Annelie Johansson

Annelie Johansson

Universitetslektor, prefekt
Institutionen för svenska språket Fakulteten för konst och humaniora
Spara kontaktuppgifter Ladda ner bild

Jag är filosofie doktor i svenska språket, didaktisk inriktning och legitimerad lärare i ämnena svenska och historia. Jag har varit anställd vid Linnéuniversitet sedan 2006 (då Växjö universitet). 

Uppdrag

  • 2025–2027 Prefekt, institutionen för svenska språket, Linnéuniversitetet
  • 2022–2024 Biträdande prefekt, institutionen för svenska språket, Linnéuniversitetet
  • 2022– Ledamot i styrelsen för Nationella nätverket i svenska med didaktisk inriktning (SMDI)
  • 2020– Koordinator Forskargruppen Litteracitet och undervisning
  • 2024–2025 UiF:s koordinator för samverkansprojektet Växjös modeller och arenor för en skola på vetenskaplig grund
  • 2022– Ledamot i ledningsgruppen för Kunskapsmiljö Linné utbildning i förändring (UiF)
  • 2023 Utrymningsledare Brandskyddsorganisationen för fakulteten för konst och humaniora 
  • 2022–2024 Projektdeltagare Växjös modeller och arenor för en skola på vetenskaplig grund
  • 2018–2024 Ledamot i programrådet för grundlärarexamen, Linnéuniversitetet
  • 2017–2024 Studierektor för grundlärarlaget i svenska, Linnéuniversitetet
  • 2015 Biträdande studierektor, institutionen för svenska språket, Linnéuniversitetet.
  • 2010–2012 Doktorandrepresentant i beredningsgrupper och i handledarkollegiet för forskarutbildning i språkvetenskap.

Anställningar

  • 2019– Universitetslektor, befordrad, Linnéuniversitetet
  • 2017–2019 Universitetsadjunkt i svenska språket, didaktisk inriktning, Linnéuniversitetet
  • 2014–2017 Vikarierande universitetsadjunkt i svenska språket, didaktisk inriktning, Linnéuniversitetet
  • 2008–2014 Doktorand i svenska språket, didaktisk inriktning
  • 2006–2008 Vikarierande universitetsadjunkt, Växjö universitet
  • 2006–2007 Vikarierande högskoleadjunkt, Blekinge Tekniska Högskola
  • 2005 timvikarie, ämneslärare i historia, Vetlanda kommun
  • 2001–2002 timvikarie, ämneslärare svenska, Alvesta kommun

Examina

  • 2018 Filosofie doktorsexamen, svenska språket, didaktisk inriktning
  • 2006 Lärarexamen, inriktning/ämne: svenska och historia för verk­sam­het i grundskolans senare år och gymnasieskolan, Växjö uni­versi­tet.
  • 2006 Filosofie magisterexamen, svenska med didaktisk inriktning, Växjö universitet. 
  • 2006 Filosofie kandidatexamen, historia, Växjö universitet. 

Övriga utbildningar/övrigt av relevans

  • 2024–2025 Ny som chef, Linnéuniversitetet
  • 2024 Arbetsmiljöutbildning, Linnéuniversitetet
  • 2024 Ekonomispelet, Linnéuniversitetet
  • 2019 Arbetsmiljöutbildning, Linnéuniversitetet
  • 2018–2019 Ledarskapsutveckling för personal med arbetsledande funktioner, LUPA, Linnéuniversitetet
  • 2018 Att leda andra utan att vara chef, Confex
  • 2012 Lärarlegitimation, utfärdad av Skolverket
  • 2011 Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning Linnéuniversitetet
  • 2007 Universitetspedagogik i form av forskningscirklar, Växjö universitet

Undervisning

För nävarande handleder och examinerar jag främst självständiga arbeten på grundnivå och avancerad nivå inom lärarutbildningen. 

