrkesutveckling och lärarutbildning. Cerme 14 2025: "Co-leader" professionell yrkesutveckling och lärarutbildning.
Ledamot i styrelsen för den internationella konferensen MAVI (Mathematical Views). Som ledamot har jag två roller varav den första är att driva frågor relaterade till konferensen och den andra är att fungera som en internationell programkommitté, IPC. Kommer även att anordna MAVI i Växjö 2025.
Uppdrag
2020 - 2025: Programrådsledare för förskollärarexamen
Som programrådsledare leder jag arbetet som särskilt ska bevaka att utbildningsmomenten sammantaget bidrar till att studenterna ges förutsättningar att uppnå examensmål och allmänna mål för högskoleutbildning, dvs. att progression och helhet i programstudierna säkras.
2023 - 2025: Digitala verktyg som del av yngre barns livsvärld och lärande
Driver tillsammans med Marina Wernholm och Emelie Patron nätverket "Digitala verktyg som del av yngre barns livsvärld och lärande" Syftet med nätverket är erfarenhetsutbyte samt utveckling av kunskaper och undervisning i samarbete mellan lärarutbildare och yrkesverksamma förskollärare och lärare i förskola, skola och fritidshem. Vid samtliga nätverksträffar kommer erfarenhetsutbyte att vara ett stående inslag. Övriga initiativ kan tillexempel, men inte uteslutande, innebära utprövning av nya digitala verktyg inom såväl lärarutbildning som yrkesverksamhet, inkludering av erfarenheter från lärarutbildning in i yrkesverksamhet och vice versa samt initiativ till praktiknära forskning av såväl nya som pågående digitala inslag inom samtliga verksamheter.
Mina forskargrupper
-
Digi-gruppen Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur deras användning påverkar barns och elevers digitala…
-
Matematikdidaktik I forskargruppen Matematikdidaktik bedriver vi både teoretisk och tillämpad forskning, nationellt såväl som internationellt. Vi deltar i samarbeten med verksamma matematiklärare från…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg Genom projektet kommer universitetslärare, handledare (verksamhetsförlagda lärarutbildare) och grundlärarstudenter att få…
-
Projekt: Framgångsrik integrering av problemformulering i förskoleklass (FiP) Projektet ska studera hur problemformulering framgångsrikt kan implementeras i tidig matematikundervisning för att främja…
-
Projekt: Matematiklärares professionella identitetsutveckling I detta projekt undersöker vi hur lärarstudenters, matematiklärares och matematiklärarutbildares yrkesidentiteter utvecklas. Med hjälp av…
-
Projekt: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen Projektet syftar till att bidra med både praktisk och teoretisk kunskap om hur undervisningsdesign och användning av digitala verktyg…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Att bli erkänd som matematisk kunnig Denna studie fokuserar två studenter, Evie och Lisa, under de första åren av deras lärarutbildningsprogram med inriktning mot skolår 4–6 i den…
-
Projekt: Att bli matematiklärare: Lärarutbildningens roll Detta projekt syftade till att utforska vilken roll matematikdidaktik och matematiklärarutbildaren spelar i blivandet och utvecklingen av…
-
Projekt: Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Detta projekt bedrev forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och…
-
Projekt: Matematik i förskoleklass med problemlösning som utgångspunkt I projektet studerades om och hur problemlösning kan utgöra utgångspunkten för förskoleklassens matematikundervisning.
-
Såddprojekt: Ansökan om medel för ansökningsskrivande: Digitala verktyg Syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring var att skapa en ansökan om bidrag till ett…
-
Såddprojekt: Användning av digitala verktyg för att få syn på tecken på lärande i naturvetenskaplig undervisning för sexåringar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Helliwell, T., Ebbelind, A. (2024). Combining enactivism and systemic functional linguistics : a methodology for examining (mathematics teacher educator) language. Journal of Mathematics Teacher Education.
Status: Epub för tryck -
Ebbelind, A., Lutovac, S. (2024). The lack of discursive opportunities when becoming a mathematics teacher. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 9 (2).
