Anna-Carin Bredmar är filosofie doktor i Pedagogik vid Sektion Högskolepedagogik placerad på universitetsbiblioteket. Hon arbetar med högskolepedagogik på Linnéuniversitetet. Hennes forskningsintresse är lärares arbete utifrån ett relationellt livsvärldsfenomenologiskt perspektiv, liksom frågor av allmändidaktisk karaktär. Hon tillhör nätverket NORP (Nordiskt nätverk för relationell pedagogik).
Undervisning
I sitt arbete som lektor är hon främst engagerad i de behörighetsgivande utbildningarna vid lärosätet men även i kompetensutvecklingsaktiviteter och handledningskurser.
Forskning
I sin avhandling har hon studerat lärares arbetsglädje utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats. Hennes forskning fokuserar emotionella och relationella dimensioner i lärares arbete, professionsutbildning och professionellt lärande.
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Att angöra en brygga – gemensam digital plattform för lärare och forskare Syftet med detta projekt var att utveckla en gemensam digital plattform där lärare och forskare kan mötas och delge…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Bredmar, A. (2020). Developing Sensitive Sense and Sensible Sensibility in Pedagogical Work : Professional development through reflection on emotional experiences. Phenomenology & Practice. 14 (1). 57-72.
Status: Publicerad -
Bredmar, A. (2017). Emotionell närvaro i pedagogiskt arbete : En filosofisk analys med fokus på det mellanmänskliga mötets betydels. Pedagogisk forskning i Sverige. (3-4). 255-275.
Status: Publicerad -
Bredmar, A. (2013). Teachers' Experiences of Enjoyment of Work as a Subtle Atmosphere : An Empirical Lifeworld Phenomenological Analysis. Indo-Pacific Journal of Phenomenology. 13. 1-16.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Bredmar, A., Magnusson, M. (2022). Det tredje rummet – en samverkansmodell mellan akademi och fält. Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference: Innovation i Undervisning og Læring, Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet indbyder til den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference i Tórshavn fra den 3.- 5. maj 2022. : Abstrakt. 111-112.
- Nordänger, U.K., Herrlin, K., Strandberg, C., Gardesten, J., Bredmar, A. (2018). En verksamhetsintegrerad lärarutbildning - möjligheter och utmaningar. .
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Bredmar, A., Dahlberg, K. (2019). Fenomenologi : mellanrummets filosofi och dess praxis. Fenomenologiska sammanflätningar : till minne av Jan Bengtsson. Göteborg, Daidalos. 107-130.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Bredmar, A. (2015). Emotionell lyhördhet i lärares arbete. Lärande ur ett livsvärldsperspektiv. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 55-76.
- Bredmar, A., Cronqvist, M. (2013). Att utveckla och bedöma lärarskicklighet genom dialog. Doktorander som kreativa brobyggare. Göteborg, Göteborgs universitet. 53-60.
- Bredmar, A. (2008). Pedagogiskt arbete – konsten att definiera ett forskningsoch utbildningsfält. Pedagogiskt arbete : ett forskarutbildningsämne i utveckling vid IPD. Göteborg, Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. 41-59.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Bredmar, A. (2014). Lärares arbetsglädje : Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet. Doctoral Thesis. Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis. 289.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Bredmar, A. (2018). "Den här gången hade jag tur!" : Rektors värdering av VI-alumner och deras lärarutbildning, Rapport till Nämnden för lärarutbildning, NLU. Kalmar, Linnéuniversitetet. 34.