Samlad undervisningerfarenhet (vid Blekinge tekniska högskola, Växjö universitet, Linnéunversitetet 2006–2024)

Grundkurser i svenska språket (campus och distans)

  • Språk, individ och samhälle (kursutveckling, kursansvar, undervisning)
  • Retorik i tal och skrift (kursutveckling, kursansvar, undervisning, examination)
  • Språkets byggnad och bruk I och II (kursansvar och undervisning)
  • Språklig förändring och variation (kursansvar och undervisning)
  • Sociolingvistik (kursansvar, undervisning)
  • Självständigt arbete, grundnivå (handledning, examination)
  • Nordiska språk med särskild inriktning på svenska, delkurs uppsatskurs (uppsatshandledning)
  • Akademiskt skrivande (kursutveckling, kursansvar, undervisning, examination)
  • Text- och diskursanalys (kursutveckling, kursansvar, undervisning)
  • Praktisk svenska, att skriva uppsats och rapport (kursansvar, undervisning)
  • BTH: Uppsatskurs (kursansvar, undervisining)
  • BTH: Svenska språket 1–20, delkurs textkunskap och textanalys respektive delkurs Uppsats (undervisning och examination)

Fristående kurser, svenska med didaktisk inriktning (distans)

  • Elevtextanalys (kursansvar, undervisning, examination)
  • Betyg och bedömning i svenskämnet (kursansvar, undervisning)
  • Inriktning svenska för grundskolan I, momentet svenska språket, verksamhetsförlagd utbildning (kursansvar, undervisning, examination)
  • Inriktning svenska för grundskolan, uppsatskurs (kursansvar och undervisning)
  • Inriktning svenska för grundskolan, momentet svenska språket inom delkurser om tala, skriva, läsa; verksamhetsförlagd utbildning; delkurs om läs- och skrivutveckling i det mångkulturella klassrummet (kursansvar, undervisning, examination)

Programkurser (campus)

  • Självständigt arbete I (grundnivå) och II (avancerad nivå), grundlärarprogrammet (kursansvar, handledare, examinator)
  • Elevtextanalys (kursansvar, undervisning, examinator)
  • Betyg och bedömning i svenskämnet (kursansvar, undervisning, examination)
  • Kommunikation och språkutveckling för lärande i fritidshem (kursansvar, undervisning, examinator)
  • Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare i svenska (VFU-besök på partnerskolor)
  • Svenska III inriktning mot arbete i gymnasieskolan (kursansvar, examinator)
  • Gymnasieskolans skrivande: språk, struktur och handledning (kursansvar, undervisning)
  • Allmänt utbildningsområde kurs 1, styrdokument och lärande (gästföreläsning)
  • Allmänt utbildningsområde kurs 4, ledarskap och lärarprofession i teori och praktik (gästföreläsning)
  • Introduktion till översättning, delkurs 2 textkunskap och skrivande (kursansvar, undervisning)
  • Medie- och kommunikationsprogrammet, Den mänskliga kommunikationens grunder, delkurs Konsten att tala och skriva 1 (delat kursansvar, undervisning)
  • Svenska för de tidiga åren, delkurs 2, momentet allmän språkvetenskap
  • Biblioteks- och informationsvetenskap, momentet reflekterande skrivande och muntlig framställning inom delkurs 3 Teori – praktik – reflektion III/IV (undervisning, examination)
  • Inriktning svenska för grunskolans senare år och för gymnasieskolan (gästföreläsning)
  • Inriktning svenska för grundskolans senare år och för gymanasieskolan I, Texter i elevens vardag, respektive verksamhetsförlagd utbildning (undervisning)
  • Inriktning svenska och matematik för skolans tidigare år, momentet allmän språkvetenskap inom läs- och skrivutveckling under tidiga år (undervisning)
  • Inriktning svenska och engelska för grundskolans tidigare år, momentet svenska språket inom delkurs om allmän språkvetenskap (undervisning, examination)
  • Retorik och skrivande för studier och yrkesliv (delat kursansvar, undervisning)

Uppdragsutbildning

  • Delat kursansvar för Skolverkets uppdragsutbildning 1SV17U "Språk och kommunikation samt matematiska uttrycksformer för förskoleklassen"