Status: Publicerad -
Ebbelind, A., Helliwell, T. (2024). This is not how it should end : The role of mathematics teacher education in preparing teachers for sustainable careers. LUMAT : International Journal on Math, Science and Technology Education. 9 (2).
Status: Publicerad -
Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2024). An Exploration of How Multimodally Designed Teaching and the Creation of Digital Animations can Contribute to Six-Year-Olds' Meaning Making in Chemistry. Education Sciences. 14 (1).
Status: Publicerad -
Ebbelind, A., Helliwell, T. (2024). Examining interpersonal aspects of a mathematics teacher education lecture. LUMAT : International Journal on Math, Science and Technology Education. 12 (1). 113-125.
Status: Publicerad -
Van Bommel, J., Palmér, H., Ebbelind, A. (2024). Division i förskoleklassen genom problemlösning och problemformulering. Forskning om undervisning och lärande. 12 (2). 46-67.
Status: Publicerad -
Ebbelind, A., Palmér, H., Van Bommel, J. (2024). How is students’ participation in a problem-solving project reflected in their drawings of a mathematics classroom?. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 9 (2).
Status: Publicerad -
Ebbelind, A. (2023). A functional view on language : a methodology for mathematics education to study shifts in prospective teachers’ discursive patterns. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 54 (8). 1731-1745.
Status: Publicerad -
Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Young Pupils’ Joint Creation of Multimodal Fairy Tales Using Analogue and Digital Resources. Education Sciences. 13 (6).
Status: Publicerad -
Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2023). Förskoleklasselever utforskar kombinatorik genom digitala animeringar. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 17 (4). 87-104.
Status: Publicerad -
Ebbelind, A., Segerby, C. (2015). Systemic functional linguistics as a methodological tool in mathematics education research. Nordisk matematikkdidaktikk. 20 (1). 33-54.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ebbelind, A., Palmér, H., Van Bommel, J. (2024). Förskoleklasselever ritar sin matematikundervisning : utfallet av problemlösningslektioner. Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning. (2).
Status: Publicerad -
Pramling Samuelsson, I., Magnusson, L.O., Kjällander, S., Palmer, A., Eidevald, C., et al. (2024). 27 forskare i upprop mot skärmfri förskola. Förskolan.
Status: Publicerad -
Kjällander, S., Walan, S., Nilsen, M., Petersen, P., Caiman, C., et al. (2023). ”Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi”. Svenska Dagbladet. (2023-06-18).
Status: Publicerad -
Ebbelind, A. (2022). Musikmatematik och barn. Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning. (4).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Ebbelind, A., Helliwell, T. (2024). Enacting Multiple Positions In Becoming A Mathematics Teacher Educator. Proceedings of the 47th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, PME : Rethinking mathematics education together. 192-199.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Patron, E., Ebbelind, A., Palmér, H., et al. (2024). To develop a multimodal learning design with digital tools. .
- Wernholm, M., Patron, E., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Exploring hybrid learning activities with six-year-olds. Programme of Symposia.
- Van Bommel, J., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Sandwiches : Problem solving on combinatorics in early mathematics education. The 6th POEM conference: A Mathematics Education Perspective on early Mathematics Learning between the Poles of Instruction and Construction, Bari, Italy 20-21 May 2024.
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2023). An exploration of how multimodal teaching and the creation of digital animations contribute to six-year-olds' meaning-making in chemistry. .
- Danielsson, K., Wernholm, M., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. Designing Futures the 11th international conference on multimodality : Book of abstracts London Conference. 76-77.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Van Bommel, J. (2023). Experience a sense of being, becoming and belonging to an educational design project as professional development.. Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). : Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME..
- Ebbelind, A., Helliwell, T. (2023). The role of dissonance in mathematics teacher education. Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) : Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. NERA Conference 2023 15 – 17 March Oslo.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. .
- Friesen, M., Helliwell, T., Casi, R., Ebbelind, A., Fauskanger, J., et al. (2023). An introduction to TWG18: Building bridges between different perspectives : Emerging themes from international research into mathematics teacher education and professional development. Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). : Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME..
- Van Bommel, J., Palmér, H., Ebbelind, A. (2023). Five minutes : Young students' understanding of time. Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) : Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME.
