Andreas Eckert
UniversitetslektorMed en bakgrund som gymnasielärare som disputerat i matematikdidaktik så engagerar jag mig i frågor som rör lärarutbildningen med särskilt intresse mot lärande och undervisning i matematik. Det har rört frågor om lärares professionalitet, undervisningens ämnesinnehåll, programmering i matematikundervisningen och användningen av digitala verktyg.
Undervisning
När jag inte är engagerad i forskningsprojekt så undervisar jag studenter på universitetet som är blivande grundskole- eller gymnasielärare i matematik. Fokus ligger ofta på användning av digitala verktyg och programmering med avstamp i min egen forskning.
Forskning
Mitt forskningsintresse ligger i praktiknära forskning i matematikklassrummet. Det betyder att jag studerar lärares och elevers agerande i klassrummet, ofta i samarbete med verksamma lärare. Senaste projektet var DigiMath som finansierades av skolforskningsinstitutet. Där arbetade vi tillsammans med verksamma lärare på grundskolan med lektionsupplägg som utnyttjar potentialen i befintlig teknik i klassrummet för att förstärka matematikundervisningen på olika sätt. Några resultat av detta projekt, samt lektionsmaterialen, hittar du på digimath.se
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: DigiMath I detta projekt undersöker vi hur matematiklärare kan utnyttja digital teknik som är vanliga i svenska klassrum för att förstärka sin undervisningspraktik i matematik
-
Såddprojekt: Programmera sociala robotar - ett verktyg för lärande i den flerspråkiga grundskolan Det övergripande syftet är att bidra till att utveckla lärares kapacitet att utnyttja möjligheterna i…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Nilsson, P., Eckert, A. (2023). Design principles for simulation-based learning of hypothesis testing in secondary school. Mathematical Thinking and Learning.
Status: Epub för tryck -
Eckert, A., Nilsson, P. (2017). Introducing a symbolic interactionist approach on teaching mathematics : The case of revoicing as an interactional strategy in the teaching of probability. Journal of Mathematics Teacher Education. 20 (1). 31-48.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Nilsson, P., Eckert, A. (2019). Color-coding as a means to support flexibility in pattern generalization tasks. Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. 614-621.
- Eckert, A. (2017). Agency as a tool in design research collaborations. PROCEEDINGS OF THE TENTH CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION (CERME10). 3666-3673.
- Seidouvy, A., Eckert, A. (2017). Designing for responsibility and authority in experiment based instruction in mathematics : The case of reasoning with uncertainty. PROCEEDINGS OF THE TENTH CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION (CERME10). 3740-3747.
- Eckert, A., Nilsson, P. (2013). Contextualizing Sampling : Teaching Challenges and Possibilities. Proceedings of the Eight Conference of European Research in Mathematics Education.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Višňovská, J., Cortina, J.L., Eckert, A. (2023). Resource Design for Re-Sourcing Teaching. Handbook of Digital Resources in Mathematics Education. Springer. 1-25.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Eckert, A. (2014). The potential of a grounded theory approach to study teaching probability. Proceedings of the NinthInternational Conference on Teaching Statistics (ICOTS9, July, 2014), Flagstaff, Arizona, USA : Sustainability in statistics education.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Eckert, A. (2017). Contributing to develop contributions : - a metaphor for teaching in the reform mathematics classroom. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 100.