Lärare i språkdidaktiskt inriktade kurser inom ämnena tyska och svenska som andraspråk. Forskare inom ämnesdidaktisk forskning med inriktning mot undervisning i tyska, moderna språk och svenska som andraspråk.
Undervisning
Undervisar ämnesdidaktiskt inriktade kurser inom ämneslärarprogrammet för blivande lärare i tyska, franska och svenska som andraspråk, samt för verksamma lärare i tyska inom Nordiskt masterprogram för språklärare. Handleder självständiga arbeten inom ämneslärarprogrammet (tyska).
Forskning
Mitt forskningsintresse ligger främst vid olika aspekter av läsmotivation i relation till undervisning, samt arbete med litterära texter i språkundervisning. Jag har även fördjupat mig i begreppet autenticitet i förhållande till undervisning, när undervisningen blir "på riktigt".
Uppdrag
Programrådsledare för Programrådet för ämneslärarexamen (Ämneslärarprogrammet och KPU)
Programansvarig för Nordiskt masterprogram för språklärare, inriktning engelska, franska eller tyska.
Del av ledningsgruppen för Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet (CÄHL).
Ledamot i styrgruppen för Litteraturdidaktiskt nätverk, https://ju.se/ldn
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Publikationer i urval
-
Marx Åberg, A. (2022). Språkundervisningens innehåll: Tornberg (2000) revisited*. HumaNetten. (49). 7-17.
Status: Publicerad - Marx Åberg, A. (2022). Är inte flickböcker spännande? : En analys av narrativ spänning i texter om och för unga kvinnor. Flickboken och flickors läsning : Flickskapande nu och då. Göteborg Stockholm, Makadam Förlag. 85-108.
- Marx Åberg, A. (2022). Autenticitet och lärande erfarenheter. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 161-170.
- Marx Åberg, A. (2020). Litteraturens roll som plattform för autenticitet och motivation i språkundervisningen. Litteraturdidaktik : språkämnen i samverkan. Stockholm, Natur och kultur. 90-105.
- Marx Åberg, A. (2017). Ich muss einfach weiterlesen! : Wie Spannung in Kinderkrimis erzeugt werden kann. Narratology Plus – Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults : Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt am Main et al., Peter Lang Publishing Group. 165-181.
- Marx Åberg, A. (2016). Meningsfulla möten med litterära texter : Läsning bortom läsförståelse. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 155-171.
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Marx Åberg, A. (2022). Språkundervisningens innehåll: Tornberg (2000) revisited*. HumaNetten. (49). 7-17.
Status: Publicerad -
Marx Åberg, A. (2014). Positiva läsupplevelser på främmande språk i undervisningen – går det?. Fokus på språk. 32. 9-29.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Marx Åberg, A., Löfstedt, T. (2022). Undervisningens vad : ämnesdidaktiska perspektiv på innehållsfrågan. HumaNetten. (49). 4-6.
Status: Publicerad -
Åberg, A. (2003). Die Verwandlung einer Identität : Identität und Identitätswandel in Franz Kafkas Die Verwandlung. Scripta minora : uppsatser och rapporter från Institutionen för humaniora, Växjö universitet. (45). 32-62.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Marx Åberg, A. (2010). Lesefreude und Lernerorientierung : Eine Untersuchung von Lehrerentscheidungen beim Lesen eines Romans in einer Schülergruppe im schwedischen Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 198.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Marx Åberg, A. (2022). Är inte flickböcker spännande? : En analys av narrativ spänning i texter om och för unga kvinnor. Flickboken och flickors läsning : Flickskapande nu och då. Göteborg Stockholm, Makadam Förlag. 85-108.
- Marx Åberg, A. (2020). Litteraturens roll som plattform för autenticitet och motivation i språkundervisningen. Litteraturdidaktik : språkämnen i samverkan. Stockholm, Natur och kultur. 90-105.
- Marx Åberg, A. (2017). Ich muss einfach weiterlesen! : Wie Spannung in Kinderkrimis erzeugt werden kann. Narratology Plus – Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults : Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt am Main et al., Peter Lang Publishing Group. 165-181.
- Löwe, C., Marx Åberg, A. (2015). Kulturelles Lernen im Unterricht des Deutschen als Fremdsprache am Beispiel des Blended-Learning-Lehrmaterials Berlin : Ort der Begegnung. Perspektive Nord: Zu Theorie und Praxis einer modernen Didaktik der Landeskunde : Beiträge zur 2. Konferenz des Netzwerks Landeskunde Nord in Stockholm am 24./25. Januar 2014. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group. 95-111.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Marx Åberg, A. (2022). Autenticitet och lärande erfarenheter. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 161-170.
- Marx Åberg, A. (2016). Meningsfulla möten med litterära texter : Läsning bortom läsförståelse. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 155-171.
- Marx Åberg, A. (2009). Uppgift eller upplevelse? : Om läsuppgifters roll vid läsning av litterära texter i språkundervisning. Språkdidaktiska perspektiv : Undervisning och lärande i språk. Stockholm, Liber förlag. 81-96.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Marx Åberg, A. (2007). Handledning av uppsatser som didaktiskt fenomen. Uppsatshandledning - tankar från forskningscirklar. Universitetspedagogiskt centrum, Växjö universitet. 41-46.
- Marx Åberg, A. (2007). Literarische Texte im Fremdsprachenunterricht als Raum für Begegnungen. : Das Unterrichtsprinzip Schülerorientierung.. Points of arrival: Travels in Time, Space and Self. Zielpunkte: Unterwegs in Zeit, Raum und Selbst. Narr, Tübingen.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Rosén, C., Marx Åberg, A. (2019). Processkrivning : [ ingår i Lärportalens modul Moderna språk, Skriftlig produktion och interaktion, Del 6: Processkrivning, årskurs 6-9, gymnasieskola och vuxenutbildning ]. Stockholm, Skolverket.
Publikationen innehåller text och film.
.