Anna-Maria Sarstrand Marekovic
Universitetslektor, Biträdande prefektJag är anställd som lektor i sociologi och i min tjänst ingår både undervisning och forskning. Undervisningen sker i huvudsak inom ramen för sociologins grundkurser, sociologi I-III, samt kursen Global Labour Migration inom Internationella samhällsvetarprogrammets basår och kursen Migration, tid och temporalitet inom Masterprogrammet i sociologi.
År 2011 disputerade jag med avhandlingen ”Från invandrarbyrå till flyktingmottagning – fyrtio års arbete med invandrare och flyktingar på kommunal nivå” som är en historisk jämförande studie av hur mottagande av invandrare och flyktingar har organiserats på lokal nivå sedan mitten av 1960-talet och fram till 2010. Avhandlingen berör frågor om hur välfärdsstaten praktiskt och organisatoriskt har hanterat nyanlända invandrares och flyktingars inkorporering. Sedan dess har jag bedrivit forskning om migration och integration bland annat rörande nyanlända elevers utbildningstrajektorior och internationellt utbildade sjuksköterskors arbetsmarknadsinträde i Sverige.
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Från invandrarbyrå till flyktingmottagning Min avhandling var ett bidrag till forskningen om invandring och integration. Det är en historiesociologisk studie, där jag undersöker hur…
-
Projekt: Europeiska migrations- och integrationsnätet (EMIN) EMIN arbetar genom geografiskt oberoende insatser över hela Sverige. Projektets mål var att individuellt stödja målgruppen under hela dess…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Johansson, J., Sarstrand Marekovic, A., Forkby Söderqvist, Å. (2023). Mellan empowerment och disempowerment : - koordinerande arbete för nyanländas och utrikesföddas etablering på arbetsmarknaden inom lokal aktiveringspolitik. Socialvetenskaplig tidskrift. 30 (2). 583-603.
Status: Publicerad -
Hadziabdic, E., Sarstrand Marekovic, A., Salomonsson, J., Heikkilä, K. (2021). Experiences of nurses educated outside the European Union of a Swedish bridging program and the program’s role in their integration into the nursing profession : a qualitative interview study. BMC Nursing. 20 (1).
Status: Publicerad -
Sarstrand Marekovic, A. (2012). Kommunalt mottagande av invandrare och flyktingar – 40 år av utmaningar och erfarenheter. Socialmedicinsk Tidskrift. 89 (2). 104-111.
Status: Publicerad -
Sarstrand, A. (2006). Svenska mot modersmål - utvecklingen av två olika lärargrupper. Flervetenskapliga perspektiv i migrationsforskning. Årsbok 2006 från forskningsprofilen Arbetsmarknad Migration och Etniska relationer (AMER) vid Växjö universitet.
Status: Publicerad -
Sarstrand, A. (2004). Integration ur två perspektiv - en analys av kommunala integrationsstrategier. Invandring och integration. Sju uppsatser från forskningsmiljön Arbetsmarknad, MIgration och Etniska relationer (AMER) vid Växjö universitet. (55/2004).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Sarstrand Marekovic, A., Ulfsdotter Eriksson, Y. (2022). How trade unions and employer organisations address gender equality. Presented at Sociologidagarna 2022, Uppsala, 16-18 March, 2022.
- Ulfsdotter Eriksson, Y., Sarstrand Marekovic, A. (2021). Swedish Social Partners Take on Gender Equality on the Labour Market. Sociological knowledges for alternative futures : Barcelona (online), August 31st-September 3rd. 665-665.
- Ulfsdotter Eriksson, Y., Sarstrand Marekovic, A. (2021). Swedish trade unions and employer organisations take on gender equality on the labour market. Presented at ILERA, Lund (Online), 21-24 June, 2021.
- Sarstrand Marekovic, A., Närvänen, A. (2018). Integrating newly arrived students in upper secondary school : School staffs' perceptions and experiences. ECER 2018 : Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?.
- Sarstrand Marekovic, A. (2014). Against All Odds – first generation immigrants in upper secondary education. .
- Ulfsdotter Eriksson, Y., Sarstrand Marekovic, A. (2001). Swedish Trade Unions and Employer Organisations Take on Gender Equality on the Labour Market. Te 19th ILERA World Congress : MAKING AND BREAKING BOUNDARIES IN WORK ANDEMPLOYMENT RELATIONS | CONGRESS PROGRAMM.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Sarstrand Marekovic, A., Närvänen, A. (2023). Finding ways : from imagined to realized educational transitions and trajectories. Perspectives on Transitions in Refugee Education : Ruptures, Passages, and Re-Orientations. Opladen, Verlag Barbara Budrich. 63-78.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Sarstrand Marekovic, A. (2016). Mot alla odds?. Skolframgång i det mångkulturella samhället. Lund, Studentlitteratur AB. 143-159.
- Sarstrand Marekovic, A. (2012). Om tolkyrket – några korta reflektioner. Den bildade resenären : Vänner och kollegor belyser Svante Lundbergs väg från 1960-tal till 2010-tal. Växjö, Linnaeus University Press. 31-34.
- Sarstrand Marekovic, A. (2010). Swedish education or mother tongue training?. From Linnaeus to the future(s) : letters from afar. Växjö, Linnaeus University Press. 107-119.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Sarstrand Marekovic, A. (2011). Från invandrarbyrå till flyktingmottagning : Fyrtio års arbete med invandrare och flyktingar på kommunal nivå. Doctoral Thesis. Lund, Arkiv. 326.
Licentiatavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Sarstrand, A. (2007). De första invandrarbyråerna : Om invandrares inkorporering på kommunal nivå åren 1965-1984. Licentiate Thesis. Växjö, Institutionen för samhällsvetenskap, Växjö Universitet. 128.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Lund, A., Sarstrand Marekovic, A. (2009). I väntan på ... : En studie av jämställdhet och genusperspektiv vid en samhällsvetenskaplig universitetsinstitution åren 2006-2008. Växjö, Institutionen för samhällsvetenskap. 80.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Olofsson, G., Sarstrand Marekovic, A. (2012). Den bildade resenären : Vänner och kollegor belyser Svante Lundbergs väg från 1960-tal till 2010-tal. Växjö, Linnaeus University Press. 73.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Trondman, M., Andersson, C., Barmark, M., Bouakaz, L., Hiltunen, L., et al. (2014). Ett utbildningspolitiskt dilemma : mångkulturell inkorporering och skolprestation. Resultatdialog 2014. Stockholm, Vetenskapsrådet. 218-228.