Samverkan 

  • Jenny Nyströmskolan, Kalmar: Föreläsning: Akademiskt skrivande – vad, varför och hur?
  • Katedraldagen: Föreläsning: Retorik – en kommunikationsmodell för tal och skrift; Föreläsning: Retoriska redskap för tal och skrift
  • Gymnasiedagar, Öppet hus: Föreläsning: Akademiskt skrivande, vad, varför och hur?
  • Katedralskolan, Växjö: Föreläsning: Lärares bedömningsspråk

Övrigt

Forskning

Mina forskningsintressen rör bedömningsdiskurser, litteracitet, återkoppling, källhantering och akademiska skrivprocesser.

2018 disputerade jag på en avhandling om lärares bedömningsspråk i grundskolans skriftliga omdömen. Angreppssättet är diskursanalytiskt och jag analyserar språkhandlingar, bedömningsfokus och språklig utformning med analysmetoder hämtade från systemisk-funktionell lingvistik. Avhandlingsarbetet ingick i projektet Texter med tyngd som undersöker studenters och yrkesverksammas myndighetsskrivande i tre professioner och utbildningar (lärare, poliser, socionomer).

Tillsammans med Christian Waldmann och Sergej Ivanov arbetar jag sedan 2020 med olika projekt som undersöker autentiskt akademiskt skrivande och studenters källhantering med hjälp av tangentloggning. Ett projekt tilldelades under hösten 2021 forskningsmedel från Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring och undersöker digital källhantering i framställning av ett examensarbete, och ett annat NLU-finansierat projekt på temat Akademisk litteracitet, AkLit startar 2025 (i det projektet ingår även Camilla Nilvius).

Under 2022–2023 genomför jag ett projekt om bedömningsdiskurser i förskoleklassens kartläggningsmaterial. Projektet har fått forskningsmedel från Litteracitet och undervisning och ingår i nämnden för lärarutbildnings strategiska satsning på förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll under 2021–2022. Från 2022 är jag också medlem i projektgruppen för Växjös modeller och arenor för en skola på vetenskaplig grund

Under 2022–2027 ingår jag också i det i huvudsak VR-finansierade forskningsprojektet Ämneslitteracitet i lärarutbildningen (Disciplinary Literacy – DiLit) som leds av Ewa Bergh Nestlog. Syftet är att utveckla kunskap om ämnesspråk och ämneslitteracitet i kärnämnena engelska, matematik och svenska i grundlärarutbildningen, årskurs 4–6, och att identifiera, kritiskt granska och problematisera hur undervisningen i fråga om ämnesspråk och ämneslitteracitet kan stärkas. Inom projektet intresserar jag mig särskilt för likheter och skillnader i lärarutbildares bedömning av studenters texter i olika ämnen samt för hur ämneslitteracitet och undervisning om ämneslitteracitet karaktäriseras i nationella och institutionella policydokument. 

Jag deltar även i följande forskningsmiljöer vid Linnéuniversitetet: Centrum för educational linguistics (EdLing) och Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet (CÄHL).

Referee/reviewer

Jag har haft uppdrag som referee/reviewer för följande tidskrifter och konferenser:

  • HumaNetten
  • ASLA:s tidskrift
  • Languages
  • Språk och stil
  • Svenskans beskrivning
  • EdLing2024
  • Nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning

Opponentskap

  • granskare på Gabriel Bäcks mittseminarium: En högstadieskola som flerspråkig arena – i policy och praktik, 20250127.

Övrigt

Uppdrag

Jag har för nävarande uppdrag som prefekt vid institutionen för svenska språket och ingår i den rollen också i Ledningsrådet för fakulteten för konst och humaniora. Jag är även koordinator för forskargruppen Litteracitet och undervisning (LoU) samt ingår i ledningsgruppen för Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring

Publikationer

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Övrigt veten­skapligt)

Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt veten­skapligt)

Doktors­avhandling, mono­grafi (Övrigt veten­skapligt)