Angela Marx Åberg
UniversitetslektorLärare i språkdidaktiskt inriktade kurser inom ämnena tyska och svenska som andraspråk.
Undervisning
Undervisar ämnesdidaktiskt inriktade kurser inom ämneslärarprogrammet för blivande lärare i tyska, franska och svenska som andraspråk, samt för verksamma lärare i tyska inom Nordiskt masterprogram för språklärare. Handleder självständiga arbeten inom ämneslärarprogrammet (tyska) och grundlärarprogrammet (svenska).
Forskning
Föreståndare för Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet (CÄHL).
Forskningsintresset ligger främst vid olika aspekter av läsmotivation i relation till undervisning, samt arbete med litterära texter i språkundervisning.
Uppdrag
Programansvarig för Nordiskt masterprogram för språklärare, inriktning engelska, franska eller tyska.
Publikationer
Publikationer i urval
- Marx Åberg, A. (2017). Ich muss einfach weiterlesen! : Wie Spannung in Kinderkrimis erzeugt werden kann. Narratology Plus – Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults : Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt am Main et al., Peter Lang Publishing Group. 165-181.
- Marx Åberg, A. (2010). Lesefreude und Lernerorientierung : Eine Untersuchung von Lehrerentscheidungen beim Lesen eines Romans in einer Schülergruppe im schwedischen Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 198.
- Marx Åberg, A. (2019). Literaturgespräch in ‚Expertengruppen‘ : Unterstützung beim Lesen einer Kurzgeschichte im DaF-Unterricht. IDT 2017 : Band 2 : Sektionen. 208-212.
- Marx Åberg, A. (2020). Litteraturens roll som plattform för autenticitet och motivation i språkundervisningen. Litteraturdidaktik : språkämnen i samverkan. Stockholm, Natur och kultur. 90-105.
- Marx Åberg, A. (2016). Meningsfulla möten med litterära texter : Läsning bortom läsförståelse. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 155-171.
- Marx Åberg, A. (2006). Språkundervisning i mellanrummet : möjligheter och begränsningar. Mångkulturella aspekter på språkundervisningens kommunikativa praktiker : En konferensrapport. 17-34.
- Marx Åberg, A. (2009). Uppgift eller upplevelse? : Om läsuppgifters roll vid läsning av litterära texter i språkundervisning. Språkdidaktiska perspektiv : Undervisning och lärande i språk. Stockholm, Liber förlag. 81-96.
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Marx Åberg, A. (2014). Positiva läsupplevelser på främmande språk i undervisningen – går det?. Fokus på språk. 32. 9-29.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Marx Åberg, A. (2019). Literaturgespräch in ‚Expertengruppen‘ : Unterstützung beim Lesen einer Kurzgeschichte im DaF-Unterricht. IDT 2017 : Band 2 : Sektionen. 208-212.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Marx Åberg, A. (2020). Litteraturens roll som plattform för autenticitet och motivation i språkundervisningen. Litteraturdidaktik : språkämnen i samverkan. Stockholm, Natur och kultur. 90-105.
- Marx Åberg, A. (2017). Ich muss einfach weiterlesen! : Wie Spannung in Kinderkrimis erzeugt werden kann. Narratology Plus – Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults : Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt am Main et al., Peter Lang Publishing Group. 165-181.
- Löwe, C., Marx Åberg, A. (2015). Kulturelles Lernen im Unterricht des Deutschen als Fremdsprache am Beispiel des Blended-Learning-Lehrmaterials Berlin : Ort der Begegnung. Perspektive Nord: Zu Theorie und Praxis einer modernen Didaktik der Landeskunde : Beiträge zur 2. Konferenz des Netzwerks Landeskunde Nord in Stockholm am 24./25. Januar 2014. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group. 95-111.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
- Åberg, A. (2003). Die Verwandlung einer Identität : Identität und Identitätswandel in Franz Kafkas Die Verwandlung. Scripta minora : uppsatser och rapporter från Institutionen för humaniora, Växjö universitet. 32-62.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Marx Åberg, A. (2006). Språkundervisning i mellanrummet : möjligheter och begränsningar. Mångkulturella aspekter på språkundervisningens kommunikativa praktiker : En konferensrapport. 17-34.
- Thyberg, A., Marx Åberg, A. (2005). Forskning pågår : Föredrag vid "Forskning om undervisning i främmande språk", Växjö 2004. Forskning om undervisning i främmande språk : Rapport från workshop i Växjö 10-11 juni 2004. 9-20.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Marx Åberg, A. (2016). Meningsfulla möten med litterära texter : Läsning bortom läsförståelse. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 155-171.
- Marx Åberg, A. (2009). Uppgift eller upplevelse? : Om läsuppgifters roll vid läsning av litterära texter i språkundervisning. Språkdidaktiska perspektiv : Undervisning och lärande i språk. Stockholm, Liber förlag. 81-96.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Marx Åberg, A. (2010). Lesefreude und Lernerorientierung : Eine Untersuchung von Lehrerentscheidungen beim Lesen eines Romans in einer Schülergruppe im schwedischen Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 198.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Marx Åberg, A. (2007). Handledning av uppsatser som didaktiskt fenomen. Uppsatshandledning - tankar från forskningscirklar. Universitetspedagogiskt centrum, Växjö universitet. 41-46.
- Marx Åberg, A. (2007). Literarische Texte im Fremdsprachenunterricht als Raum für Begegnungen. : Das Unterrichtsprinzip Schülerorientierung.. Points of arrival: Travels in Time, Space and Self. Zielpunkte: Unterwegs in Zeit, Raum und Selbst. Narr, Tübingen.