Jag är lektor och studierektor i bildpedagogik vid institutionen för musik och bild. I grunden är jag utbildad bild- och matematiklärare. Efter några år i yrket vidareutbildade jag mig inom konstvetenskap och arkitekturhistoria och disputerade 2005 med avhandlingen Strävan efter ett ordnat samhälle. Stadsplanering i Huddinge 1900-1960. Vid sidan av detta har jag också varit verksam som konstnär. På Linnéuniversitetet har jag verit anställd sedan 2018.
Undervisning
Jag undervisar i skissteknik, design, konst- och arkitekturhistoria, vetenskaplig teori och metod och handleder studenter som gör självständiga arbeten och examensarbeten på ämneslärar- och grundlärarutbildningarna samt på KPU. Dessutom håller jag i fristående kurser i praktisk arkitekturhistoria där studenterna får fördjupade ämneskunskaper genom att kombinera teoretisk undervisning med gestaltande uppgifter.
Forskning
För närvarande driver jag ett forskningsprojekt som handlar om arkitekturundervisningens plats i den svenska skolan. Arkitektur berör oss alla eftersom vi bor och arbetar i hus och dagligen rör oss på gator och över torg. Hur vår omgivning är utformad och strukturerad påverkar oss i hög grad. Frågor som jag undersöker är bl.a. vad läroplanen LGR 11 tar upp som rör arkitektur, hur det har sett ut i äldre läroplaner och vad blivande lärare får för undervisning om arkitektur och miljö.
Jag är disputerad i konstvetenskap vid Stockholms universitet och har främst forskat om 1900-talets arkitektur och stadsplanering. I botten har jag en ämneslärarutbildning i bild och matematik och flera års utbildning på olika konstskolor. Innan jag kom till Linnéuniversitetet arbetade jag som lektor i konstvetenskap vid Uppsala universitet och tidigare som byggnadsantikvarie vid Upplandsmuseet. Vid sidan av min lärargärning är jag verksam konstnär.