Annelie Johansson
Universitetslektor, prefektJag är filosofie doktor i svenska språket, didaktisk inriktning och legitimerad lärare i ämnena svenska och historia. Jag har varit anställd vid Linnéuniversitet sedan 2006 (då Växjö universitet).
Uppdrag
- 2025–2027 Prefekt, institutionen för svenska språket, Linnéuniversitetet
- 2022–2024 Biträdande prefekt, institutionen för svenska språket, Linnéuniversitetet
- 2022– Ledamot i styrelsen för Nationella nätverket i svenska med didaktisk inriktning (SMDI)
- 2020– Koordinator Forskargruppen Litteracitet och undervisning
- 2024–2025 UiF:s koordinator för samverkansprojektet Växjös modeller och arenor för en skola på vetenskaplig grund
- 2022– Ledamot i ledningsgruppen för Kunskapsmiljö Linné utbildning i förändring (UiF)
- 2023 Utrymningsledare Brandskyddsorganisationen för fakulteten för konst och humaniora
- 2022–2024 Projektdeltagare Växjös modeller och arenor för en skola på vetenskaplig grund
- 2018–2024 Ledamot i programrådet för grundlärarexamen, Linnéuniversitetet
- 2017–2024 Studierektor för grundlärarlaget i svenska, Linnéuniversitetet
- 2015 Biträdande studierektor, institutionen för svenska språket, Linnéuniversitetet.
- 2010–2012 Doktorandrepresentant i beredningsgrupper och i handledarkollegiet för forskarutbildning i språkvetenskap.
Anställningar
- 2019– Universitetslektor, befordrad, Linnéuniversitetet
- 2017–2019 Universitetsadjunkt i svenska språket, didaktisk inriktning, Linnéuniversitetet
- 2014–2017 Vikarierande universitetsadjunkt i svenska språket, didaktisk inriktning, Linnéuniversitetet
- 2008–2014 Doktorand i svenska språket, didaktisk inriktning
- 2006–2008 Vikarierande universitetsadjunkt, Växjö universitet
- 2006–2007 Vikarierande högskoleadjunkt, Blekinge Tekniska Högskola
- 2005 timvikarie, ämneslärare i historia, Vetlanda kommun
- 2001–2002 timvikarie, ämneslärare svenska, Alvesta kommun
Examina
- 2018 Filosofie doktorsexamen, svenska språket, didaktisk inriktning
- 2006 Lärarexamen, inriktning/ämne: svenska och historia för verksamhet i grundskolans senare år och gymnasieskolan, Växjö universitet.
- 2006 Filosofie magisterexamen, svenska med didaktisk inriktning, Växjö universitet.
- 2006 Filosofie kandidatexamen, historia, Växjö universitet.
Övriga utbildningar/övrigt av relevans
- 2024–2025 Ny som chef, Linnéuniversitetet
- 2024 Arbetsmiljöutbildning, Linnéuniversitetet
- 2024 Ekonomispelet, Linnéuniversitetet
- 2019 Arbetsmiljöutbildning, Linnéuniversitetet
- 2018–2019 Ledarskapsutveckling för personal med arbetsledande funktioner, LUPA, Linnéuniversitetet
- 2018 Att leda andra utan att vara chef, Confex
- 2012 Lärarlegitimation, utfärdad av Skolverket
- 2011 Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning Linnéuniversitetet
- 2007 Universitetspedagogik i form av forskningscirklar, Växjö universitet
Undervisning
För nävarande handleder och examinerar jag främst självständiga arbeten på grundnivå och avancerad nivå inom lärarutbildningen.
