Undervisning
Min undervisning präglas av ett dialogiskt perspektiv vilket innebär att studenter får pröva olika samtalsformer med det gemensamt att frågor och diskussionspunkter formuleras av dem själva. Jag undervisar mestadels på kurser inom ämneslärarprogrammet med fokus på litteraturdidaktik. En viktig målsättning är att inkludera författare från olika marginaliserade grupper vid sammansättning av litteraturlistor.
Forskning
Min avhandling handlar om gymnasieelevers deliberativa samtal om skönlitteratur inom engelskämnet. Sedan dess har jag bland annat forskat om hur förstaårsstudenter på universitetet lär sig behärska det ämnesspråk som används i litteraturvetenskap inom ämnet engelska samt om olika typer av muntliga grupptentamina för litteratursamtal också detta inom ämnet engelska. I ett pågående VR-projekt om ämneslitteracitet lett av Ewa Bergh-Nestlog undersöker vi vilka diskurser lärarutbildare rör sig mellan när det gäller ämnesspråk inom ämnena svenska, engelska, och matematik i grundlärarprogrammet årskurs 4-6.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Thyberg, A. (2023). Starting with Puppies Instead of Pit Bulls*. HumaNetten. (51). 75-100.
Status: Publicerad -
Thyberg, A. (2022). Two Oral Exam Formats for Literary Analysis in the Tertiary English as a Foreign Language Seminar. Languages. 7 (2).
Status: Publicerad -
Thyberg, A. (2019). Litteraturvetenskapliga termer inom engelskämnet på universitetsnivå. HumaNetten. (42). 78-112.
Status: Publicerad -
Thyberg, A. (2011). Four Female Student Readers of Buchi Emecheta's "Second-Class Citizen" : Reinforcing Positions of Privilege in the Contact Zone of Literature. Making Connections - Interdisciplinary Approaches to Cultural Diversity. 13 (1). 31-42.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Thyberg, A., Källkvist, M., Bergh Nestlog, E., Uddling, J., Johansson, A. (2025). Nexus analysis as a framework for understanding complex connections inherent in teacher education program literacy practices. Book of Abstracts Educational Linguistics Conference..
- Bergh Nestlog, E., Thyberg, A., Uddling, J. (2023). Ämneslitteracitet i lärarutbildningen : litteracitetsdiskurser bland lärarutbildare. .
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Thyberg, A. (2022). Text Selection in the English as a Foreign Language Classroom. HumaNetten. (49). 18-44.
Status: Publicerad -
Thyberg, A. (2007). Litteratur som kontaktzone i engelskklassen. Sprogforum tidsskrift for sprog- og kulturpaedagogik. 13 (41). 47-50.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Bergh Nestlog, E., Thyberg, A., Johansson, A., Uddling, J., Källkvist, M., et al. (2023). Ämneslitteracitet i lärarutbildning och skola. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet vid lärarutbildningen, Kalmar, 21 november, 2023.
- Thyberg, A. (2006). Deliberativa samtal inom engelskundervisningen. Mångkulturella aspekter på språkundervisningens kommunikativa praktiker : en konferensrapport. 61-77.
- Thyberg, A., Marx Åberg, A. (2005). Forskning pågår : Föredrag vid "Forskning om undervisning i främmande språk", Växjö 2004. Forskning om undervisning i främmande språk : Rapport från workshop i Växjö 10-11 juni 2004. 9-20.
- Thyberg, A. (2005). What is the link between the ideals of a liberal education and the reading of literature in English?. Forskning om undervisning i främmande språk : Rapport från workshop i Växjö 10-11 juni 2004. 215-224.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Thyberg, A. (2016). Identifikation som drivkraft : Romanläsning på engelska. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 139-154.
- Thyberg, A. (2009). Litteraturläsning som kontaktzon. Språkdidaktiska perspektiv : om undervisning och lärande i främmande språk. Stockholm, Liber. 97-110.
- Thyberg, A. (2007). Democratic ideals and aesthetic reading in the English as a Foreign Language classroom. Integrativ didaktik i olika ämnesperspektiv. Växjö, Växjö University Press. 73-81.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Thyberg, A. (2012). Ambiguity and Estrangement : Peer-Led Deliberative Dialogues on Literature in the EFL Classroom. Doctoral Thesis. Växjö, Kalmar, Linnaeus University Press. 413.