Anna-Liisa Närvänen
Docent
Institutionen för samhällsstudier
Fakulteten för samhällsvetenskap
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Sarstrand Marekovic, A., Närvänen, A. (2023). Cooling Out and Warming Up : Professional Strategies in the Education of Newly Arrived Migrant Students in Sweden. International Journal for Research on Extended Education. 11 (2). 4-17.
Status: Publicerad -
Elvstrand, H., Närvänen, A. (2016). Children's Own Perspectives on Participation in Leisure-time Centers in Sweden. American Journal of Educational Research. 4 (6). 496-503.
Status: Publicerad -
Närvänen, A., Elvstrand, H. (2015). What is Participation? : Pedagogues´Interpretative Repertoires and Ideological Dilemmas Regarding Children's Participation in Swedish leisure-time Centres. International Journal for Research on Extended Education. 3 (2). 61-78.
Status: Publicerad -
Närvänen, A., Markström, A. (2015). Co-producing Children's Sociality in Parent-Teacher Conferences. Scandinavian Journal of Educational Research. 59 (5). 546-563.
Status: Publicerad -
Närvänen, A., Elvstrand, H. (2014). Att (om)skapa fritidshemskulturer : Om visioner, gränsdragningar och identitetsarbete. Barn. (3). 9-25.
Status: Publicerad -
Närvänen, A., Häll, L. (2014). Perspektiv på ålder i vardagslivets interaktioner : [ Perspective on age in everyday interactions ]. Sociologisk forskning. 51 (1). 15-28.
Status: Publicerad -
Krekula, C., Närvänen, A., Näsman, E. (2005). Ålder i intersektionell analys. Kvinnovetenskaplig tidskrift. (2-3). 81-94.
Status: Publicerad -
Närvänen, A., Näsman, E. (2004). Childhood as generation or life phase?. Young : Nordic journal of youth research. 12 (1). 91-111.
Status: Publicerad -
Åsbring, P., Närvänen, A. (2004). Patient power and control : A study of women with uncertain illness trajectories. Qualitative Health Research. 14 (2). 226-240.
Status: Publicerad -
Närvänen, A., Åsbring, P. (2004). Kroniskt trötthetssyndrom, fibromyalgi och risken att bli stigmatiserad. Socialvetenskaplig tidskrift. (1). 39-53.
Status: Publicerad -
Åsbring, P., Närvänen, A. (2003). Ideal versus reality : Physicians perspectives on patients with chronic fatigue syndrome (CFS) and fibromyalgia. Social Science and Medicine. 57 (4). 711-720.
Status: Publicerad -
Krevers, B., Närvänen, A., Öberg, B. (2002). Patient evaluation of the care and rehabilitation process in geriatric hospital care. Disability and Rehabilitation. 24 (9). 482-491.
Status: Publicerad -
Åsbring, P., Närvänen, A. (2002). Women's experiences of stigma in relation to chronic fatigue syndrome and fibromyalgia. Qualitative Health Research. 12 (2). 148-160.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Sarstrand Marekovic, A., Närvänen, A. (2018). Integrating newly arrived students in upper secondary school : School staffs' perceptions and experiences. ECER 2018 : Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?.
- Elvstrand, H., Närvänen, A. (2016). Comparing how children versus instructors in leisure centre define the meaning of participation. .
- Elvstrand, H., Närvänen, A. (2015). Children's perspective of their own participation in after-school care. .
- Elvstrand, H., Närvänen, A. (2014). Children's Participation in After-School Care: visions and realities. ECER 2014, The Past, the Present and the Future of Educational Research : Network: 25. Research on Children's Rights in Education.
- Närvänen, A., Näsman, E. (2006). Aged Childhood and Children - Peer Collectivity. .
- Närvänen, A., Näsman, E. (2005). Age and intersectionality - the childhood case. .
- Närvänen, A., Näsman, E. (2004). Age order and children's agency. .
- Närvänen, A., Näsman, E. (2004). Challenging postmodern life courses? Reflections on social change, life course institution, age order and agency. Cost A19 meeting.
- Närvänen, A., Näsman, E. (2004). New Childhoods - New Modernity?. .
- Närvänen, A., Näsman, E. (2003). Time and Space in Different Life Phases. .
- Närvänen, A., Näsman, E. (2002). Childhood as generation or life phase?. .
- Närvänen, A. (2002). Goffman´s Dramaturgy - Time, Space and Identities. .
- Närvänen, A. (2001). Åldrande, livsförlopp, generation. .
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Sarstrand Marekovic, A., Närvänen, A. (2023). Finding ways : from imagined to realized educational transitions and trajectories. Perspectives on Transitions in Refugee Education : Ruptures, Passages, and Re-Orientations. Opladen, Verlag Barbara Budrich. 63-78.
- Närvänen, A., Markström, A. (2017). Ålder som meningsbärande och normerande resurs i förskolans utvecklingssamtal. Introduktion till kritiska åldersstudier. Lund, Studentlitteratur AB. 125-140.