Samlad undervisningerfarenhet (vid Blekinge tekniska högskola, Växjö universitet, Linnéunversitetet 2006–2024)
Grundkurser i svenska språket (campus och distans)
- Språk, individ och samhälle (kursutveckling, kursansvar, undervisning)
- Retorik i tal och skrift (kursutveckling, kursansvar, undervisning, examination)
- Språkets byggnad och bruk I och II (kursansvar och undervisning)
- Språklig förändring och variation (kursansvar och undervisning)
- Sociolingvistik (kursansvar, undervisning)
- Självständigt arbete, grundnivå (handledning, examination)
- Nordiska språk med särskild inriktning på svenska, delkurs uppsatskurs (uppsatshandledning)
- Akademiskt skrivande (kursutveckling, kursansvar, undervisning, examination)
- Text- och diskursanalys (kursutveckling, kursansvar, undervisning)
- Praktisk svenska, att skriva uppsats och rapport (kursansvar, undervisning)
- BTH: Uppsatskurs (kursansvar, undervisining)
- BTH: Svenska språket 1–20, delkurs textkunskap och textanalys respektive delkurs Uppsats (undervisning och examination)
Fristående kurser, svenska med didaktisk inriktning (distans)
- Elevtextanalys (kursansvar, undervisning, examination)
- Betyg och bedömning i svenskämnet (kursansvar, undervisning)
- Inriktning svenska för grundskolan I, momentet svenska språket, verksamhetsförlagd utbildning (kursansvar, undervisning, examination)
- Inriktning svenska för grundskolan, uppsatskurs (kursansvar och undervisning)
- Inriktning svenska för grundskolan, momentet svenska språket inom delkurser om tala, skriva, läsa; verksamhetsförlagd utbildning; delkurs om läs- och skrivutveckling i det mångkulturella klassrummet (kursansvar, undervisning, examination)
Programkurser (campus)
- Självständigt arbete I (grundnivå) och II (avancerad nivå), grundlärarprogrammet (kursansvar, handledare, examinator)
- Elevtextanalys (kursansvar, undervisning, examinator)
- Betyg och bedömning i svenskämnet (kursansvar, undervisning, examination)
- Kommunikation och språkutveckling för lärande i fritidshem (kursansvar, undervisning, examinator)
- Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare i svenska (VFU-besök på partnerskolor)
- Svenska III inriktning mot arbete i gymnasieskolan (kursansvar, examinator)
- Gymnasieskolans skrivande: språk, struktur och handledning (kursansvar, undervisning)
- Allmänt utbildningsområde kurs 1, styrdokument och lärande (gästföreläsning)
- Allmänt utbildningsområde kurs 4, ledarskap och lärarprofession i teori och praktik (gästföreläsning)
- Introduktion till översättning, delkurs 2 textkunskap och skrivande (kursansvar, undervisning)
- Medie- och kommunikationsprogrammet, Den mänskliga kommunikationens grunder, delkurs Konsten att tala och skriva 1 (delat kursansvar, undervisning)
- Svenska för de tidiga åren, delkurs 2, momentet allmän språkvetenskap
- Biblioteks- och informationsvetenskap, momentet reflekterande skrivande och muntlig framställning inom delkurs 3 Teori – praktik – reflektion III/IV (undervisning, examination)
- Inriktning svenska för grunskolans senare år och för gymnasieskolan (gästföreläsning)
- Inriktning svenska för grundskolans senare år och för gymanasieskolan I, Texter i elevens vardag, respektive verksamhetsförlagd utbildning (undervisning)
- Inriktning svenska och matematik för skolans tidigare år, momentet allmän språkvetenskap inom läs- och skrivutveckling under tidiga år (undervisning)
- Inriktning svenska och engelska för grundskolans tidigare år, momentet svenska språket inom delkurs om allmän språkvetenskap (undervisning, examination)
- Retorik och skrivande för studier och yrkesliv (delat kursansvar, undervisning)
Uppdragsutbildning
- Delat kursansvar för Skolverkets uppdragsutbildning 1SV17U "Språk och kommunikation samt matematiska uttrycksformer för förskoleklassen"
Samverkan
- Jenny Nyströmskolan, Kalmar: Föreläsning: Akademiskt skrivande – vad, varför och hur?
- Katedraldagen: Föreläsning: Retorik – en kommunikationsmodell för tal och skrift; Föreläsning: Retoriska redskap för tal och skrift
- Gymnasiedagar, Öppet hus: Föreläsning: Akademiskt skrivande, vad, varför och hur?
