Anna-Carin Bredmar är filosofie doktor i pedagogiskt arbete. Hon arbetar vid Sektion Högskolepedagogik placerad på universitetsbiblioteket vid Linnéuniversitetet. Där arbetar hon främst med pedagogiska internutbildningar med fokus på undervisning och vuxnas lärande i högre utbildning utifrån ett designteoretiskt perspektiv. Hennes forskningsintresse är lärares arbete ur ett relationellt livsvärldsfenomenologiskt perspektiv liksom undervisning och allmändidaktik. Hon tillhör nätverket NORP (Nordiskt nätverk för relationell pedagogik).
Undervisning
I sitt arbete som lektor är hon främst engagerad i de behörighetsgivande utbildningarna vid lärosätet men även i kompetensutvecklingsaktiviteter och handledningskurser.
Forskning
I sin avhandling har hon studerat lärares arbetsglädje utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats. Hennes forskning fokuserar emotionella och relationella dimensioner i lärares arbete, professionsutbildning och professionellt lärande.
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Att angöra en brygga – gemensam digital plattform för lärare och forskare Syftet med detta projekt var att utveckla en gemensam digital plattform där lärare och forskare kan mötas och delge…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Bredmar, A. (2020). Developing Sensitive Sense and Sensible Sensibility in Pedagogical Work : Professional development through reflection on emotional experiences. Phenomenology & Practice. 14 (1). 57-72.
Status: Publicerad -
Bredmar, A. (2017). Emotionell närvaro i pedagogiskt arbete : En filosofisk analys med fokus på det mellanmänskliga mötets betydels. Pedagogisk forskning i Sverige. (3-4). 255-275.
Status: Publicerad -
Bredmar, A. (2013). Teachers' Experiences of Enjoyment of Work as a Subtle Atmosphere : An Empirical Lifeworld Phenomenological Analysis. Indo-Pacific Journal of Phenomenology. 13. 1-16.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Bredmar, A., Magnusson, M. (2022). Det tredje rummet – en samverkansmodell mellan akademi och fält. Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference: Innovation i Undervisning og Læring, Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet indbyder til den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference i Tórshavn fra den 3.- 5. maj 2022. : Abstrakt. 111-112.
- Nordänger, U.K., Herrlin, K., Strandberg, C., Gardesten, J., Bredmar, A. (2018). En verksamhetsintegrerad lärarutbildning - möjligheter och utmaningar. .
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Bredmar, A., Dahlberg, K. (2019). Fenomenologi : mellanrummets filosofi och dess praxis. Fenomenologiska sammanflätningar : till minne av Jan Bengtsson. Göteborg, Daidalos. 107-130.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Bredmar, A. (2015). Emotionell lyhördhet i lärares arbete. Lärande ur ett livsvärldsperspektiv. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 55-76.
- Bredmar, A., Cronqvist, M. (2013). Att utveckla och bedöma lärarskicklighet genom dialog. Doktorander som kreativa brobyggare. Göteborg, Göteborgs universitet. 53-60.
- Bredmar, A. (2008). Pedagogiskt arbete – konsten att definiera ett forskningsoch utbildningsfält. Pedagogiskt arbete : ett forskarutbildningsämne i utveckling vid IPD. Göteborg, Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. 41-59.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Bredmar, A. (2014). Lärares arbetsglädje : Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet. Doctoral Thesis. Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis. 289.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Bredmar, A. (2018). "Den här gången hade jag tur!" : Rektors värdering av VI-alumner och deras lärarutbildning, Rapport till Nämnden för lärarutbildning, NLU. Kalmar, Linnéuniversitetet. 34.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Lungström, J., Bredmar, A. (2023). Fritidshemmets och skolans relationsarbete : grunden för lärandet. Stockholm, Lärarförlaget.