Anna Linge, erhöll 1989 musiklärarexamen med inriktning mot violin vid Musikhögskolan vid Örebro Universitet (ÖU). Arbetade flera år som undervisande musiklärare. Erhöll 2004 magisterexamen i Biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås. Innehade 2004–2008 doktorandtjänst i musikvetenskap med musikpedagogisk inriktning vid ÖU. 2008 inleddes doktorandanställning i pedagogik vid Malmö Högskola, inom ämnet pedagogik med fokus på kreativ undervisning och resulterade i avhandlingen Svängrum för en kreativ musikpedagogik (Linge, 2013). 2013–2018 lektor i pedagogik vid Högskolan i Kristianstad, sedan 2018 lektor i musikpedagogik vid Institutionen för musik och bild vid Linnéuniversitetet. Programansvarig för musiklärarutbildningen vid Linnéuniversitetet. På fritiden aktiv som musiker.
Undervisning
Musiklärarprogrammet, estetiska lärprocesser i förskola samt F-3.
Forskning
Kreativitet, digitalt skapande
Uppdrag
Samverkan för bästa skola.
Ansvarig för musiklärarprogrammet.
Publikationer
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Linge, A. (2021). Creativity through digital tools in the school-subject of music. NOFA-8, The 8th Nordic Conference on Subject Education : May 18- 20, 2021 in Bergen. 151-151.
- Linge, A. (2021). Digital tools mediating and transforming the musical class room. Nordic Network for Research in Music Education, NNRME2021 : 2–3 March 2021 virtually in Trondheim, Norway.
- Lonnert, L., Linge, A. (2019). Musikalisk eller social utveckling : ett samarbetsprojekt mellan grundskola och musiklärarutbildning. Nordic Network for Research in Music Education, Abstracts : NNMPF 2019: Futures of Music in Higher Education. February 26–28, 2019, Royal College of Music in Stocholm. 61-61.
- Lonnert, L., Linge, A. (2019). Musical or social development : a project for music education students and children. 27th EAS (European association for music in schools) Conference / 7th European ISME (International Society for Music in Education) Regional Conference in Malmö, Sweden : ”The School I’d Like” – Music Education meeting the needs of the children and young people today.
- Linge, A. (2016). Begreppet estetiska lärprocesser som musisk-motoriska lärprocesser?. Presented at Musikforskning idag, Linnaeus University, Växjö 14-16 june 2016.
- Linge, A. (2015). Svängrumsteorin i lärarutbildningens undervisning. Presented at the 19th Conference of Nordic Network for Research in Music Education, University of the Arts Helsinki, March 3th-5th 2015 : NNMPF 2015.
- Linge, A. (2013). Making room for creative praxis in musical ensemble. The Eighth International Research in Music Education Conference, RIME 2013, April 9th-13th : University of Exeter. Summaries & Abstracts. 52-52.
- Linge, A. (2013). Musikämnets tysta kunskap och kritiska reflektion. Dialogkonferens: Pedagogisk forskning i Skåne : 28 augusti 2013, kl. 9.00-16.30 | Lunds universitet, Sociologiska institutionen. 21-22.
- Linge, A. (2013). Svängrum – för en kreativ musikpedagogik. Presented at NNMPF 2013, the Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, Bergen, Norway, 27 February – 1 March.
- Linge, A. (2013). Aesthetic learning process within drama, pictures and music. The 41st Nordic Educational Research Association (NERA) Conference 2013, (Nordisk Forening For Pedagogisk Forskning (NFPF) : March 7-9, 2013 in Reykjavik, Iceland.
- Linge, A. (2010). Music education as a field of enlighten praxis based on the understanding of music as a mediated social exploration and creativity. NERA conference 2010, Malmö.
- Linge, A. (2007). The meaning of music. Nordic Network For Research in Music Education organizes the conference at Sibelius Academy, Helsinki on February 1.-3.2007.
Artikel, forskningsöversikt (Refereegranskat)
-
Linge, A. (2012). Att undervisa för kreativitet : En litteraturöversikt. Pedagogisk forskning i Sverige. Malmö, Malmö University. 17 (3-4).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Linge, A. (2017). Musik och rörelse : samverkande ämnesingångar i förskolan. Absctracts, Senior Research, NNMPF 2017 : The 22nd Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, March 14-16 2017. 5-7.
- Linge, A. (2015). Estetiska processer i förskollärutbildningens undervisning. Dialogkonferens 2015 : Pedagogisk forskning i Skåne. 22-23.
- Linge, A. (2010). Music education within the field of creativity. Presented at the Pre-Conference Seminar on Writing Philosophy for Music Education : The Kalliokuninkala Retreat, June 3-8 2010, Helsinki, Finland.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Linge, A. (2021). Behovet av kreativa processer i högskolans förskollärarutbildning : Om konstnärligt utforskande, estetisk pedagogik och semiotiska perspektiv. Estetikens möjligheter : Om konstnärligt utforskande, estetisk pedagogik och semiotiska perspektiv. Studentlitteratur AB. 178.
- Linge, A. (2015). Creative Musical Practice in an Educational Context. Contemporary approaches to activity theory : interdisciplinary perspectives on human behavior. Hershey, IGI Global. 143-160.
- Linge, A. (2013). När och hur musikaliskt lärande blir kreativt. Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund, Studentlitteratur AB. 149-171.
- Linge, A., Danielsson, A., Westvall, M. (2006). Musikens pedagogik eller musikpedagogik?. Musikens pedagogik eller musikpedagogik? : teoretiska perspektiv på musikalisk mening, socialisation och musiksyn. Örebro, Avdelningen för musikpedagogik och konstnärligt utvecklingsarbete, Musikhögskolan vid Örebro universitet.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Linge, A. (2013). Svängrum : för en kreativ musikpedagogik. Doctoral Thesis. Malmö, Malmö University. 178.