- Katedralskolan, Växjö: Föreläsning: Lärares bedömningsspråk
Övrigt
- Presentation på Linnéuniversitetets kvalitetskonferens 2020. Kvalitet i självständiga arbeten. Forskningsanknytning, skolsamverkan och resurser i harmoni?
- Medverkan i Café Linné, 2021. Tema: Sambandet mellan forskning och utbildning.
Forskning
Mina forskningsintressen rör bedömningsdiskurser, litteracitet, återkoppling, källhantering och akademiska skrivprocesser.
2018 disputerade jag på en avhandling om lärares bedömningsspråk i grundskolans skriftliga omdömen. Angreppssättet är diskursanalytiskt och jag analyserar språkhandlingar, bedömningsfokus och språklig utformning med analysmetoder hämtade från systemisk-funktionell lingvistik. Avhandlingsarbetet ingick i projektet Texter med tyngd som undersöker studenters och yrkesverksammas myndighetsskrivande i tre professioner och utbildningar (lärare, poliser, socionomer).
Tillsammans med Christian Waldmann och Sergej Ivanov arbetar jag sedan 2020 med olika projekt som undersöker autentiskt akademiskt skrivande och studenters källhantering med hjälp av tangentloggning. Ett projekt tilldelades under hösten 2021 forskningsmedel från Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring och undersöker digital källhantering i framställning av ett examensarbete, och ett annat NLU-finansierat projekt på temat Akademisk litteracitet, AkLit startar 2025 (i det projektet ingår även Camilla Nilvius).
Under 2022–2023 genomför jag ett projekt om bedömningsdiskurser i förskoleklassens kartläggningsmaterial. Projektet har fått forskningsmedel från Litteracitet och undervisning och ingår i nämnden för lärarutbildnings strategiska satsning på förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll under 2021–2022. Från 2022 är jag också medlem i projektgruppen för Växjös modeller och arenor för en skola på vetenskaplig grund.
Under 2022–2027 ingår jag också i det i huvudsak VR-finansierade forskningsprojektet Ämneslitteracitet i lärarutbildningen (Disciplinary Literacy – DiLit) som leds av Ewa Bergh Nestlog. Syftet är att utveckla kunskap om ämnesspråk och ämneslitteracitet i kärnämnena engelska, matematik och svenska i grundlärarutbildningen, årskurs 4–6, och att identifiera, kritiskt granska och problematisera hur undervisningen i fråga om ämnesspråk och ämneslitteracitet kan stärkas. Inom projektet intresserar jag mig särskilt för likheter och skillnader i lärarutbildares bedömning av studenters texter i olika ämnen samt för hur ämneslitteracitet och undervisning om ämneslitteracitet karaktäriseras i nationella och institutionella policydokument.
Jag deltar även i följande forskningsmiljöer vid Linnéuniversitetet: Centrum för educational linguistics (EdLing) och Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet (CÄHL).
Referee/reviewer
Jag har haft uppdrag som referee/reviewer för följande tidskrifter och konferenser:
- HumaNetten
- ASLA:s tidskrift
- Languages
- Språk och stil
- Svenskans beskrivning
- EdLing2024
- Nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning
Opponentskap
- granskare på Gabriel Bäcks mittseminarium: En högstadieskola som flerspråkig arena – i policy och praktik, 20250127.
Övrigt
- Konferenskommitté för den internationella konferensen Educational Linguistics 2024: Language(s) from Childhood to Adult Age.
- Intervju, Barometern, 20190124 "Lärares roller avslöjas i omdömen: ”Måste balansera mellan rollerna”
- Intervju, Skolporten 20190110 "Lärare antar olika roller i skriftliga omdömen"
- Intervju, Skolvärlden 20181220 "Forskning: Rollerna lärare går in i när de skriver omdömen"
- Intervju, Ölandsbladet 20181212 "Lärarnas språk i centrum för avhandling"
- Intervju, Forskning.se 20181219 "Balansakt att skriva elevomdömen"
Uppdrag
Jag har för nävarande uppdrag som prefekt vid institutionen för svenska språket och ingår i den rollen också i Ledningsrådet för fakulteten för konst och humaniora. Jag är även koordinator för forskargruppen Litteracitet och undervisning (LoU) samt ingår i ledningsgruppen för Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring.