- Närvänen, A. (2004). Age Ageing and Life Course. Changing worlds and the ageing subject : Dimensions in the study of ageing and later life. Aldershot, Ashgate. 65-80.
- Närvänen, A. (1994). Tids- och rumssociologiska aspekter på stigmatisering och totala institutioner. Samhälle, psykiatrisk vård och psykisk hälsa. Linköping, Tema, Univ.. 99-114.
Rapport (Refereegranskat)
- Närvänen, A., Näsman, E. (2006). Challenging Postmodern Life Courses?. Linköping, Linköpings universitet.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Närvänen, A., Elvstrand, H. (2015). Aktionsforskning på fritidshem - villkor och möjligheter. Venue.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Sarstrand Marekovic, A., Närvänen, A. (2016). The meanings of age and time for newly arrived immigrant pupils’ educational trajectories. .
- Närvänen, A., Elvtrand, H. (2014). Action research in after-school care units. : Analysis of teacher's interpretive frames in talking visions and making action plans.. .
- Elvstrand, H., Närvänen, A. (2013). Everyday practice in after school care. Disruptions and eruptions as opportunities for transforming education : Abstract book.
- Närvänen, A., Näsman, E. (2005). Doing Age, Doing Childhood - Performing or Contesting the Age Order. .
- Krekula, C., Närvänen, A., Näsman, E. (2005). Åldersfrågan i diskussionen om intersektionalitet. .
- Närvänen, A., Näsman, E. (2002). Age - life course - generation. .
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Andersson, J., Lukkarinen Kvist, M., Nilsson, M., Närvänen, A. (2011). Att leva med tiden : Samhälls- och kulturanalytiska perspektiv på ålder och åldrande. Lund, Studentlitteratur AB.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Elvstrand, H., Närvänen, A. (2019). Aktionsforskning som metod i utvecklingsinriktade examensarbeten. Att skapa en professionell identitet : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 42-61.
- Elvstrand, H., Närvänen, A. (2019). Delaktighet i fritidshem - elevers och fritidslärares perspektiv. Fritidshemmets möjligheter : Att arbeta fritidspedagogiskt. Lund, Studentlitteratur AB. 141-160.
- Närvänen, A., Elvstrand, H. (2019). Kunskapsutveckling i fritidshem. Fritidshemmets möjligheter : Att arbeta fritidspedagogiskt. Lund, Studentlitteratur AB. 43-66.
- Närvänen, A. (2013). Sociala världar, socialisation och identitetsskapande. Barns livsvillkor : I mötet med skola och fritidshem. Lund, Studentlitteratur AB. 61-76.
- Närvänen, A. (2009). Ålder, livslopp, åldersordning. Åldrande, åldersordning, ålderism. Linköping, Linköping university. 18-29.
- Närvänen, A., Näsman, E. (2007). Time, Identity and Agency. Flexible childhood? : exploring children's welfare in time and space. Odense, University Press of Southern Denmark. 69-92.
- Närvänen, A., Näsman, E. (2007). Age Order and Children´s Agency. Childhood, generational order and the welfare state : exploring children's social and economic welfare. Odense, University Press of Southern Denmark. 225-249.
- Närvänen, A., Näsman, E. (2006). Etik och forskningens vardag. Etik i forskningens vardag. Linköping, Linköpings universitet.
- Närvänen, A., Näsman, E. (2006). Ålderism och forskningsetik. Etik i forskningens vardag. Linköping, Linköpings universitet.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Närvänen, A. (1994). Temporalitet och social ordning. Doctoral Thesis. Linköping, Linköpings universitet. 371.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Närvänen, A. (2003). Time, Space and Identities - a Dramaturgical Approach.
- Närvänen, A. (1996). Vårdprocessen i tillbakablick. : arbetsrapport 5 i projektet Patientuppföljning ur ett processperspektiv, slutrapport. Linköping, Linköpings universitet. 37.
- Närvänen, A. (1995). Att veta var man är och vart man ska : De äldre om sjukhus, enheter och förflyttningar : arbetsrapport nr 2 i projektet Patientuppföljning ur ett processperspektiv. Linköping, Linköpings universitet. 44.
- Närvänen, A. (1995). Intervjuer med äldre : Reflektioner om metod och vägledning till analys och tolkning : arbetsrapport 1 i projektet Patientuppföljning ur ett processperspektiv. Linköping, Linköpings Universitet. 42.
- Närvänen, A. (1995). Om ålderdom och innebörden av sjukdomsbanor. Linköping, Linköpings universitet. 73.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Närvänen, A., Näsman, E. (2006). Etik i forskningens vardag. Linköping, Linköpings universitet. 197.
- Öberg, B., Närvänen, A., Näsman, E., Olsson, E. (2004). Changing Worlds and the Ageing subject : Dimensions in the study of ageing and later life. Aldershot, Ashgate. 207.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Närvänen, A. (1999). När kvalitativa studier blir text. Lund, Studentlitteratur.