- Fauskanger, J., Ebbelind, A., Friesen, M., Samková, L., Helliwell, T., et al. (2022). International perspectives on mathematics teacher education and professional development : Current and emerging research. Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).
- Ebbelind, A., Helliwell, T. (2022). What you teach is what you get? : Exploring the experiences of prospective mathematics teachers during a teacher education programme. Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education : (CERME12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2022). Six-year-olds create digital animations to reinforce mathematical problem solving. Book of Abstracts ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’ Glasgow, Scotland 23rd – 26th August 2022.
- Ebbelind, A., Helliwell, T. (2022). Becoming a mathematics teacher (BeMT) : The role of teacher education. Conference on teachers’professional identitiesLinnaeus University : Växjö, 9-10 November 2022. 12-13.
- Ebbelind, A. (2019). Understanding student teachers’ professional development by looking beyond mathematics teacher education.. Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education..
- Ebbelind, A. (2015). We think so, me and my mother : Considering external participation inside teacher education. Views and Beliefs in Mathematics Education : Results of the 19th MAVI Conference. 109-120.
- Ebbelind, A. (2015). Systemic functional Linguistics as methodological tool when researching Patterns of Participation. Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education : CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2015, Prague, Czech Republic. 3185-3191.
- Palmér, H., Ebbelind, A. (2013). What is possible to learn? : Using ipads in teaching mathematics in preschool. Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. : Mathematics learning across the life span.. 425-432.
- Ebbelind, A. (2013). Disentangle a Student Teacher's Participation during Teacher Education. Eighth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME).
- Ebbelind, A. (2012). Analysing the Discourse of Teacher Training. .
- Ebbelind, A., Roos, H., Nilsson, P. (2012). Learning fractions : transformations between representations from a social semiotic perspective of multimodality. Proceedings of Norma 11 : The Sixth Nordic Conference on Mathematics Education. 217-226.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Ebbelind, A., Assarsson, P. (2022). Matematik i förskolan/förskoleklass med musik som metod. Presenterad på Matematikbiennalen, torsdag 31 mars 2022.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ebbelind, A. (2020). Becoming recognised as mathematically proficient : The role of a primary school teacher education programme. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 226.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Christiansen, I.M., De Ron, A., Ebbelind, A., Engström, S., Frisk, S., et al. (2021). The crosscurrents of Swedish mathematics teacher education. International perspectives on mathematics teacher education. Waxhaw, NC, USA, Information Age Publishing. 9-48.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Meningsskapande i kemi genom multimodal undervisning. Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 129-142.
- Palmér, H., Van Bommel, J., Ebbelind, A. (2024). Lösa och formulera problemuppgifter i matematik. Att undervisa barn i skolstartsåldern. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 61-81.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Selander, S., Danielsson, K., Wernholm, M., et al. (2023). Bedömning i förskolan. Den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskolan. Natur och kultur. 316-333.
- Ebbelind, A., Kjällander, S., Palmér, H. (2021). Matematik, digitalisering och programmering i förskolan. Programmering i skolmatematiken : möjligheter och utmaningar. Lund, Studentlitteratur AB. 73-87.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Palmér, H., Ebbelind, A. (2012). Matematiklärande. Förskoleklassens Didaktik : Möjligheter och Utmaningar. Stockholm, Natur och kultur. 134-184.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ebbelind, A., Palmér, H. (2016). Förskoleklassens Metodik: Upptäck och utforska matematik. Stockholm, Natur och kultur.
- Löfgren, B., Ebbelind, A. (2010). Mattemusik : En metod för ämnesintegrerat lärande. Stockholm, Sveriges utbildningsradio UR.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ebbelind, A., Palmér, H. (2019). Tal och mönster. Skolverket.
Denna text handlar om undervisning och lärande av naturliga tal och mönster. Textens första del tar utgångspunkt i begreppet tal och vad en god begreppsförståelse för tal kan innebära för elever i förskoleklass. Därefter följer en del om mönster – vad är ett mönster i matematisk mening och vad kan det innebära för elever i förskoleklass att utforska och beskriva mönster?
.