Mina forskargrupper
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet Syftet med Cähls verksamhet är att samordna det ämnesövergripande forsknings- och utvecklingsarbetet inom området…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2022). Writing Fluency and Digital Source Use in Authentic Academic Writing. HumaNetten. (48). 262-289.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Thyberg, A., Källkvist, M., Bergh Nestlog, E., Uddling, J., Johansson, A. (2025). Nexus analysis as a framework for understanding complex connections inherent in teacher education program literacy practices. Book of Abstracts Educational Linguistics Conference..
- Johansson, A. (2024). Diskurser i förskoleklassens kartläggningsmaterial – : policy för utbildning, lärande, bedömning och litteracitet. ASLA-symposiet 18-19 april 2024, Falun: Abstrakthäfte: Språk och kommunikation i en digitaliserad värld ASLA 2024. 35-36.
- Johansson, A., Ivanov, S., Waldmann, C. (2024). Skriftlig feedback i autentiskt akademiskt skrivande – : kognitiv ansträngning och revisionsprocess. ASLA-symposiet 18-19 april 2024, Falun: Abstrakthäfte: Språk och kommunikation i en digitaliserad värld ASLA 2024. 34-35.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2024). Revise or not revise, that is the question: written feedback and cognitive effort. Sig Writing Conference 2024 26-28 June 2024 University Paris Nanterre: Book of abstracts. 104-105.
- Johansson, A., Ivanov, S., Helgason, J. (2023). Forskningsanknytning, skolsamverkan och resurser i harmoni? : Presentation av en modell för självständiga arbeten i svenska i grundlärarprogrammet . Litteracitet och lärande i högre utbildning 26–27 september 2023: Book of abstracts.. 26-26.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Att undersöka studenters digitala källhantering genom tangentloggning – metodologiska möjligheter. Litteracitet och lärande i högre utbildning 26–27 september 2023: Book of abstracts. 25-25.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Digital källhantering i framställning av ett examensarbete. Språk i praktiken – i en föränderlig värld. Rapport från ASLA-symposiet. Stockholms universitet, 7–8, april 2022. [Language in practice – in a changing world. Papers from the ASLA symposium. Stockholm University, 7–8 April, 2022]. 269-289.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Use of digital sources in writing a graduate thesis. Presented at AILA 20th World Congress. Diversity and social cohesion in a globalized world: Moving towards more engaged language studies.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2022). Digital källhantering i framställningen av ett examensarbete. ASLA-Symposiet 7–8 april 2022: Abstractsamling : The ASLA symposium 7–8 April 2022: Book of abstracts. 45-45.
- Johansson, A. (2018). Bedömningsfokus i grundskollärares skriftliga omdömen. 13:e nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning (SMID 13) : Linköping 22–23 november 2018. Bildning, utbildning, fortbildning. Linköping Konsert & Kongress.
- Johansson, A. (2018). Språkhandlingar i lärares bedömningsspråk. ASLA-symposiet 2018: Abstraktsamling : The ASLA Symposium 2018: Book of Abstracts. 37-38.
- Johansson, A. (2014). Bedömningens språk : Professionellt språkbruk i grundskollärares skriftliga omdömen. Svenskans beskrivning 34 : Tema: Svenskan i teori och praktiker. Lund, 22–24 oktober, 2014.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Bergh Nestlog, E., Thyberg, A., Johansson, A., Uddling, J., Källkvist, M., et al. (2023). Ämneslitteracitet i lärarutbildning och skola. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet vid lärarutbildningen, Kalmar, 21 november, 2023.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Johansson, A. (2015). Textens vävda mönster : struktur och samband i en elevtext. Skrivande i skolan. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 57-78.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Johansson, A. (2018). Lärares bedömningsspråk : Språkhandlingar, bedömning och språklig utformning i grundskolans skriftliga omdömen. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 204.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Johansson, A., Hellström, M., Herrlin, K. (2021). Förstudie: Hur hanteras förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll i lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet? : Förskoleklassens synlighet i fyra forskargruppers forskning, i lärarutbildningens kursplaner och från studenter och kursansvarigas horisont.. 55.